تاریخ : 1397,دوشنبه 24 ارديبهشت11:54
کد خبر : 59130 - سرویس خبری : مقاله و یادداشت

از کدخدا تا مزاحم!


از کدخدا تا مزاحم!

ملایی

ملایی -  سخن رئیس‌جمهور در شهر مشهد که:(برجام بدون آمریکا بهتر است...) و هنوز معلوم نیست به چه علت بیان شده است پیامی بود که دغدغه مقامات آمریکایی از پیامدهای خروج از برجام را برطرف کرد! و به ترامپ اطمینان داد که با خروج آمریکا از برجام این سند طلایی دست نخورده باقی می‌ماند! و جمهوری اسلامی ایران با ادامه حضور خود در برجام، اجازه نمی‌دهد کمترین خدشه‌ای بر آن وارد شود! بنابراین چرا باید نگران از دست‌ دادن این کلاه گشادی باشد که بر سر ایران گذاشته‌اند؟!

و اما، نکته‌ای که در این میان به ارزیابی دقیق نیازمند است اینکه بلافاصله بعد از سخنان دونالد ترامپ و اعلام رسمی خروج از برجام، آقای روحانی در یک پیام رسمی اعلام کرد «خوشحالم که یک موجود مزاحم از برجام خارج شده است و بی‌تردید راه خود را با موفقیت ادامه می‌دهیم»! این بخش از سخنان آقای روحانی نیز تاکید دیگری بود بر اظهارات ایشان در مشهد مقدس که برجام را بدون حضور آمریکا ادامه می‌دهیم! و حال آنکه انتظار این بود - و منطق سیاسی نیز چنین حکم می‌کرد- که آقای رئیس‌جمهور با طی مراحل قانونی و کسب نظر مجلس شورای اسلامی، شورای عالی امنیت ملی و نظر هیئت بررسی برجام، درباره تصمیم نظام اعلام نظر کند! چرا که تصمیم به ادامه حضور ایران در برجام و یا خروج از آن مسئله‌ای نیست که ایشان به تنهایی مجاز به تصمیم‌گیری درباره آن باشد! و بلافاصله بعد از سخنان ترامپ نیز آن را رسما اعلام کند!

آنچه که بر ضرورت بررسی اظهارات آن شب آقای روحانی می‌افزاید، بیانیه‌ای است که سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان، بلافاصله بعد از خروج آمریکا از برجام- ۸ می‌۲۰۱۸ / ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷- صادر کرده و بر ادامه برجام بدون حضور آمریکا تاکید ورزیدند! رسانه‌های داخلی و از جمله رسانه‌های وابسته به دولت از انتشار متن این بیانیه خودداری کردند! و نگارنده در یادداشت کیهان پنج‌شنبه ۲۰ اردیبهشت با عنوان «دستبند جدید آورده‌اند» به آن پرداخته بود. سه کشور اروپایی در این بیانیه ضمن تاکید بر ادامه محدودیت‌های تحمیلی علیه جمهوری اسلامی ایران، خواسته‌های بر زمین مانده ترامپ که بهانه خروج آمریکا از برجام بود را نیز خواستار شده‌اند و بر ضرورت محدودیت برنامه موشکی ایران و مهار منطقه‌ای کشورمان تاکید ورزیده‌اند! به بیان دیگر رسما اعلام کرده‌اند که جای خالی فشارهای آمریکا بر ایران را پر خواهند کرد! یعنی فشار بر ایران چند برابر خواهد شد....

و دولت همچنان به توافقی خسارتبار بصورت یکطرفه وفادار خواهد بود! باور کنید که این همه تعجب همه سیاستمداران را برانگیخته است.