تاریخ : 1397,شنبه 05 خرداد15:17
کد خبر : 59365 - سرویس خبری : مجلس شورای اسلامی

طرح افزایش تراز علمی فرزندان ایثارگر روی میز مجلس


طرح افزایش تراز علمی فرزندان ایثارگر روی میز مجلس

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی از تصویب نهایی طرح افزایش تراز علمی فرزندان ایثارگر به ۸۵ درصد پیش از برگزاری کنکور سراسری خبر داد.

فاش نیوز- نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی از تصویب نهایی طرح افزایش تراز علمی فرزندان ایثارگر به 85 درصد پیش از برگزاری کنکور سراسری خبر داد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی فاش نیوز، قاسم احمدی لاشکی نماینده مردم چالوس، نوشهر و کلاردشت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تصویب قوانین ایثارگری در برنامه ششم توسعه اظهار داشت:

 من فکر می کنم نمایندگان ملت در بخش ایثارگران در برنامه ششم توسعه قوی ترین قوانین خوبی را برای ایثارگری تصویب کردند. به طور مثال در بسیاری از مواقع رزمنده های بالای شش ماه در قوانین قبلی دیده نمی شدند.

 همچنین در بسیاری از مواقع نیز قوانین برای جانبازان زیر 25 درصد دیده نمی شد اما اکنون آنها در قانون لحاظ شده اند.این موضوع به صورت مشخص اعلام نشان می دهد که در مجلس شورای اسلامی درخصوص بحث ایثارگران کار شده است.

 دکترای مدیریت سیاستگذاری علم و فن آوری در خصوص بحث ترازعلمی بالای 80 درصد برای رشته های پزشکی و مهندسی فرزندان ایثارگران یادآور شد: در کنکور سراسری علاوه بر 25 درصدی که در سال های گذشته برای ایثارگران وجود داشت، سهمیه 5 درصدی هم اضافه شده است.

 لاشکی ادامه داد:علاوه بر سهمیه 5 درصد، یک تبصره هم به ذیل 5 درصد هم اضافه کرده ایم که بر اساس آن، رشته هایی که در سهمیه  25درصد  تراز نمره را ندارند ، متقاضیان در سهمیه پنج درصدی آنها را پر کنند. این موضوع در سال گذشته مقداری مشکل ایجاد کرد و باعث شد بخشی از داوطلبان دارای نمره علمی خوب و ممتاز نتوانند برابر روال گذشته در رشته های مورد علاقه شان وارد دانشگاه شوند.

 عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: به همین خاطر بحثی مطرح شده است که تراز نمره قدری افزایش یابد و در رشته های پزشکی که مهم است پیشنهاد شد که تراز علمی 70 درصد به 80 تا 85 درصد افزایش یابد که البته این موضوع هنوز در کمیسیون نهایی نشده است و مورد بحث و بررسی کارشناسی قرار دارد.

 کارشناس ارشد علوم اجتماعی متذکر شد: بنده ضمن اینکه در اینجا اعلام می کنم بسیاری از فرزندان شاهد و ایثارگر خود نمره علمی قابل قبولی دارند اما ممکن است تعداد محدودی از آنها این نمره را نداشته باشند بنابراین باید این تعداد محدود را هم فعال کرد و نباید اجازه دهیم خدای ناکرده نحبگان دچار مشکل شوند و به خاطر دو یا سه نفر نمره آنها بالا و پایین و ذهن جامعه منفی شود و ادعا گردد که قشر ایثارگر همه سهمیه ها را تصاحب شده است.

احمدی لاشکی با بیان اینکه بسیاری از فرزندان ایثارگران خود دارای نمره علمی بالایی هستند تاکید کرد: به هر حال هنوز نمی توان به طور قطع و یقین نظر داد که نتیجه چه خواهد شد، بنا براین منتظریم که در کمیسیون بررسی و نتیجه نهایی اغلام شود.

 عضو فراکسیون مستقلین مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که چرا پس از این همه سال، برخی به ظرافت تغییر در موضوع تراز علمی فرزندان ایثارگر افتادند و آیا نوعی محدودیت نیست؟ پاسخ داد: متاسفانه در برخی از موارد ما شاهد این موضوع بودیم که داوطلبی با نمره بسیار پایینی در یک رشته قبول شده است در حالی که نباید چنین چیزی باشد بلکه یک حد و مرز و ترازی برای آن قائل شد چرا که وقتی اسم رشته پزشکی را می آوریم یعنی جان آدم را نجات بدهیم بنابراین باید جایگاه علمی اش را تاحدی هم لحاظ کنیم.


کد خبرنگار : 18