تاریخ : 1397,دوشنبه 21 خرداد14:18
کد خبر : 59591 - سرویس خبری : اخبار

امام‌خمینی مبارزه مسلحانه را سرکوب می‌کرد



عبدخدایی: امام خمینی مبارزه مسلحانه را سرکوب و دعوت به مبارزه فکری می‌کردعبدخدایی با اشاره به اینکه امام خمینی(ره) با مبارزه مسلحانه به شدت مخالف بود، گفت: امام خمینی(ره) اقدامات مسلحانه علیه رژیم را سرکوب می‌کردند و قائل بودند باید مبارزه فکری و فرهنگی کرد و خود نیز در این مسیر از همه کوشاتر بود.

محمدطه عبد خدایی، در نشست «بازخوانی نهضت 15 خرداد 1342» که در مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی برگزار شد، با اشاره به اینکه عمده‌ترین فعالیت‌ها پس از 15 خرداد ورود شاگردان امام(ره) به دانشگاه‌ بود، گفت: رهبر معظم انقلاب، شهیدان مطهری، باهنر و مفتح جزو روحانیون مبارزی بودند که با ندای وحدت حوزه  و دانشگاه توسط امام راحل(ره) ورود جدی به دانشگاه‌های کشور داشتند و اکنون رهبری معظم ادامه‌دهنده این خط هستند هرچند متأسفانه برخی روحانیون به خود اجازه ورود به این عرصه را نمی‌دهند. در آن زمان شخص بزرگواری مثل شهید مطهری آنچنان موضوعات علمی متقن مطرح می‌کرد که مقاله ایشان در مجله زن روز به چاپ می‌رسید.

وی افزود: با این ورود علما به عرصه دانشگاهی نهضتی که با محوریتی قشر خاصی از روحانیون اداره می‌شد، به سطح روشنفکران دینی آورده شد؛ لذا امام خمینی(ره) توسط شاگردان خویش نهضت انقلاب را به محافل روشنفکران دینی سرایت دادند. آن زمان بنده خاطرم است مسجد هدایت و یا امام حسن مجتبی(ره) محفلی برای مراجعه دانشجویان و اساتید با رهبر معظم انقلاب بود. 

عبد خدایی با تأکید بر اینکه پس از ماجرای 15 خرداد عملاً جریان روحانیت انقلابی در کنار روشنفکران دینی قابل تعریف بود، خاطرنشان کرد: با ورد مثمر ثمر شاگردان امام خمینی(ره) به دانشگاه‌ها جریان دینی مثبتی بین قشر دانشجویی شکل گرفت. تا قبل از آن دوران، روحانیت با زبان دانشجو آشنا نبود همچنان که اکنون نیز از اینگونه موارد دیده می‌شود. در آن زمان آنچنان فضای دانشگاه‌ها مسموم شده بود و دانشجویان دچار دین‌گریزی شده بودند که دین نزد آنان به عنوان افیون ملت‌ها شناخته می‌شد. از آن پس دانشجو شجاعت یافت و به خود اجازه داد علیه حکومت انتقاداتی مطرح و باب مباحث دینی را باز کند.

وی در بخش دیگر از سخنان خود با اشاره به اینکه امام خمینی(ره) با مبارزه مسلحانه به شدت مخالف بود، گفت: امام خمینی(ره) اقدامات مسلحانه علیه رژیم را سرکوب می‌کردند و قائل بودند باید مبارزه فکری و فرهنگی کرد و خود نیز در این مسیر از همه کوشاتر بود. 

به گزارش تسنیم، کارگروه انقلاب اسلامی مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی با حضور حجت‌الاسلام سید حمید روحانی، محمدطه عبدخدایی، محمدمهدی عبدخدایی و یعقوب توکلی امروز از ساعت 15 تا 18، نشستی را تحت عنوان «بازخوانی نهضت 15 خرداد 1342» برگزار کرد.

اهم موضوعات این نشست شامل بازخوانی عوامل سه‌گانه فرهنگ، استعمارستیزی و آرمان‌گرایی در نهضت 15خرداد، چرایی ماندگاری نهضت امام خمینی(ره) و بازخوانی عناصر، استمرار نهضت امام در نهضت 15خرداد و وجوه تمایز نهضت 15خرداد نسبت به نهضت‌های دیگر انقلاب بود.

انتهای‌پیام/


منبع : تسنیم