تاریخ : 1397,سه شنبه 29 خرداد18:50
کد خبر : 59690 - سرویس خبری : مجلس شورای اسلامی

علی رغم مخالفت ایثارگران

کلیات طرح افزایش تراز علمی فرزندان ایثارگران تصویب شد


کلیات طرح افزایش تراز علمی فرزندان ایثارگران تصویب شد

با وجود مخالفت شدید ایثارگران، نمایندگان مجلس طرح یک فوریتی اصلاح بند الف ماده ۹۰ برنامه ششم توسعه کشور در خصوص افزایش تراز علمی فرزندان ایثارگران به ۸۵ درصد را تصویب کردند.

فاش نیوز -  با وجود مخالفت شدید ایثارگران، نمایندگان مجلس طرح یک فوریتی اصلاح بند الف ماده 90 برنامه ششم توسعه کشور در خصوص افزایش تراز علمی فرزندان ایثارگران به 85 درصد را تصویب کردند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی فاش نیوز، نمایندگان مجلس روز سه شنبه 29 خرداد ماه، پس از نطق های موافق و مخالف طرح یک فوریتی بند الف ماده 90 که در خصوص نحوه و چگونگی نمره تراز علمی فرزندان ایثارگران است را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

بر اساس این گزارش میرحمایت میرزاده، نماینده مردم گرمی و مخبر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی طی سخنانی گزارشی از روند بررسی این طرح یک فوریتی ارائه کرد و اظهار داشت: در راستای ماده 70 قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران و اصلاحات بعدی آن و در ماده 47 قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت، اصلاحاتی به شرح ذیل صورت می گیرد.

وی گفت: سهمیه ورود با 5 درصد سهمیه اختصاصی برای همسران و فرزندان جانبازان زیر 25 درصد و همسران و فرزندان رزمندگان با حداقل شش ماه حضور داوطلبانه در جبهه به 30 درصد افزایش یابد.

تبصره 1: در صورتی که سهمیه 25 درصد ایثارگران مشمولان ماده 70 قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران و اصلاحات بعدی آن تکمیل نگردد و 5 درصد سهمیه اختصاصی همسران و فرزندان جانبازان زیر 25 درصد و همسران و فرزندان و رزمندگان با حداقل 6 ماه حضور داوطلبانه در جبهه پاسخگوی متقاضیان واجد شرایط نباشد، دولت مکلف است مانده ظرفیت خالی 25 درصد ایثارگران را مازاد بر 5 درصد مذکور، به همسران و فرزندان جانبازان زیر 25 درصد و همسران و فرزندان رزمندگان با حداقل شش ماه حضور داوطلبانه در جبهه که شرایط لازم را داشته باشند اختصاص دهد.

مخبر کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنان خود در خصوص روند بررسی طرح در کمیسیون ذیربط تبصره 2 آن را به این شرح قرائت کرد: حذف حداقل 80 درصد، حد نصاب شرایط علمی و امتیاز پذیرفته شدگان آخرین فرد پذیرفته شده گزینش آزاد در هر کد رشته محل برای تمامی رشته محل های الزامی می باشد. این میزان در مورد برخی رشته های علوم تجربی مشتمل بر پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و دامپزشکی و دستیاری پزشکی و برخی رشته های علوم ریاضی مشتمل بر فنی و مهندسی در آزمون سراسری و در تمامی رشته محل های کلیه مقاطع تحصیلات تکمیلی 85 درصد حد نصاب شرایط علمی می باشد.

میرزاده خاطرنشان کرد: حکم این تبصره در اجرای قانون برنامه ششم بر حکم تبصره ماده 70 قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران حاکم است.

سهمیه قبلی ایثارگران 40درصد بود

نماینده دوره دهم مجلس شورای اسلامی خطاب به نمایندگان مجلس اظهار داشت: همکاران محترم، آنچه که در کمیسیون آموزش در رابطه با این طرح بیشتر مد نظر بود، دو نکته بود.

وی گفت: یکی اینکه، کلمه جانبازان قبلا برای ایجاد اشتغال در برنامه ششم کلی دیده شده بود، اما جانبازان زیر 25درصد در این طرح یکجا دیده شده اند ولی همسران و فرزندان زیر 25درصد به اضافه همسران و فرزندان رزمندگان دارای شش ماه سابقه جبهه، هر دو در یک سهمیه (علمی) قرار گرفته اند.

مخبر کمیسیون آموزش متذکر شد: نکته دوم بحث حد نصاب علمی بود که قبلا 70درصد بود، الان به 80 درصد در کل و برای پزشکی و فنی و مهندسی به 85درصد افزایش یافته است.

وی یادآور شد: آنچه که اکنون مطرح می شود که سهمیه ایثارگران افزایش پیدا کرده است، واقعیت آن این است، یک زمانی همین ایثارگران 40درصد سهمیه (دانشگاهی) داشتند اما الان عملاً به 30درصد کاهش یافته است.

میرزاده در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: بیشتر دوستانی که برای سهمیه  به کمیسیون آموزش گزارش ارائه می کردند، متذکر شده اند که هیچ وقت ایثارگران عزیز این سهمیه را پر نکرده اند و معمولاً در خیلی از زمان ها زیر 10درصد بوده است و بر مبنای گزارشی که خود سازمان سنجش و آموزش کشور در کمیسیون ارائه داده است، معمولا کمتر زمانی بوده است که ایثارگران از این سهمیه به خاطر آن حدنصاب تعیین شده، بهره مند به طور کامل بهره مند شوند.

نماینده مردم گرمی در مجلس شورای اسلامی در پایان تصریح کرد: در اینجا سهمیه ایثارگران به خانواده ایثارگران (5درصد) تعلق می گیرد و این آن چیزی است که با مصوبه قبلی برنامه ششم توسعه تفاوت پیدا کرده است.

 


کد خبرنگار : 17