تاریخ : 1397,چهارشنبه 23 خرداد17:00
کد خبر : 59545 - سرویس خبری : مجلس شورای اسلامی

اما و اگرهای سهمیه پزشکی فرزندان ایثارگران


اما و اگرهای سهمیه پزشکی فرزندان ایثارگران

طرح افزایش تراز علمی فرزندان ایثارگران از ۷۰ به ۸۵ درصد و شرایط خاصی که این اقشار دارند موضوع گزارشی است که از ابعاد مختلف و با لحاظ کردن نظرات موافق و مخالف تهیه و تنظیم گردیده است.

فاش نیوز - طرح افزایش تراز علمی فرزندان ایثارگران از 70 به 85 درصد و شرایط خاصی که این اقشار دارند موضوع گزارشی است که از ابعاد مختلف و با لحاظ کردن نظرات موافق و مخالف تهیه و تنظیم گردیده است.

در نشست اخیر اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با بنیاد شهید، وزارت علوم و سازمان سنجش، موضوع نحوه اختصاص سهمیه ایثارگران و اقداماتی که باید انجام شود مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. ماحصل بحث ها این بود که با ادغام سهمیه ها و افزایش تراز علمی به 85 درصد، تحول مثبتی در ورود فرزندان ایثارگران به دانشگاه ها و مراکز علمی صورت خواهد گرفت. اگر چه در این خصوص همه متفق القول هستند  که در مورد سهمیه پزشکی، بایستی تصمیم متعادلی اتخاذ و در عین حال حق و حقوق جانبازان ضایع نشود تا در بین آنها اختلاف بوجود نیاید و افراد دارای سهمیه آزاد نیز خدای ناکرده به موضوع بدبین نشوند.

https://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1390/01/17/1040137_PhotoA.jpg

نمره تراز علمی محدودیت نیست

رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در این راستا با دفاع تمام قد از افزایش نمره تراز علمی برای فرزندان ایثارگران، آن را مصوبه ای قابل قبول در کشور دانست. محمدمهدی زاهدی نماینده ایثارگر مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مصوبات کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در خصوص نمره تراز علمی فرزندان ایثارگر برای ورود به رشته های پر طرفدار پزشکی و مهندسی تاکید کرد: در مورد تعیین تراز علمی 70 درصد در سال گذشته، مجلس واقعا متوجه این موضوع نشد که دارد چکار می کند و ما به این موضوع اعتراف می کنیم.

وزیر سابق علوم در پاسخ به این سوال که این موضوع به تصویب نمایندگان ملت رسیده است ادامه داد: متاسفانه نمایندگان ملت در بهارستان، در سال گذشته برای نخستین بار سطح نمره تراز علمی که همیشه روی 80 بود را به 70 درصد کاهش دادند و نتیجه اش این شد که تعداد زیادی از بچه های نخبه با نمره تراز بالای علمی موفق به ورود به دانشگاه ها نشوند.

 

زاهدی: اشتباه شده، تراز علمی باید 80 باشد

رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: متاسفانه در سال گذشته برخی با نمره تراز واقعا نابهنجاری وارد رشته های پر طرفدار در دانشگاه ها شدند که بطور قطع و یقین بسیاری از این عزیزان در ادامه تحصیل خود از مسیر باز می مانند یا نخواهند توانست آن را به پایان برسانند

عضو مجمع نمایندگان استان کرمان تصریح کرد: من در این مورد نمی خواهم اعداد و ارقامی را ارائه کنم تا بخشی از جامعه و خانواده بزرگ ایثارگران نگران شوند اما به نظر من روشی که در مورد تعیین رتبه علمی اتخاذ شد و طی آن هم مجلس متوجه نشد که به چه چیزی رای داده، صحیح و علمی نیست.

زاهدی در تشریح نقطه نظرات اعضای کمیسیون در خصوص تصویب تراز علمی متذکر شد: ما با این مصوبه می خواهیم به همان چیزی که هر ساله بوده و اجرا شده است برگردیم و یک کار طبیعی انجام بدهیم. چرا که در سال گذشته یک کار غیر طبیعی در مجلس صورت گرفته بود.

نماینده ادوار مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا افزایش تراز علمی باعث محدودیت ورود به دانشگاه ها برای فرزندان ایثارگر نخواهد شد، اظهار داشت: کاری که می خواهیم در این راستا انجام دهیم باعث محدودیت نیست، چرا که هر سال ورود به دانشگاه ها به همین روش بوده ولی متاسفانه سال گذشته برای اولین بار در این زمینه اشتباهی صورت گرفته است.

رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در خصوص بهره مندی از سهمیه  5درصدی ایثارگران در کنکور امسال یادآور شد: در این زمینه بحث ما فقط تراز علمی است و به هیچ عنوان قصد ایجاد محدودیت برای فرزندان عزیز ایثارگران را نداریم و فقط نمره تراز علمی تغییر خواهد کرد.

 

تغییر تراز علمی ایثارگران به مصلحت نیست

امیر خجسته، نماینده ایثارگر و فعال در این حوزه نیز نقطه نظرهای دیگری دارد که در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی ما آنها را مطرح کرده است. او معتقد است" بحث های مربوط به ایثارگران، تخصصی است و باید افرادی در این حوزه اظهار نظر کنند که تخصص این کار را داشته و یا ایثارگر باشند و مسائل و مشکلات آنها را درک کند".

وی اضافه کرد: کسی که دچار موج گرفتگی، قطع نخاع و دچار ضایعات جسمانی شده و دارای شرایط خاص است، کسانی آنها را خوب درک خواهند کرد که از جنس آنها باشند. خجسته یادآور شد: در رابطه با فرزندان ایثارگران و مطرح شدن بحث افزایش رتبه های علمی از 70 به 85 به نظر من این یک پیشنهاد معقول و درستی نیست، چرا که آنها شرایط خاصی را دارند و در رفاه و آرامش فکری نبوده اند.

نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: متاسفانه در مورد فرزندان ایثارگران اعصاب و روان مشکلات حادی وجود دارد و آثار جبهه و جنگ به آنها منتقل شده است. بنابراین فرزندان جانبازان اعصاب و روان در یک جبهه دیگر می جنگند. عضو کمیسیون شوراها خاطرنشان کرد: کسانی که به دنبال تصویب تراز علمی بالا برای فرزندان ایثارگران در کنکور سراسری هستند باید با توجه به این مسائل عادلانه قضاوت کنند.

نماینده آزاده مجلس دهم تاکید کرد: به نظر من تعیین تراز علمی 70 درصد در سال های گذشته یک اقدام اساسی و قابل قبول بوده است اما اینکه مطرح می شود که مبنای تراز علمی فرزندان ایثارگران در رشته های پزشکی و فنی و مهندسی 85 درصد باشد صحیح نیست و بایستی افرادی در این خصوص تصمیم گیری کنند که خود از نزدیک درد و رنج های یک ایثارگر و خانواده وی را درک کرده باشد.

نماینده مردم همدان در بهارستان تصریح کرد: قانونگذار با توجه به شرایط ایثارگران در سال های گذشته مبنای تراز علمی را 70 درصد تعیین کرده است و این قانون همچنان باید ادامه پیدا کند و ما هم به شدت موافق این موضوع هستیم، چرا که فرزندان یک جانباز، آزاده، رزمنده و ... را باید درک کرد و فهمید و با توجه به دردها و رنج ها و مشکلات عدیده ای که از دوران جبهه و جنگ همچنان در این گونه خانواده ها وجود دارد، تغییر تراز علمی به صلاح نیست و بایستی همه جوانب در نظر گرفته شود و بعد از آن تصمیم گیری کرد.

http://media.jamejamonline.ir/Media/Image/1395/08/25/636148004710665527.jpg

از سهمیه ما ایثارگران دفاع کنید

حسین ع فرزند یک جانباز دوران دفاع مقدس با انتقاد از طرح برخی از مباحث در شرایط فعلی می گوبد: مگر پیشنهاد تعیین تغییر حد نصاب نباید در صحن علنی تصویب شود؟ اگر از اول سال موضوع مطرح می شد داوطلبان بیشتر تلاش می کردند. متاسفانه الان که زمان کمتری به کنکور مانده یکدفعه اعلام کرده اند حد نصاب بالا رفته است، ما که ناامید شده ایم بتوانیم در رشته های خوب قبول شویم.

 دلیل آن هم این است که چون دانشجویان ایثارگر نمی توانند واحدها را پاس کنند انصراف و یا تغییر رشته می دهند. مگر نه اینکه ما با سهمیه خودمان وارد دانشگاه می شویم؟ پس در این میان به سهمیه آزاد چه لطمه ای وارد می شود؟!

این جوان خطاب به نمایندگان ملت در بهارستان می گوید: آقایان نماینده! شما در کجای این سهمیه قرار دارید؟ تا کی در قانون باید دو گانگی وجود داشته باشد و ایثارگران  زیر ۲۵ درصد مظلوم واقع شوند؟ با این نوع سخن گفتن چه انتظاری از بیگانگان می توان داشت که صادق باشند. والله ما از دار دنیا تنها همین یک سهیمه را داریم آن هم  با کف نمره 85درصد  واقعا قبولی سخت تر می شود.

متاسفانه برخی با روش های مختلفی به دنبال راهی هستند تا سهمیه ها را از بین ببرند. کف نمره قبولی خانواده ایثارگران در کنکور 85 درصد شده ولی به سهمیه خود ایثارگران دست زده نشده است  تا شورای نگهبان را قانع کنند. اینکه سطح علمی دانشگاه پایین است به اساتید دانشگاه ربطی ندارد. مگر در دانشگاه دروس دبیرستان پرسیده می شود؟ با بهانه ها و لابی گری درحال ظلم به ایثارگران هستند.

 

وضعیت را متعادل کنید

جعفر اسلامی، جانباز زیر 25 درصد نیز آرامش کنونی در کشور را مدیون تلاش دیروز ایثارگران می داند و می گوید: اصلا بحث سهمیه دادن به زیر 25 درصدی ها در کنکور سراسری نیست؛ اگر خواستید مطمئن شوید بروید جستجو کنید ببینید وزیر علوم گفته که سال 96 یک ضریب اضافه شده است که باید اصلاح بشود!

او ادامه می دهد: دقیقا منظورش زیر 25 درصدی هاست و قصد دارند سهمیه ما را حذف کنند! بنابر این ما ایثارگران باید به جای اختلاف، مانع از تغییر در سهمیه بشویم. تعجب من این است که ما همین الان هم اگر بخواهیم سهمیه 5درصدمان کامل بشود می توانیم از مازاد سهمیه بالای 25 درصد استفاده کنیم.

 پس چرا این موضوع در آستانه برگزاری کنکور سراسری مطرح شده است؟ جز این است که می خواهند برای ایثارگران محدودیت ایجاد کنند. در واقع هدف واقعی در این محدودیت ها و رساندن کف سهمیه به85 درصد لابی وزارت علوم و سازمان سنجش با بنیاد شهید است.

جانباز دیگری که جعفر نام دارد بر این باور است که سهمیه ایثارگران در کنکور سراسری حذف نمی شود، چرا که نظام جمهوری اسلامی هیچ وقت با عزیزان رزمنده و جانباز این برخورد را نمی کند.

وی در اثبات سخنان خود می گوید: همه می دانند که امنیت و آرامش کشور مدیون از خود گذشتگی این عزیزان است. مگر خدای ناکرده مسئولان نظام ربات هستند که فهم و احساس تعهد به ایثارگران را نداشته باشند. بسیاری از این عزیزان از خیل عظیم خانواده رزمندگان و جانبازان هستند و از خانواده این عزیزان است که رزمندگانی مانند شهید حججی ها تربیت شده اند.

 

پرهیز از اختلاف در بین ایثارگران

علی اکبر، جانباز دوران جنگ تحمیلی در گفت و گو با گزارشگر ما ادغام سهمیه در شرایط فعلی را تصمیم مناسبی عنوان می کند و می گوید: ادغام سهمیه 5 و 25 مانند سال های قبل بهترین گزینه است.

این رزمنده جبهه های دیروز که گرد گذر ایام بر سر و روی او نشسته است ادامه می دهد: با توجه به اینکه تعداد متقاضیان بالای 25 درصد کم شده است حتما دولتمردان می دانند که این سهمیه مازاد باید در ا ختیار عزیزان رزمنده و جانباز زیر 25 قرار گیرد؛ چرا که تعداد شرکت کنندگان در سهمیه رزمندگان و جانبازان بسیار زیاد است و 5 درصد تکافوی آنها را نمی دهد؛ اما متاسفانه به اسم سهمیه، تراز علمی در رشته های پزشکی و مهندسی را 85 درصد تعیین می کنند اما قبل از آن، جانبازان را به جان هم انداخته اند تا کسی اعتراض نکند. متاسفانه در این شرایط، با حد نصاب 85 درصد، بود و نبود سهمیه برای ایثارگران فایده ای ندارد و باید اعتراضمان را به گوش نماینده ها برسانیم.

کمیسیون بهداشت هم به حاشیه رفته است و اصلا بحث بر سر اینکه فرزندان جانبازان بالای 25 درصد با چه درصد هایی و چه ترازی به دانشگاه پزشکی خواهند رفت نیست. بلکه بچه ها با همان رتبه پایینی هم که دارند به رشته پزشکی می روند و تا آخر درس خود را می خوانند و قبول هم می شوند و چه بسا جزء بهترین های کلاس هم بشوند.

 پس مشکلی از لحاظ درصدها ندارند. متاسفانه بحث درصدها و کارنامه ها را یک عده افراد حسود و بی عقل به راه انداخته اند تا اختلاف در بین ایثارگران ایجاد شود.

 فرزند یک جانباز اعصاب و روان که به اتفاق دوست خود وارد بحث شده نیز می گوید: به نظر من اعضای کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی باید تمرکز بیشتری بر روی وضعیت بسیار متفاوت فرزندان جانبازان بالای 25 با داوطلبان آزاد و زیر 25 داشته باشند تا متوجه شوند که این افراد با یک شرایط نامساعد باید به دانشگاه پزشکی بروند و فرداروز بیشتر از هر کس دیگری به درد جامعه خواهند خورد؛ چرا که فرزند یک ایثارگر در خانواده ای بزرگ شده که پدرش بیمار است و چون آرزویش این است که او را درمان کند، بنا بر این همه سعی و تلاش خود را می کند تا بیماری های خاص پدر را مداوا کند و بر این مبنا درد جامعه را بهتر می داند. بنابر این چون در یک شرایط سخت تلاش کرده است، در آینده با افراد بیمار در جامعه با مهر و عطوفت رفتار خواهد کرد. کسانی که امروز بحث کارنامه های فرزندان ایثارگران را با حسادت مطرح می کنند، اگر با علم آمار هم همان کارنامه ها را مطالعه کنند خواهند فهمید که فرزند یک جانباز زیر 25 یا رزمنده هم صنف خود خیلی خوب رقابت کرده است.

 

بحث های مرتبط با گزینه 2

جوان دیگری که دل پری از روزگار دارد در خصوص مطرح شدن بحث کارنامه های علمی از سوی برخی در فضای مجازی می گوید: برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی موضوع طراز علمی را مطرح و برای اثبات استدلال خود به بحث گزینه 2 استناد می کنند؛ اما وقتی همان کارنامه های گزینه دویی را که آنها به عنوان مدرک به دست گرفته و به مجلس برده اند بررسی می کنم می بینم سهمیه 5 درصد در کنکور 96 بیشتر از دو برابر سهمیه منطقه یک نسبت به جمعیت آن در سه رشته تاپ قبولی داده است.

 وی که خود را روح الله معرفی می کند ادامه می دهد: سوال من از این افراد این است که پس سهمیه را برای چه می خواهید؟ سهمیه مال کسی است که مشکلات و سختی ها و رنج ها مانع بالندگی او شده و بازخورد آن در کارنامه هایشان ظاهر شده است.

بنیاد شهید باید فرق بسیاری که در شرایط بالای 25 ها و زیر 25 ها و داوطلبان آزاد هست را بسیار دقیق و شفاف برایشان روشن کند تا حق و ناحق نشود.

 حقشان این است که همان سهمیه 25 درصدی و حد نصاب 70 برای بالای 25 ها حفظ شود و هیچ تغییری نکند و کمیسیون بهداشت باید دنبال افزایش ظرفیت دانشگاه های پزشکی و افزایش سهمیه ی 5 درصدی به شکلی دیگر باشد نه اینکه حق بچه های جانبازان بالای 25 درصد را بخورد تا داوطلب آزاد را خوشحال کند.

 او ادامه می دهد: بنیاد شهید و سایر مسئولان دست اندرکار اگر این کار را بکنند دشمنان ما (امریکا و اسرائیل) را خوشحال خواهند کرد، چرا که آنها خوب می دانند جانبازان، خصوصا بالای 25 درصدها چه مشکلاتی دارند و دنبال افزایش کمک رسانی به آنها هستند اما در کشور ما دنبال کاهش سهمیه افراد هستند.

 وی در ادامه بحث پیشنهاد می کند سهمیه ی زیر 25 درصدها و داوطلبان آزاد بهبود یابد و می گوید: نباید به هر شکلی دست به سهمیه بالای 25 زده شود که در این صورت تنها امتیاز و حق فرزندان جانبازان بالای 25 پایمال و دشمنان را خوشحال خواهید کرد .به نظر من سهمیه فعلی، حق فرزندان جانبازان بالای 25 است و تنها امتیاز موثر آنهاست و حتی می شود گفت تنها امتیاز موثری است که به پدران آنها داده شده است. شما یک جانباز اعصاب و روان را در نظر بگیرید یک روز اگر حالش بد شود تمام وسایل خانه را می شکند، حتی کتاب های درسی بچه ها را پاره می کند. پدر خود من شب های امتحان ترمم خیلی از کتاب هایم را پاره کرده بود که برای جبران، دست به دامان دیگران شده و کتاب های همکلاسی ها را با هزار خواهش و تمنا می گرفتم وکپی می کردم.

 کمیسیون آموزش باید به جای چهارتا درصد و آمارهای سازمان سنجش، شرایط بچه های بالای 25 را بررسی کند. به خدا قسم اصلا قابل قیاس با زیر 25 درصدها نیستند؛ اصلا خیلی وضعیتشان بدتر است. بعد هم سختی های یک سال نیست، بلکه سختی های 18 سال است. چرا نمایندگان مجلس به این طرح های پوچ و مسخره بها می دهند.

 

 جانبازان اعصاب و روان با درصدهای پایین

فرزند یک جانباز اعصاب و روان که از درصد پایین مجروحیت پدرش از سوی بنیاد شهید عصبانی است می گوید: نمایندگان محترم مجلس! اگر شما می خواهید کار علمی و دقیق انجام دهید تا حق کسی پایمال نشود، کار بسیار سختی است؛ ولی اگر بخواهید بررسی های خود را  به چهارتا کارنامه ختم کنید کار بسیار آسانی است.

آقایان نماینده! شما باید خیلی دقیق تحقیق کنید و از حال فرزندان جانبازان بالای 25 آگاه شوید چرا که این امتیاز (سهمیه) به آنها برای بالندگی کمک می کند، نه اینکه جانبازان زیر 25 را بهانه کرده تا به سهمیه بالای 25 ضربه بزنید.

 بهترین کار ممکن این است که برای زیر 25 درصد سهمیه ای جدا با حدنصاب در نظر بگیرید. قرار نیست این وسط به بالای 25 درصدها کوچکترین ظلمی بشود. شما باید بررسی کنید که بچه های جانباز بالای 25 که مثلا با رتبه 80 هزار به دانشگاه وارد شده اند وضعیتشان در دانشگاه چگونه است. مسلما" وضعیت خیلی خوبی دارد؛ چون از آن شرایط بیرون کشیده شده و در شرایط تحصیلی قرار گرفته است.

 لطفا بروید بررسی کنید شخصی که با این شرایط قبول می شود، فردا که وارد دانشگاه شد چگونه است. این را باید در یک جامعه آماری مثل سازمان سنجش بررسی کنید. مسلما" شما درحد انگشت شمار هم کسانی را پیدا نخواهید کرد که از دانشگاه های پزشکی اخراج شده باشند.

خودتان هم خوب می دانید خیلی در دانشگاه های پزشکی سخت می گیرند؛ پس این بچه ها استانداردهای لازم را دارند. این بررسی کارنامه ها یعنی حاشیه رفتن برای ظلم کردن به بالای 25 درصدها. من از بنیاد شهید خواهش می کنم اطلاعات آماری و تحلیلی از شرایط و وضعیت تحصیلی بچه های جانبازان بالای 25 و همچنین تاثیراتی که شرایط بر آنها دارد را در اختیار این کمیسیون بهداشت بگذارد تا جلوی ظلم گرفته شود و سهمیه فرزندان جانبازان بالای 25 درصد همچنان مثل قبل باقی بماند.

فرزند جانباز بالای 25 درصدی که شما می بینید با رتبه 80 هزار قبول شده است، به معنای تنبلی کردن یا درس نخواندن او نیست بلکه این بچه اگر آن شرایط را نداشت به جای 80 هزار 20 هزار را می آورد.

 این فرزند جانباز اعصاب و روان ادامه می دهد: شما می توانید با تحقیقات میدانی این موضوع را بررسی کنید که این بچه از دوران کودکی تاکنون به خاطر مریضی پدرش چقدر اذیت شده است. یا اینکه در مدرسه کافی است بدانند پدرش جانباز است، از جامعه مدرسه در دوره دانش آموزی کاملا" بریده می شود، چه ابتدایی باشد، چه راهنمایی و چه دبیرستان، حتی افسردگی می گیرد.

متاسفانه این مورد فقط برای فرزندان جانبازان بالای 25 اتفاق می افتد؛ این را مطمئن هستم چرا که این همه بدبختی را تحمل می کند و هیچ وقت هم صدایش در نمی آید.

آیا درست است فرداروز هم با تغییر در همین سهمیه ها آن بچه را از بالندگی و پیشرفت و وارد شدن به جامعه جدا کنیم. اصلا یکی از علت هایی که فرزندان جانبازان بالای 25 درصد در کنکور ضعیف عمل کرده و بعدا در دانشگاه پیشرفت های عالی می کنند این است که آنها از لحاظ روحی تا سن 18 سالگی خیلی ضعیف شده و بیماری های روحی و روانی زیادی مانند افسردگی به سراغشان می آید. مریضی های روانی خیلی بد است و فقط کافیست یکی را بگیری تا دومی هم به سراغت بیاید. چرا برخی می خواهند از این بیشتر نمک به زخم این قشر مظلوم و درد کشیده بپاشند؟ مگر برایتان کم گذاشتند که علاوه بر خودشان، خانواده هایشان را نیز فدا کردند؛ چرا به بررسی سهمیه شان نشستید؟ بروید به وضعیت آسایشگاه های جانبازان اعصاب و روان بپردازید که نوبتی باید دستشویی ها را بشویند؛ چرا که با آن ها از خدمتکاران هم بدتر رفتار می کنند. خجالت بکشید، اگر می خواهید برای جانبازان زیر 25 سهمیه کنکور در نظر بگیرید" که حقشان هم هست" بروید یک سهمیه جدای بالای 25 درصدها ایجاد کنید. هیچ وقت برای سهمیه دادن به زیر 25 درصدها بالای 25 درصدها را متضرر نکنید، گناه است؛ آنها گرفتاری ها و زخم هایشان بیشتر از اینکه زخم بپاشید است.

دست به سهمیه فرزندان جانبازان بالای 25 درصد و حدنصاب سهمیه شان نزنید. آخر ما بچه های جانبازان بالای 25 درصد چه گناهی کردیم که الان باید این طرح های ظالمانه را علیه ما بدهند؟ اینجوری که نمی شود تنها چیزی که به بچه های جانبازان بالای 25 کمک می کند را کم کنند.

من این حرف ها را هیچ وقت برای کسی نگفته بودم اما الان گفتم تا بدانید و بیشتر از این به این قشر مظلوم ظلم نکنید، باور کنید هیچ کسی را ندارند. متاسفانه فامیل و آشنا هم وقتی می بینند وضع این ها اینجوری است دکشان می کنند.

من از کمیسیون بهداشت خواهشمندم تفاوت بسیاری که بین فرزندان جانبازان بالای 25 و زیر 25 وجود دارد را از همه نظر ( شرایط و سلامتی و ... ) دقیق در جامعه بررسی کنند تا ظلمی به این بچه ها نشود.

 

دل ما به سهمیه کنکور خوش است

مطمئن هم هستم که اصلا نباید سهمیه فرزندان جانبازان بالای 25 درصد کوچکترین تغییری بکند و همان قانون فعلی برای فرزندان جانبازان بالای 25 باید باقی بماند.

کمیسیون بهداشت اسمش بهداشت است، بنابر این باید روی شرح حال و شرایط بچه های جانبازان بالای 25 خوب و دقیق تحقیق و آن ها را با زیر 25 درصدها مقایسه کند. مسلما خواهد فهمید که بالای 25 درصدها چندین و چند برابر زیر 25 درصدها مشکلات دارند. از بنیاد شهید و امور ایثارگران خواهشمندم که اطلاعات بسیاری از مطلبی که در بالا گفتم تهیه کند و در اختیار کمیسیون بهداشت قرار بدهد تا جلوی این ظلم گرفته بشود.

 اما فقط بررسی کارنامه ها یعنی ظلم و حاشیه، یعنی همان کاری که وزیر محترم بهداشت مهرماه کردند. همچنین باید روند تحصیلی همان کارنامه هایی که در کمیسیون بررسی می کنند در دانشگاه نیز وضعیت تحصیلی همان فرد را بررسی کنند تا ببینند که این فرد بسیار خوب در آن رشته سخت درخشیده است. این دو تا کار را کمیسیون بهداشت حتما باید انجام دهد تا بعدا بتواند مدعی این باشد که کاری دقیق و علمی بوده است. وگرنه اگر غیر از این باشد نه تنها علمی نیست بلکه پوچ و بی ارزش است. باید شرح حال بچه های جانبازان بالای 25 درصد در این کمیسیون گفته شود تا بفهمند مشکلات آنها چندبرابر دیگران است و حقشان را نخورند و مایه ظلم نشوند.


چرا 9 ماه وقت داشتید این کار را نکردید اما دو ماه مانده به کنکور می آیید و تمام تمرکز و برنامه افراد را بهم می زنید؟

متاسفانه با آن کارنامه های غیر صحیح و مسخره ای که از گزینه دو به عنوان مستندات ضمیمه طرح کرده بودند، کمیسیون بهداشت هم با بیان اینکه قصد بررسی کارنامه ها را دارد، وارد حاشیه شده است، درست مانند حاشیه وزیر بهداشت در مهر سال 96 و شاید حاشیه ای حتی بدتر از آن.

خواهش می کنیم دست از سر سهمیه ایثارگران بالای 25 درصد بردارید. ما فرزندان ایثارگران اگر وقت کافی برای درس خواندن داشتیم سهمیه نمی خواستیم .خودتان را جای یک فرزند جانباز بگذارید که ساعت 2 نصف شب از خواب بیدار می شود و می ببیند حال بابایش خوب نیست و باید سریع به بیمارستان اعزام شود. آن وقت از استرس نمی توانید شلوارتان را پایتان کنید. اگر روز بعد هم امتحان داشته باشید دیگر چیزی یادتان نیست.

من خودم فرزند جانباز اعصاب و روان هستم که تپش قلب گرفته ام و تنها دلخوشی ام سهمیه کنکور است؛ اما از الان نگران هستم، نمی توانم درس بخوانم، ذهنم به خاطر این موضوع درگیر است. از مسئولین دلسوز بنیاد شهید و نمایندگان محترم ایثارگران در مجلس خواهش می کنم از سهمیه ما ایثارگران دفاع کنند.

 

درست اطلاع رسانی کنید

عیسی مراد بخش، جانباز۵۵%ضایعه نخاعی می گوید: بنده جانباز۵۵ درصد هستم. دخترم هشت سال پیش تمام درصدهایش بالای ۶۰ بود بجز زبان که 20 درصد بود اما در کارنامه اش نوشته بودند مردود.

متاسفانه عده ای فکر می کنند تمام سهمیه ها برای فرزندان ایثارگران است. اگر مسئولان خدمات اندکی به ایثارگران ارائه می دهند چرا برای مردم درست اطلاع رسانی نمی شود تا اینقدر ذهنیت برای مردم ایجاد نشود. الآن آنهایی که در زمان جنگ هر سوراخ موش را ده میلیون خریداری می کردند تا جبهه نروند، حالا به فرزندان ایثارگران پوزخند خواهند زد که شما سهمیه داشتید ولی نتوانستید در دانشگاه قبول شوید.

این نیشخند مردم، به عدم اطلاع رسانی‌ مسئولان برمی گردد چرا که برخی از مردم فکر می کنند تمام دانشگاه ها و استخدام ها مختص فرزندان ماست؛ دیگر خبر ندارند آنچه را که فکر می کنند آنطور نیست و متاسفانه قانونگذار و دولتمردان هیچ ارزشی برای اقشار ایثارگر قائل نیستند. زبانم لال اگر سایه مقام معظم رهبری بالای بر سرمان باشد اینگونه مسئولان، یک شبه فاتحه همه ما را تا حالا خوانده بودند؛ خداوند سایه حضرت آقا را همیشه بر سر ما دست و پا دادگان مستدام بدارد.

منظور بنده حقیر این است که اگر مسئولین خدماتی به ایثارگران می دهند درست اطلاع رسانی شود تا برای مردم ذهنیت منفی ایجاد نشود. امیدوارم در مورد خدمت به ایثارگران درست اطلاع رسانی شود تا ملت ایران تصور و دید دیگری نسبت به ما نداشته باشند که همه امکانات کشور خرج ما می شود.


کد خبرنگار : 18