تاریخ : 1397,چهارشنبه 02 خرداد18:36
کد خبر : 59276 - سرویس خبری : مجلس شورای اسلامی

جانبازان ۲۵درصد به‌بالا مشمول قانون بازگشت‌به‌کار می‌شوند


جانبازان ۲۵درصد به‌بالا مشمول قانون بازگشت‌به‌کار می‌شوند

جمعی از نمایندگان مجلس با امضا و ارسال طرحی به فراکسیون ایثارگران خواستار اصلاح قانون ممنوعیت بکارگیری جانبازان بازنشسته و گنجاندن عبارت «جانبازان ۲۵ درصد» در آن شدند.

فاش نیوز - جمعی از نمایندگان مجلس با امضا و ارسال طرحی به فراکسیون ایثارگران، خواستار اصلاح قانون ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان و گنجانده شدن عبارت «جانبازان 25 درصد و رزمندگان دارای حدأقل یک سال حضور در جبهه های حق علیه باطل و آزادگان یک سال اسارت به جای «جانبازان 70 درصد»، در تبصره آن شدند.

به گزارش خبرنگار ما، در این نامه آمده است:

فراکسیون محترم ایثارگران مجلس شورای اسلامی

حضورایثارگران به عنوان نماد فرهنگ ایثار و شهادت در عرصه های اجتماعی به خصوص نظام اداری همواره مطمح نظر دلسوزان نظام و موضوع وضع قوانین و مقررات اداری و استخدامی بوده است. از سوی دیگر تکریم جایگاه و تامین امر معیشت و کاستن از فشارهای روحی و روانی مورد تاکید بوده است که نمایندگان محترم این امر را در برنامه ششم توسعه محقق کرده اند.

لیکن اصلاح قانون ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان که یک فوریت آن به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است در تناقض با مراتب فوق بوده و با قید 70 درصد، موجب محدودیت در جامعه ایثارگری شده و واجد اشکالات ذیل است.

  1. مضیق کردن ایثارگران خلاف سیاست های کلی ابلاغی توسط مقام معظم رهبری در امور ایثارگران است.
  2. غرض ار بکارگیری ایثارگر بازنشسته، بهره گیری از تخصص و توانایی انجام کار است؛ این حالی است که جانبازان 70 درصد عموما مشمول قانون حالت اشتغال هستند.
  3. به علاوه از آنجا که جانبازان 70 درصد و بالاتر به دلیل وضعیت جسمانی و فرزندان شهدا با توجه به اینکه اغلب آنان در شرایط قبل از بازنشستگی بسر می برند، عملا امکان بهره مندی از استثنای مندرج در تبصره را نخواهند داشت. ذکر این مصادیق از ایثارگری در قبال حذف سایر ایثارگران ممکن است پوشش و توجیهی بر برخورداری مقامات مذکور در تبصره از امتیاز این طرح تلقی گردد.
  4.  با توجه به اینکه یکی از دلایل طرح، اجرای منویات مقام معظم رهبری در باب«تجدیدپذیری» و در راستای سنت های اسلامی ذکر گردیده است، بر این اساس از آنجا که در مفایسه با قانون موجود، بکارگیری مصادیق ایثارگری مذکور در تبصره به پستهای مدیریتی محدود شده، و از سوی دیگر با حذف واژه"ایثارگران" سایر مصادیق ایثارگری از شمول این استثنا خارج گردیده است، لذا نتایج حاصل از این طرح با تجدید سنت های اسلامی، همخوانی ندارد.
  5. متن اصلاحیه به گونه ای تنظیم شده که به کارگیری فرزندان شهدا و فرزندان شهدا و فرزندان جانبازان 70درصد و بالاتر و آزادگان در صورتی مجاز است که در مقامات موضوع بندهای(الف)، (ب)، (ج) و دیگر سطوح مدیریتی کشور به کار گرفته شوند، در حالی که در قوانین حمایتی ایثارگران از جمله احکام مربوط به ایثارگران در قانون برنامه ششم احکام متفاوتی در این زمینه آمده است که اصولا وضع این همه قوانین و بعضا ناسخ و منسوخ در فواصل زمانی کوتاه مدت از توجیه برخوردار نمی باشد و مجریان را نیز دچار سردرگمی خواهد نمود.
  6. محدودیت بهره مندی از تسهیلات برای جامعه ایثارگری همواره مورد اعتراض این قشر عزیز بوده است که نمایندگان محترم در برنامه ششم تا حدودی آن را برطرف کرده اند و اعاده آن به وضع سابق به صواب نخواهد بود.
  7. رزمندگانی که دارای سوابق طولانی در جبهه بودند لیکن مراتب جانبازی آنها به درصدهای مورد نظر نمی رسد همواره از این تسهیلات محروم بوده اند که به صواب نیست.
  8. این شبهه پیش خواهد آمد که از ایثارگران استفاده ابزاری شده و پس از برگزاری انتخابات مجلس و ریاست جمهوری، در صدد تضییق تسهیلات اداری و استخدامی ایثارگران می باشند و مناط وضع مصوبات در جهت مقامات و نمایندگان محترم است.

لذا پیشنهاد می شود:

عبارت «جانبازان 70درصد» به عبارت «جانبازان 25% و رزمندگان دارای حداقل 12 ماه خدمت متوالی و یا متناوب در جبهه و آزادگان با حداقل یک سال اسارت اصلاح شود»


کد خبرنگار : 24