تاریخ : 1397,چهارشنبه 09 خرداد23:28
کد خبر : 59279 - سرویس خبری : مقاله و یادداشت

شکایت یک ایثارگر جانباز از مجلس به مجلس


شکایت یک ایثارگر جانباز از مجلس به مجلس

ایثارگر جانباز دفاع مقدس در نامه ای سرگشاده خطاب به رییس مجلس شورای اسلامی از عدم اجرای قوانین در دستگاه های اجرایی و وهن مجلس و قانونگذاری شکایت کرد.

فاش نیوز -  ایثارگر جانباز دفاع مقدس در نامه ای سرگشاده خطاب به رییس مجلس شورای اسلامی از عدم اجرای قوانین در دستگاه های اجرایی و وهن مجلس و قانونگذاری شکایت کرد.

متن کامل این شکوائیه از این قرار است:

 

بسمه تعالی

رییس محترم قوه مقننه، هیئت رئیسه و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی

با اهداء سلام و تحیات؛

        با احترام همان گونه که مستحضرید مجلس به عنوان میراث گران بهای حضرت امام(ره) و شهدای والامقام، یکی از ارکان مهم مردم سالاری دینی در نظام جمهوری اسلامی، می باشد و به فرموده حضرت امام (ره) در راس امور است، نمایندگان معزز مجلس شورای اسلامی رصد رسانه های مکتوب و غیر مکتوب کشور حاکی از این واقعیت است که اعتراض تعدادی از نمایندگان هم از عدم اجراء برخی قوانین به ویژه در حوزه ایثارگران بلند شده است، به دلیل این که برخی از مجریان در مقام اجرا خواسته یا ناخواسته قوانین مجلس را به یک دستور العمل و یک بخش نامه ساده تنزل داده که این موضوع قطعاً با اقتدار مجلس در طراز انقلاب اسلامی فاصله  زیادی دارد.

        ذکر مقدمه کوتاه فوق، بهانه ای بود تا با یک داستان کوتاه که شرح حال بسیاری از ایثارگران عزیز در این برهه حساس کشور می باشد، چرایی عدم اجرا و یا ناقص اجرا نمودن برخی قوانین ایثارگری را به قضاوت گذاشته و اجرای آن را مطالبه کنیم.

نقل نمودند: «در روزگاران قدیم پادشاهی در شبی سرد در ورودی قصر نگهبان سال خورده ای را دید، از او سوال کرد سردت نیست؟ نگهبان در جواب گفت: لباس گرم ندارم و مجبورم تحمل کنم. پادشاه گفت: من الان داخل قصر می روم و می گویم یکی از لباس های گرم مرا برایت بیاورند. نگهبان ذوق زده شد و از پادشاه تشکر کرد. پادشاه بعد از ورود به قصر وعده اش را فراموش کرد و صبح روز بعد مردم جسد سرما زده پیرمرد را در حوالی قصر پیدا کردند. در حالی که در کنارش با خطی خوانا نوشته شده بود «ای پادشاه! من هر شب با همین لباس کم سرما را تحمل می کردم اما وعده لباس گرم تو مرا از پای درآورد» شاید حال و روز آن نگهبان پیر چیزی شبیه بر و بچه های جبهه و جنگ امروز ماست. لذا بدون فوت وقت توجه مسئولان هر سه قوه را به چرایی اجرا نشدن برخی از قوانین و یا تفاسیر تنگ نظرانه و مضیق که مغایر روح حمایتی قوانین و مقررات حوزه ایثارگران می باشد، جلب می نمایم.

        مسئولان دلسوز و ارجمند به خوبی می دانید نوجوان ترین رزمنده جنگ امروز حدود 50 ساله است و اگر بخواهیم میانگین سنی رزمندگان، آزادگان و جانبازان را 55 سال فرض کنیم، مجالی اندک برای خدمت گذاری به بهترین فرزندان ملت پیش روی ماست. در گروه والدین و همسران شهدا به دلیل کهولت سن، وضع بحرانی تر است  و فرزندان، خواهران و برادران شهدا و فرزندان جانبازان، آزادگان و رزمندگان هم در شرایط ورود به بازار کار و تحصیل با مشکلات عدیده فراوان روبرو هستند.

        جناب آقای لاریجانی و اعضاء محترم فراکسیون ایثارگران مجلس، ضمن تقدیر و تشکر از عنایت ویژه مجلس نسبت به این قشر فداکار و خانواده آنان به استحضار می رساند، مقام معظم رهبری در دیدارهای مختلف با نمایندگان مجلس شورای اسلامی، هنر قانون گذاری را برترین های نمایندگی دانستند و فرمودند: «قانون را کارآمد، روان، شفاف و روزآمد بنویسید. در کنار این نکات راه گشا، قانون را فصل الخطاب قلمداد و در بخشی دیگر از سخنانشان بر استفاده نمایندگان از اختیارات قانونی برای اجرای صحیح قوانین تاکید فرمودند». در کنار این توصیه های مهم مقام معظم رهبری به نظر می رسد قوه مقننه و قضائیه می بایست هزینه عدم اجرای قانون و تمکین نکردن برخی از دستگاه ها  به آن را برای مجریان زیاد کنند تا کسی جرات نکند قانونی را  که در یک فرایند صحیح به تصویب مجلس و تایید شورای محترم شورای نگهبان می رسد به راحتی اجرا نکند و یا با تفسیر مضیق،  انتفای از قانون را از اهداف مورد نظر مقنن دور نماید.

         لذا خواهشمند است موارد ذیل را که برخی از مشکلات مبتلا به ایثارگران در ایام پیری و میانسالی آنان می باشد مورد عنایت ویژه قرار دهید.

  1. چرا برخی از آیین نامه های اجرایی قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران پس از گذشت سالیان طولانی از تصویب این قانون، تدوین و ابلاغ نگردیده و همچنین مواد مرتبط با ایثارگران در برنامه ششم اجرایی نمی گردد؟
  2. چرا ماده 21 قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران و الحاقات آن در برنامه ششم موضوع جذب، بکارگیری و تبدیل وضعیت استخدامی ایثارگران و خانواده آنان در بند(ذ) ماده(87) قانون برنامه و تبصره ذیل آن اجرایی نمی گردد؟
  3. چرا قانون کسر خدمت فرزندان ایثارگران موضوع بند(د) ماده(88) قانون برنامه ششم به صورت کامل اجرا نمی گردد؟
  4. چرا مقطع تحصیلی رزمندگان موضوع بند6 ماده88 قانون برنامه ششم توسعه علیرغم گذشت چهارده ماه از تصویب قانون و صراحت مشروح مذاکرات استخراج شده مجلس و اعلام نظر مثبت معاونت حقوقی ریاست جمهوری به عنوان مرجع قانونی حل اختلاف میان دستگاه ها مبنی بر استفاده از مزایای شغلی مقطع تحصیلی بالاتر، توسط دستگاه های اجرایی مورد عمل قرار نمی گیرد؟ اساساً منظور مقنن همان مزایای شغلی بالاتر، برای رزمندگان بوده، همانگونه که در مشروح مذاکرات مجلس نیز آمده است.
  5. چرا علیرغم مصوبه شورای عالی اداری و همچنین تبصره7 ماده واحده  قانون حالت اشتغال مستخدمین شهید، جانباز از کارافتاده کلی مصوب 1372/06/30 مبنی بر مستثنی بودن ایثارگران از شمول قانون واگذاری بخشی از فعالیت های اجرایی دستگاه های دولتی به غیر دولتی، برخی از دستگاه های اجرایی بدون توجه، این مصوبات قانونی را اجرا نکرده و ایثارگران را در این شرایط سنی تعدیل می نمایند؟
  6. چرا دستگاه ها نسبت به اجرای صحیح سیاست های کلی ترویج و تحکیم فرهنگ ایثار و جهاد و ساماندهی امور ایثارگران ابلاغی مقام معظم رهبری مصوب 1389/09/22 را به عنوان یک سند بالادستی و علیرغم تاکید مجدد بر اجرای صحیح این سیاست ها در بند(الف) ماده(86) قانون برنامه ششم آن طور که باید و شاید به آن عمل نمی نمایند. مگر این سیاست ها بالاترین سند در حوزه ایثارگران در نظام جمهوری اسلامی ایران نیست؟
  7. چرا حق و حقوق قانونی جانبازان حالت اشتغال موضوع تبصره (6) قانون تسهیلات استخدامی، اجتماعی جانبازان و همچنین تبصره1 همین قانون و ماده(54) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران در برخی از دستگاه ها با تفسیر مضیق، به صورت کامل اجرا نشده و به قانون به صورت سلیقه ای عمل می گردد؟
  8. چرا پرداخت هزینه های درمانی ایثارگران و افراد تحت تفکل آنان که  پرداخت صد در صد آن مورد تصریح قانون گذار است، مورد اهمال قرار می گیرد و برخی دستگاه ها در قرارداد بیمه تکمیل درمان خود به دنبال هم طراز نمودن افراد عادی و ایثارگران در این زمینه هستند؟
  9. چرا حقوق پرسنل وظیفه و بسیجیان جانباز و آزاده دوران دفاع مقدس، موضوع مواد 38 و 39 قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران به آنان پرداخت نمی گردد. آیا با توجه به شرایط سنی این عزیزان فرصتی هست که از این حق قانونی خود بهره مند گردند؟
  10. چرا سند راهبردی خدمات رسانی  به رزمندگان موضوع بند(ی) ماده(44) قانون برنامه پنج ساله پنجم و تبصره بند(و) ماده(1) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران در حالی که رزمندگان زیادی در شرایط سخت معیشتی و درمانی می باشند، اجرایی نمی گردد؟
  11. چرا قوانین و مقررات ایثارگران که از مجموعه قوانین و مقررات خاص و دارای روح حمایتی است، توسط مجریان با استناد به قوانین عام، دایره شمول آن محدود می گردد؟ انتظار این است مجلس محترم نظارت خود را در این حوزه تقویت و در تصویب قوانین و مقررات آتی، این موضوع مهم را مورد عنایت ویژه قرار دهد.
  12. چرا برابر سیاست های کلی ترویج و تحکیم فرهنگ ایثار و جهاد و ساماندهی امور ایثارگران، ابلاغی مقام معظم رهبری، کرامت و عزت ایثارگران توسط برخی دستگاه های اجرائی رعایت نشده و علیرغم تاکید ریاست محترم جمهوری بر تکریم ایثارگران و خانواده آنان، این رویه در دستگاه ها متاسفانه در پایان دهه چهارم انقلاب اسلامی  رو به افزایش است؟

          در پایان ذکر این نکته ضروریست که با توجه به مشکلات فرآوانی که این قشر وفادار به آرمان های امام و شهدا و مقام معظم رهبری در حوزه درمان، معیشت، مسکن، اشتغال و تحصیل فرزندان با آن رو به رو است، انتظار می رود، قوه محترم مجریه قوانین موجود را که حاصل تلاش 4دهه قانون گذاری مجالس و لوایح دولت های مختلف بوده و جزو حقوق شهروندی می باشد، به درستی اجرا و با عنایت به شرایط سنی این عزیزان و نگاه تیزبین نسل های سوم و چهارم انقلاب و همچنین تهدیدات پیش روی کشور، کرامت، شرف و عزت و به فرموده حضرت امام(ره) «مصلحت زجر کشیده ها، جبهه رفته ها، اسیر داده و مفقود و مجروح داده ها و در یک کلام مصلحت پابرهنه ها و گود نشین ها و مستضعفان بر مصلحت قاعدین در منازل و مناسک و متمکنین و مرفهین گریزان از جبهه و جهاد و تقوا در نظام اسلامی مقدم باشد و نسل به نسل و سینه به سینه شرافت و اعتبار پیشتازان این نهضت مقدس حفظ و جنگ فقر و غنا محفوظ بماند».

من الله التوفیق

رضا علامه زاده

ایثارگر دفاع مقدس


کد خبرنگار : 24