تاریخ : 1397,چهارشنبه 13 تير16:20
کد خبر : 59638 - سرویس خبری : مجلس شورای اسلامی

سخنان قابل تأمل نماینده خرم آباد؛

ایثارگران از این مجلس انتظاری نداشته باشند!


ایثارگران از این مجلس انتظاری نداشته باشند!

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی اذعان کرد که «متاسفانه بخش عمده ای از نمایندگان تمایلی به نظارت ندارند و نمونه آن همان استیضاح هایی است که وقتی وارد صحن علنی می شود رای نمی دهند و نباید از این مجلس انتظاری داشته باشید.

فاش نیوز -  عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، شرایط فعلی مادی و معنوی جامعه ایثار در کشور را نامطلوب و دغدغه اشتغال فرزندان ایثارگران را سوهان روح آنها دانست.

به گزارش خبرنگار پارلمانی فاش نیوز،"محمدرضا ملکشاهی راد" نماینده ایثارگر مردم خرم آباد و دوره چگنی در مجلس شورای اسلامی با تشریح وضعیت کنونی کشور اظهار داشت: ساز و کار مادی و معنوی برای حمایت از ایثارگران وجود ندارد و قانون اختصاص 25 درصد از سهمیه استخدام های دولتی به فرزندان ایثارگران، تبدیل به سرپوشی برای دور زدن قانون شده است.

وی که برادر شهید و یک جانباز 65 درصد دوران دفاع مقدس است تصریح کرد: یکی از مشکلات بسیار مهلکی که در حال حاضر دامنگیر خانواده ایثارگران و به خصوص جانبازان است، بحث اشتغال فرزندان آنها است.

وی با بیان اینکه اشتغال فرزندان ایثارگران یکی از مشکلات بسیار حاد در جامعه بزرگ ایثار است خاطر نشان کرد: اکثر ایثارگران به دلیل اینکه در دوران دفاع مقدس بخشی از سلامت خود را از دست داده و مجروح شده اند، از نظر روحی و روانی نیز وضعیت مناسبی ندارند.

ملکشاهی در ادامه توضیحات خود یادآور شد: بیکاری فرزندان ایثارگران اکنون به سوهان روح آنها تبدیل شده است.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با ارائه راهکارهایی برای خروج از بحران بیکاری متذکر شد: نظر من این است که دولت، هر چند که در مورد ایجاد اشتغال ناکارآمد و ناتوان و اشتغال را رها کرده است و مسئولین متعهدی در رابطه با ایجاد اشتغال ندارد ولی باید توجه ویژه ای نسبت به اشتغال فرزندان جانبازان داشته باشد.

نماینده مردم خرم آباد در ادمه سخنان خود اظهار داشت: اگر چه در خصوص اشتغال فرزندان ایثارگر قانون مدونی وجود دارد، اما مشکل بزرگی که این قانون دارد این است که دولت بر مبنای آن می گوید 25 درصد استخدام رسمی متعلق به فرزندان ایثارگران است، در صورتی که این "واژه استخدام رسمی" نوعی سرپوش است، چرا که دولت، خود اقدام به جذب نیروی مورد نیاز خود توسط شرکت ها، ادارات، سازمان ها و نهادهای مختلف می کند.

وی ادامه داد: باید دولت به این موضوع اذعان کند که 25 درصد همه جذب نیروهایش، اعم از پیمانی، قراردادی و استخدام رسمی هم مختص به این قشر باشد، نه اینکه فقط گفته شود استخدام رسمی، چرا که چندین و چند برابر آن را در حال حاضر انجام می دهند ولی از ایثارگران چیزی جذب نمی شود.

ملکشاهی تاکید کرد: بنابراین در شرایط فعلی به نظر می رسد که دولت باید قانون استخدام فرزندان ایثارگران را اصلاح کند و با ارائه لایحه ای به مجلس اعلام کند که "هر نوع جذبی که شرکت های دولتی و سایر سازمان ها اعم از پیمانکاری شامل قانون استخدام 25 درصد خواهد بود.

نماینده ایثارگر استان لرستان با اشاره به اینکه فرزندان ایثارگران بهره ای از این موضوع پرطمطراق تا کنون نبرده اند تصریح کرد: در همه کشورهای دنیا بازماندگان جنگ نسل به نسل تحت حمایت قرار می گیرند ولی در کشور ما اینگونه نیست؛ بنابراین باید شرایطی فراهم شود که نسل به نسل فرزندان ایثارگران و جانبازان از سوی مسئولان و جامعه درک شوند و امتیازاتی به فراخور نیازهایشان توسط دولت داده شود، چرا که آنها خسته هستند و از یک طرف مورد طعنه جامعه قرار گرفته و از طرف دیگر واقعا حتی به حق و حقوق قانونی خود نمی رسند.

ملکشاهی راد با تاکید بر اجرای تمامی مواد قانون جامع ایثارگران متذکر شد: قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران به برخی از این مسائل پاسخ داده است اما متاسفانه جایگاه رفیعی که برای فرزندان شهدا، جانبازان، اسرا، قائل شده ایم و جامعه باید قائل باشد، هنوز حاصل نشده است.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: متاسفانه بنیاد شهید به عنوان متولی خانواده بزرگ ایثارگران محتوا و جوهره خود را به عنوان یک نهاد انقلابی از دست داده و به سازمانی صرفا اداری تبدیل شده است؛ بنابراین یا ما باید بنیاد شهید را تشکیل نمی دادیم و می گفتیم هر کسی که برای خدا به جبهه رفته است برای رضای خدا رفته و توقعی نداشته باشد، یا حالا که تشکیل دادیم، حداقل بنیاد به وظیفه ذاتی خود عمل کند.

ملکشاهی راد با انتقاد از بی توجهی بنیاد شهید به جامعه هدف تاکید کرد: بنیاد شهید به یک سازمان بی‌روح اداری تبدیل شده است و متاسفانه مسئولان آن در برخورد با ارباب رجوع از همان جملاتی استفاده می کنند که سایرین به دستگاه های اداری مراجعه می کنند، درصورتی که قشر ایثارگران از نظر روحی باید مورد رسیدگی قرار بگیرند و یک رابطه عاطفی با آنها برقرار شود و این رابطه عاطفی در حال حاضر حلقه مفقوده است. کسانی که می خواهند به خانواده شهدا و جانبازان خدمت کنند نباید دلبسته صندلی و پست هایشان باشند و جایگاه فعلی خود را به عنوان پست تلقی نکنند.

وی در پایان متذکر شد: مدیرکل بنیاد شهید همانند سایر مدیران  کل نباید رقابت برای صندلی و پست دنیایی داشته باشد و بایستی تمایزی بین مدیران این نهاد و سایر دستگاه های دولتی وجود داشته باشد. اما متاسفانه در حال حاضر این تفاوت دیده نمی شود و در نتیجه باید گفت که ساز و کار مادی و معنوی برای خدمت به ایثارگران وجود ندارد.

عضو کمیسیون عمران مجلس در خصوص نقش نظارتی مجلس در شرایط فعلی توضیح داد: متاسفانه بخش عمده ای از نمایندگان خیلی تمایلی به نظارت ندارند و نمونه آن همان استیضاح هایی است که وارد صحن مجلس می شود و وقتی وارد صحن علنی می شود رای نمی دهند و نباید از این مجلس انتظاری داشته باشید.


کد خبرنگار : 17