تاریخ : 1397,پنجشنبه 03 خرداد14:46
کد خبر : 59334 - سرویس خبری : اخبار

گزارشی از عصرگاهِ شکلاتی یک ملت



مردم بی اختیار گریه می‌کردند، می‌خندیدند و در میان خنده و گریه و شادی خود شعارهای «مرگ بر آمریکا»، «درود بر رزمندگان اسلام» سر می‌دادند

به گزارش فارس، به مناسبت سالگرد آزادسازی «خرمشهر» به بازخوانی گزارش میدانی خبرنگاران سه روزنامه اصلی کشور در آن سال ها می پردازیم. باشد که مرورِ آن خاطرات غرور آفرین، روحیه مردم عزیز را برای گام برداشتن به سوی آینده روشنِ تقویت نماید:

با انتشار خبر آزادسازی خرمشهر به همت رزمندگان، موجی عظیم از هیجان و شادی سراسر کشور را فراگرفت و مردم در شهرهای مختلف الله اکبرگویان و شادی کنان به کوچه ها و خیابانها آمدند و این پیروزی بزرگ بر ارتش متجاوز عراق را جشن گرفتند. ایرانیان مقیم برخی از کشورهای خارجی نیز با شنیدن این خبر مسرت بخش به ابراز شادمانی پرداختند.

خبرگزاری فارس: گزارشی از عصرگاهِ شکلاتی یک ملت

به گزارش روزنامه کیهان، بعد از ظهر امروز، گوینده صدای جمهوری اسلامی ایران در حالی که صدایش از شادی می لرزید با چندین بار تکرار جمله "توجه فرمایید!“ گفت: «توجه فرمایید!

خونین شهر، این شهر خون و حماسه آزاد شد.» با اعلام این خبر مردم مسلمان ایران شادی کنان به کوچه ها و خیابان ها آمدند و با فریادهای الله اکبر و با به صدا دراوردن بوق خودروهای خود غوغایی توصیف ناپذیر بر پا کردند. بلندگوهای مساجد نیز در تمام شهرهای کشور به صدا در آمدند و لحظه به لحظه خبر این پیروزی را پخش می‌کردند. مردم بی اختیار گریه می‌کردند، می‌خندیدند و در میان خنده و گریه و شادی خود شعارهای «مرگ بر آمریکا»، «درود بر رزمندگان اسلام» سر می‌دادند و گاه با دستان رو به آسمان خدا را شکر می‌کردند. عده ای شیرینی به هموطنان خود تعارف می‌کردند یا نقل بر سر و روی مردم می‌پاشیدند. ساعت 9 شب هم مردم به شکرانه پیروزی رزمندگان بر بام خانه های خود ندای الله اکبر سر دادند.

روزنامه اطلاعات نیز اوضاع امروز تهران را یادآور روزهای وصف نشدنی انقلاب مردم علیه رژیم پهلوی دانسته و نوشت: «به موجب گزارش‌های رسیده، امت به پاخاسته کشورمان که بر اثر از خودگذشتگی‌ها و فداکاری‌های رزمندگان دلیر در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل با ایثارگری های بی پایان خود در پشت جبهه‌های نبرد بار دیگر طعم شیرین پیروزی را چشیده بودند، با اجتماع در مساجد دست به دعا برداشتند و به شکرانه این پیروزی عظیم، خدای متعال را سپاس گفتند و نیز برای پیروزی نهایی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی و طول عمر و سلامت امام امت به نیایش پرداختند. گزارش های رسیده همچنین حاکی است که اقشار مختلف مردم در روستاها، بخش‌ها، و شهرهای میهن اسلامی‌مان با توزیع نقل و شیرینی این پیروزی بزرگ را گرامی داشتند و نیز با حضور بر مزار شهدای گلگون کفن، یاد این عزیزان را که سهم عمده‌ای در پیروزی انقلاب اسلامی و آزادسازی مناطق اشغالی میهن اسلامی مان داشتند، ارج نهادند.»

روزنامه جمهوری اسلامی نیز در گزارشی با اعلام اینکه مردم تهران لحظاتی پس از شنیدن خبر آزادی خرمشهر از صدای جمهوری اسلامی در ساعت 16 و 20 دقیقه، تکبیرگویان به خیابان‌ها آمده و با توزیع شیرینی و نقل به شادی و پایکوبی پرداختند، افزود: «به علت شادی بیش از اندازه مردم، خیابان های تهران ساعت‌ها ترافیکی سنگین داشت.... خبرنگاران ما که برای تهیه گزارش از این شادی عمومی به گوشه و کنار شهر رفته بودند گزارش دادند که در چهره مردم شادی و نشاط بی‌سابقه‌ای دیده می‌شد و بسیاری از آنان با در دست داشتن شماره‌های فوق العاده روزنامه‌های اطلاعات و کیهان و جمهوری اسلامی این پیروزی سپاهیان اسلام را به یکدیگر تبریک می‌گفتند.» این روزنامه اضافه کرد: «این جشن و سرور و شادمانی تا پاسی از شب در بیشتر شهرهای ایران ادامه داشت و مردم در ساعت 21 با رفتن به پشت بام‌ها برای پیروزی رزمندگان اسلام شعار الله‌اکبر سر دادند.»

گزارش های رسیده از کشورهای لبنان، سوریه، کویت، قطر، امارات متحده عربی، پاکستان، استرالیا و آلمان غربی نیز حکایت از آن دارد که ایرانیان مقیم این کشورها که بعضا اتباع برخی کشورها نیز آنان را همراهی می کردند، به محض شنیدن خبر آزادسازی خرمشهر به ابراز شادی پرداخته و با حضور در سفارتخانه های ایران یا از طریق دفاتر خبرگزاری جمهوری اسلامی یا تماس تلفنی، این پیروزی را تبریک گفتند.»