تاریخ : 1397,دوشنبه 31 ارديبهشت14:53
کد خبر : 59274 - سرویس خبری : گزارش و گفت و گو

مجتهد: هرکس از ایثارگران عوارض بگیرد، تخلف کرده است!


مجتهد: هرکس از ایثارگران عوارض بگیرد، تخلف کرده است!

ایثارگران به عنوان قشر ارزشی و تاثیرگذار جامعه دارای حق و حقوقی هستند که از جمله آنها تسهیل در تردد در آزاد راه ها و عدم اخذ عوارض است.

فاش نیوز - معاون وزیر راه و شهر سازی چندی پیش با استناد به اینکه در کشور 19 آزاد راه وجود دارد که از این تعداد 3 آزاد راه دولتی است و تصمیم براین است که با واگذاری نظام تصدی گری و استفاده از سرمایه گذاری مجدد بخش خصوصی، ارتقاء سطح سرویس فعلی و تعمیر و نگهداری های دوره ای را به صورت دریافت عوارض مجدد به سرمایه گذاران واگذار کنیم اقدام به افزایش خودسرانه عوارض آزاد راهی کرد که این موضوعی است که قانون گذاران از بعد نظارتی باید به آن بپردازند.

 در این میان ایثارگران به عنوان قشر تاثیر گذار جامعه دارای حق و حقوقی هستند که از جمله آنها تسهیل در تردد در آزاد راه ها و عدم اخذ عوارض است. برای روشن شدن اذهان عمومی، این موضوع را با جانباز یوسف مجتهد، فعال رسانه ای و کارشناس مسایل حقوقی و قانونی ایثارگران در میان گذاشته ایم.

فاش نیوز: لطفا" در ارتباط با گران شدن عوارض بزرگراه ها و معافیت ایثارگران توضیح دهید؟

- دست اندرکاران امر فرض شان بر این است که بحث معافیت، چون از قبل در قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران وجود داشته، بنا بر این به صورت توافقی بین بنیاد شهید، نیروی انتظامی و راهنمایی رانندگی بوده است. فرض این بود که دوستان بتوانند وارد طرح ترافیک شوند. اما این قانون عام تر از این قضایا است. مثلا در بحث تردد در قانون جمله از قبیل گفته شده است: یعنی وقتی می گوید از قبیل، هر چیزی را که به امور ترددی مربوط می شود را شامل می شود.

حتی ماده 44 پیشنهادی دولت که متاسفانه تاکنون مسکوت مانده است، در آنجا قید شده است "حتی پلیس حق ندارد ماشین را توقیف کند"، منتهی چون برای آقایان شمول چنین مواردی مدنظر نیست، هم دولت مخالفت کرده است و هم آقایان بنیاد شهید و امور ایثارگران موضوع را رها کرده اند و این تعهدات قانونی را پیگیری نمی کنند، در حالی که قانونگذار بحث هر عبوری اعم از پارکینگ ها، تردد در اتوبان، بزرگراه ها را رایگان اعلام کرده است.

 

فاش نیوز: در قانون برای اجرا می نویسند مکلف و یا ملزم است، اما در این خصوص مطلبی نیست و نوشته هماهنگی بشود نظر شما چیست؟

- اشکالی ندارد، نیاز نیست همیشه جمله ”الزام"، "تکلیف" و "مکلف" در قانون بیاید، وقتی در یک امری، می گویند "رایگان یا معاف اند"، حتی اگر در لفظ هم نباشد، خود به خود در دلش تکلیف دارد، مثلا دارید به جایی پول می دهید، بعد می گویند این آقایان معاف و رایگان هستند.

فاش نیوز: اگر اینطور است، پس چرا در آزادراه ها عوارض از ایثارگران گرفته می شود؟

- اولین سوالی که در این خصوص پیش می آید این است که اداره آزاد راه ها در دست کیست؟ پاسخ آن روشن و واضح است "وزارت مسکن و شهرسازی، که وزیرش خود معضلی برای جامعه ایثارگری است. متاسفانه باید این را بگویم بعضی از وزرا در دولت دوازدهم خصلت شان این گونه است، خیلی میانه ای با ایثار و ایثارگری ندارند. در مورد وزیر راه حرف این است که ایشان از بستگان آقای شهیدی رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران است ولی ایشان نگاه مثبتی به ایثارگران نداشته است.

 جدای از این بحث، متاسفانه کسی این موضوع را دنبال نمی کند، بطور مثال آیا شما تاکنون شنیده اید که بنیاد شهید موضوع را پیگیری و مثلا در جامعه بزرگ ایثار نشان دهد که می خواهد این حق را دنبال کند؟ پس بنابر این چنین چیزی نیست، وقتی چنین چیزی هم نباشد، خود به خود بقیه مواد قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران هم رها شده است. همینطور مواد یک تا 45 این قانون را مورد بررسی قرار دهید، خواهید دید غالباً رها شده است.

 

فاش نیوز: یعنی شما استنباط می کنید که این اقدام وزارت راه غیر قانونی است؟

- بله، قانون به صراحت دریافت عوارض از ایثارگران در آزاد راه ها را تخلف دانسته است.

 

فاش نیوز: یعنی تخلف از قانون می کنند.

- بله، قطعاً تخلف از قانون است، چون ما تمام موارد تردد را می گوییم. چرا که قانونگذار نگفته است که فقط تردد در تهران! گفته است تردد در کشور. لذا در جاهایی که پارکینگ عمومی است باید اینها رایگان در آنجا پارک کنند.

 

فاش نیوز: پس شان کارت ایثارگری رعایت نمی شود، درست است؟

-بله. متاسفانه رعایت نمی شود، نه کارت جانبازی، نه خود جانباز، نه پلاک خودروی او، هیچکدام از این ها مورد توجه قرار نمی گیرد. به طور مثال، خود من همه جا عوارض را پرداخت می کنم ولی چون روی این موضوع حساس شده ام در عوارضی قطعه چهار جاده چالوس سوال کردم "آیا به شما موضوع را ابلاغ نکرده اند؟ گفته شد نه! فقط اخیراً نامه ای برای مشمولین بهزیستی آمده است.

یعنی بهزیستی در این قضیه از بنیاد موضوع را جدی تر پیگیری کرده است و نشان دهنده این موضوع است که کسی پیگیر نیست مشکل این است. متاسفانه این مطالبه به صورت کتبی و رسمی نه خواسته شده نه ابلاغ شده و نه پیگیری شده است.


کد خبرنگار : 18