تاریخ : 1397,چهارشنبه 02 خرداد14:48
کد خبر : 59320 - سرویس خبری : اخبار

آیت الله خامنه‌ای و سنت‌های الهی

چرا رهبری این روزها اینقدر خونسرد است؟



 آیت الله خامنه‌ای، دیروز در سخنان خود در محفل انس با قرآن کریم گفته‌اند: «یت‌المقدّس پایتخت فلسطین است و آمریکا و بزرگ‌تر از آمریکا و کوچک‌تر از آمریکا و اذناب آمریکا، در قبال حقیقت و سنّت الهی در مورد فلسطین هیچ غلطی نمی‌توانند بکنند.»

این نخستین بار نیست که رهبری از لفظ «سنت الهی» استفاده می‌کنند ولی به نظر می‌رسد که در سال اخیر استفاده از این کلیدواژه توسط رهبری بیش از پیش شده است.

برای اینکه بدانید از چه چیزی صحبت می‌کنیم کافی است که به صفحات مربوط به کلیدواژه‌های سنت‌های الهی و نصرت الهی در سایت رهبری مراجعه کنید.

 به طور مثال ایشان در سخنرانی خبرگان در اسفند سال 1396 یعنی دو ماه پیش می گویند: «یکی از امیدبخش‌ترین آیاتی که من امروز میخواهم یک مقداری آیات آن را عرض بکنم، آیه‌ی معیّت الهی است؛ «اِنَّ اللهَ مَعَنا»، خدا با ما است. مسئله‌ی خیلی مهمّی است اینکه انسان احساس کند که خدا با او است، خدا در کنار او است، خدا پشت سر او است، خدا مراقب او است؛ این خیلی چیز مهمّی است! چون خدا مرکز قدرت و مرکز عزّت است. وقتی خدا با یک جبهه‌ای باشد، این جبهه قطعاً و بلاشک پیروز است…هم خدای متعال این وعده را به طور قطعی داده است، هم اولیای الهی [مانند] حضرت موسیٰ و پیغمبر اکرم این وعده را باور کرده‌اند و قبول کرده‌اند و به آن ترتیب اثر داده‌اند. و این یک حقیقت و یکی از سنّت‌های قطعیِ تاریخ است؛ این یکی از آن سنّت‌هایی است که «لَن تَجِدَ لِسُنَّةِ اللهِ تَبدیلا»؛ بلاشک این همیشه هست.»

یا در همان ماه در دیدار وزیر اوقاف و جمعی از علمای سوریه می گویند: «اسلام به ما وعده داده است که پیروزی متعلّق است به مؤمنِ مجاهد؛ اگر ایمان نباشد، نصرت به‌طور کامل به دست نمی‌آید؛ اگر ایمان باشد امّا مجاهدت و تلاش نباشد، نتیجه به دست نمی‌آید. وظیفه‌ی مان این است که از اسلام و از حرکت اسلامی حمایت کنیم و دفاع کنیم.»

 البته ممکن است برخی باشند و بگویند که سنت‌های الهی فقط آنچه رهبری به آن اشاره می کند نیست و مثلا یکی از سنت های الهی هم این است که اگر در جامعه‌ای نتوان امر به معروف و نهی از منکر (یا همان نقد) را عملی کرد آن جامعه به تباهی می‌رود ولی محل نزاع فعلا اینجا نیست.

اصلی ترین نکته این است که فعلا پشت رهبر انقلاب به سنت‌های الهی گرم است. در شرایطی که تصور می‌شود جامعه و حکومت سخت ترین روزهای خود را می‌گذراند؛ او آرام است چرا که سنت الهی، نصرت اوست. نبرد آینده، فقط نبرد ایران و عربستان یا ایران و آمریکا نیست. نبردهای سنت الهی با قوانین جهان مادی هم هست.

 مصطفی مسجدی آرانی