تاریخ : 1397,سه شنبه 22 خرداد19:34
کد خبر : 59619 - سرویس خبری : حقوقی و قوانین

سهمیه‌های استخدامی و تثبیت موقعیت شغلی ایثارگران (۳)


 سهمیه‌های استخدامی و تثبیت موقعیت شغلی ایثارگران (۳)

سهمیه استخدامی ایثارگران در ماده۲۱ قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران، به ۲ بخش حداقل ۲۵درصد و ۵درصد تقسیم شده است که خانواده‌های شاهد شامل والدین شهدا، همسران و فرزندان شهدا، جانبازان، آزادگان، همسر و فرزندان جانبازان ۲۵درصد و بالاتر و همسر و فرزندان آزادگان با یک‌سال و بالای یک‌سال اسارت، همسر و فرزندان اسرا و خواهر و برادر شهید را شامل می‌شود.

 یوسف مجتهد -  سهمیه استخدامی ایثارگران در ماده21 قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران، به 2 بخش حداقل 25درصد و 5درصد تقسیم شده است که خانواده‌های شاهد شامل والدین شهدا، همسران و فرزندان شهدا، جانبازان، آزادگان، همسر و فرزندان جانبازان 25درصد و بالاتر و همسر و فرزندان آزادگان با یک‌سال و بالای یک‌سال اسارت، همسر و فرزندان اسرا و خواهر و برادر شهید را شامل می‌شود.

ضمنا سهمیه 5درصد به رزمندگان با سابقه حداقل 6 ماه حضور داوطلبانه در جبهه و همسر و فرزندان آنان، فرزندان جانبازان زیر25درصد و فرزندان آزادگان کمتر از یک‌سال اسارت اختصاص دارد. از نکات مغفول در این مصوبه مجلس نادیده‌گرفتن همسران جانبازان زیر 25درصد و همسر آزادگان کمتر از یک‌سال اسارت است که در سهمیه نامی از آنان برده نشده است. با عنایت به اینکه همسران رزمندگان با حداقل 6ماه حضور داوطلبانه در جبهه جزو سهمیه استخدامی هستند، به احتمال زیاد عدم درج عنوان همسران جانبازان زیر 25درصد و همسران آزادگان کمتر از یک‌سال اسارت مورد غفلت واقع شده است که در اصلاحات بعدی این قانون باید مدنظر قرار گیرد.

در کنار ماده21 قانون جامع که به سهمیه‌های استخدامی ایثارگران اشاره دارد به چند مصوبه دیگر مجلس در خصوص استخدام و تبدیل وضعیت استخدامی اشاره می‌کنیم که به‌زعم برخی باید در قالب همین سهمیه‌ها پیش‌بینی شود در حالی که چنین نیست و آنان امری کاملا مستقل محسوب می‌شوند و باید جدای از سهمیه استخدامی اقدام شود. 1- ماده48 قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مصوب 80/11/27 مجلس شورای اسلامی بیان می‌دارد: کلیه وزارتخانه‌ها، موسسات دولتی و شرکت‌های دولتی، سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران و همه شرکت‌هایی که به نحوی از انحا از بودجه عمومی دولت استفاده می‌کنند و نیز تمامی موسسات و شرکت‌هایی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر نام است مکلفند یکی از فرزندان کارکنان شهید، جانباز 25درصد به بالا و آزاده (اعم از شاغل، فوت‌شده و ازکارافتاده) را که واجد شرایط عمومی استخدام هستند علاوه برسهمیه استخدامی ایثارگران در همان دستگاه استخدام کنند.

3 نکته مهم در این مصوبه مجلس وجود دارد که با عنایت به آن باید این استخدام محقق شود: الف- دارا بودن شرایط عمومی استخدامی ب- علاوه بر سهمیه استخدامی ایثارگران ج- استخدام در دستگاه محل استخدام پدر در قانون شرط دیگری برای استخدام ایثارگران و استفاده از مزایای قانونی آن پیش‌بینی نشده است، لکن اغلب دستگاه‌های اجرایی با ایجاد موانع متعدد و عدم‌توجه به قوانین موجد حق ایثارگران مانع اجرای آن می‌شوند به‌ طوری که می‌توان ادعا کرد این قانون به‌ندرت در خصوص فرزندان ایثارگران اجرا شده است


کد خبرنگار : 17