تاریخ : 1397,چهارشنبه 26 ارديبهشت16:22
کد خبر : 59183 - سرویس خبری : اخبار

پاسخ پشیمان‌کننده شما همین بود؟!




«از تهدید تا کرنش بی‌سرانجام» این برآیند واکنش 2 ماه گذشته حسن روحانی و تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در 2 بازه منتهی به خروج آمریکا از برجام و پس از خروج آمریکا از برجام تاکنون است.
به گزارش «وطن امروز»، از اواخر سال گذشته حسن روحانی و سایر مقام‌های دولتی که در به بار آمدن برجام نقش داشتند، در پاسخ به ضرب‌الاجل ترامپ برای تغییر برجام یا خروج آمریکا ازاین توافق، از واکنش فوری و در عرض کمتر از یک هفته‌ای ایران به این اقدام طرف غربی می‌گفتند که «غیرقابل تصور» و «شدیدا دردناک» است و منجر به پشیمانی طرف مقابل خواهد شد. آنان برجام بدون آمریکا را بی‌معنا می‌خواندند و بر همین اساس اعلام می‌کردند در صورت خروج آمریکا از این توافق، ایران نیز از آن خارج خواهد شد. در کنار خروج از برجام که گفته می‌شد تنها یکی از واکنش‌های ایران به خروج آمریکاست، محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه از احتمال از سرگیری غنی‌سازی و اقدام بالاتر از آن- یعنی خروج رسمی ایران از NPT- می‌گفت. سه‌شنبه شب و پس از کنفرانس خبری دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا برای اعلام خروج این کشور از برجام،‌حسن روحانی نیز در ایران گفت‌وگوی تلویزیونی داشت. در حالی که افکار عمومی در ایران منتظر واکنش قاطع طرف ایرانی براساس اظهارات قبلی آنان بود، حسن روحانی گفت ایران بدون آمریکا برجام را ادامه خواهد داد. او در اظهارنظری جالب، آمریکا را «موجود مزاحم» و «شر» توافق هسته‌ای دانست و از خروج آمریکا از این توافق ابراز خوشحالی کرد!
عباس عراقچی 23 اسفند گفته بود «موضع ما این است که اگر آمریکا خارج شود ما هم خارج می‌شویم؛ این را به اروپایی‌ها هم گفتیم که اگر نتوانند آمریکا را در برجام حفظ کنند. ایران هم از برجام خارج خواهد شد» اما 21 اردیبهشت 97 گفت: در صورت ارائه تضمین‌های قطعی از سوی سایر طرف‌های برجام نسبت به تامین منافع ایران و جبران آثار خروج آمریکا از این توافق، حفظ برجام ممکن خواهد بود»!
حسن روحانی 20 فروردین 97 اظهار داشت: آنها حتما بدانند اگر نقض‌ پیمان کنند پشیمان خواهند شد. آمادگی‌ها بیشتر از آن مقداری است که آنها فکر می‌کنند و اگر نقض‌ پیمان کنند در عرض کمتر از یک هفته آثارش را خواهند دید». اما او 18 اردیبهشت 97 گفت: توافق برجام میان ایران و پنج کشور است؛ از این لحظه 5+1، یک را از دست داده است و در این شرایط ما باید منتظر آن باشیم که این کشورهای بزرگ جهانی نسبت به این توافق چگونه عمل خواهند کرد.
محمدجواد ظریف هم 3 اردیبهشت 97 گفت: «ایران سه انتخاب دارد؛ می‌تواند توافق را کنار بگذارد و غنی‌سازی اورانیوم خود را از سر بگیرد،‌از سازوکار موجود در توافق استفاده کند یا تصمیم به خروج از معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌ای بگیرد.» اما ظریف 18 اردیبهشت 97 گفت: من تلاشی دیپلماتیک را پیش خواهم برد تا بررسی کنم که آیا دیگر اعضای برجام می‌توانند منافع کامل را برای ایران تضمین کنند یا نه؟».