تاریخ : 1397,سه شنبه 29 خرداد18:53
کد خبر : 59697 - سرویس خبری : مجلس شورای اسلامی

سهمیه ایثارگران در مجلس امروز، از نگاه خبرگزاری ها


سهمیه ایثارگران در مجلس امروز، از نگاه خبرگزاری ها

نگاه خبرگزاری ها به تصویب طرح ادغام سهمیه زیر ۲۵ %ها و بالای ۲۵ %ها!

کنکور

نمایندگان مجلس با کلیات طرحی برای افزایش سهمیه ایثارگران در آزمون کنکور موافقت کردند.

به گزارش خبرنگار مهر، در ادامه جلسه علنی روز سه شنبه مجلس شورای اسلامی بررسی گزارش کمیسیون آموزش و تحقیقات در مورد طرح یک فوریتی اصلاح بند الف ماده ۹۰ قانون برنامه ششم توسعه در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت.

نمایندگان با ۱۵۱ رأی موافق، ۵۲ رأی مخالف و ۱۰ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۲ نماینده حاضر در مجلس کلیات این طرح را به تصویب رساندند.

بر اساس ماده واحده این طرح سهمیه ورود با ۵ درصد سهمیه اختصاصی برای همسران و جانبازان زیر ۲۵ درصد و همسران و فرزندان رزمندگان با حداقل ۶ ماه حضور داوطلبانه در جبهه به ۳۰ درصد افزایش می یابد.

 تبصره یک: در صورتی که سهمیه ۲۵ درصد ایثارگران تکمیل نگردد و ۵ درصد سهمیه اختصاصی همسران و جانبازان زیر ۲۵ درصد و همسران و فرزندان رزمندگان با حداقل ۶ ماه حضور داوطلبانه در جبهه، پاسخگوی متقاضیان واجد شرایط نباشد، دولت مکلف است مانده ظرفیت خالی ۲۵ درصد ایثارگران را مازاد بر ۵ درصد مذکور به همسران و فرزندان جانبازان زیر ۲۵ درصد و همسران و فرزندان رزمندگان با حداقل ۶ ماه حضور داوطلبانه در جبهه که شرایط لازم را داشته باشند، اختصاص دهد.

در صورت تصویب جزئیات این تبصره کسب حداقل ۸۰ درصد حد نصاب شرایط علمی و امتیاز پذیرفته شدگان (آخرین فرد پذیرفته شده، گزینش آزاد در هر کد رشته محل) برای تمامی رشته محل ها الزامی می باشد. این میزان در مورد برخی رشته های گروه علوم تجربی (مشتمل بر پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، دامپزشکی و دستیاری پزشکی) و برخی رشته های گروه علوم ریاضی (مشتمل بر فنی و مهندسی) در آزمون سراسری و در تمامی رشته محل های کلیه مقاطع تحصیلات تکمیلی ۸۵ درصد حد نصاب شرایط علمی می باشد.

حکم این تبصره دراجرای قانون برنامه ششم در حکم تبصره ماده ۷۰ قانون جامعه خدمات رسانی بر ایثارگران حاکم است.

در ماده ۷۰ قانون خدمات رسانی به ایثارگران آمده است: کسب حداقل ۷۰ درصد حدنصاب شرایط علمی و امتیاز پذیرفته شدگان رشته محل ها و مقاطع تحصیلی الزامی می باشد. این میزان در خصوص رشته های پزشکی ۸۰ درصد حد نصاب شرایط علمی می باشد.

******************************************************************************************************

کلیات طرح افزایش سهمیه ایثارگران در کنکور سراسری تصویب شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی کلیات طرح افزایش سهمیه ایثارگران در کنکور سراسری را با اکثریت آرا تصویب کردند.

  • ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۴
  •  
کلیات طرح افزایش سهمیه ایثارگران در کنکور سراسری تصویب شد

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه، 29خرداد) پارلمان، کلیات طرح یک‌فوریتی اصلاح بند (الف) ماده (90) قانون برنامه ششم توسعه جمهوری اسلامی ایران را با اکثریت آرا تصویب کردند.

********************************************************************************************************

مجلس با کلیات طرح افزایش سهمیه ایثارگران درکنکورموافقت کرد

تهران - ایرنا - نمایندگان مجلس شورای اسلامی با 151 رای موافق با کلیات طرحی موافقت کردند که در صورت تصویب نهایی، سهمیه پذیرش ایثارگران در کنکور افزایش می یابد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، نمایندگان در ادامه جلسه علنی امروز سه شنبه مجلس کلیات طرح اصلاح بند الف ماده 90 قانون برنامه ششم توسعه جمهوری اسلامی ایران را با 151 رای موافق، 52 رای مخالف و 10 رای ممتنع از 222 نماینده حاضر تصویب کردند.
در صورت تصویب نهایی این طرح، پنج درصد سهمیه اختصاصی برای همسران و فرزندان جانبازان زیر 25 درصد و همسران و فرزندان رزمندگان با حداقل شش ماه حضور داوطلبانه در جبهه به 30 درصد افزایش می یابد.
همچنین در تبصره ماده واحده این طرح آمده است: در صورتی که سهمیه 25 درصد ایثارگران (مشمولان ماده 70 قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران و اصلاح بعدی آن) تکمیل نشود و 5 درصد سهمیه اختصاصی همسران و فرزندان جانبازان زیر 25 درصد و همسران و فرزندان رزمندگان با حداقل 6 ماه حضور داوطلبانه در جبهه، پاسخگوی متقاضیان واجدالشرایط نباشد دولت مکلف است مانده ظرفیت خالی 25 درصد ایثارگران را مازاد بر 5 درصد مذکور به همسران و فرزندان جانبازان زیر 25 درصد و همسران و فرزندان رزمندگان با حداقل 6 ماه حضور داوطلبانه در جبهه که شرایط لازم را داشته باشند، اختصاص دهد.
سید حمایت میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات درموافقت با کلیات این طرح گفت: در قانون برنامه ششم توسعه سهمیه جانبازان بالای 25 درصد و کمتر از آن عادلانه دیده نشده و همچنین در مورد حد نصاب علمی برای خانواده ایثارگران از 70 به 80 درصد افزایش یابد.
وی افزود: با این طرح قرار نیست تغییر فاحشی در خصوص سهمیه جانبازان در آزمون های سراسری اتفاق بیفتد، در واقع بنا به اعتراضاتی که پیرامون حد نصاب علمی برای خانواده ایثارگران بوده و رفع تبعیض بین جانبازان این طرح تهیه شده است.
غلامعلی جعفرزاده نماینده رشت در مخالفت با کلیات این طرح گفت: زمان طرح این موضوع بدسلیقگی بود چرا که هفته آینده کنکور سراسری برگزار می شود.
وی افزود: سهمیه رزمندگان مطابق تائید حضرت امام (ره) 40 درصد بود که به مرور در این طرح به 25 درصد کاهش یافت.
نمایندگان در جلسه علنی فردا چهارشنبه مجلس جزییات این طرح را بررسی می کنند.

**سوال دو نماینده از وزیر راه و شهرسازی اعلام وصول شد
علیرضا رحیمی عضو هیات رییسه مجلس اعلام کرد: سوال ملی محمدرضا صباغیان بافقی و سید محمدجواد ابطحی نمایندگان مهریز و خمینی شهر از عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی درباره برنامه وزارت راه و شهرسازی در زمینه رفع تاخیر پروازهای داخلی اعلام وصول شد.

*****************************************************************

 
[1397/03/29]

مجلس شورای اسلامی

موافقت نمایندگان با کلیات طرح اصلاح سهمیه ایثارگران در کنکور  

نمایندگان مردم در خانه ملت با کلیات طرح اصلاح سهمیه ایثاگران در کنکور و افزایش حد نصاب علمی این قشر موافقت کرد.

نمایندگان در نشست علنی امروز (سه شنبه، 29 خرداد) مجلس شورای اسلامی با کلیات طرح یک فوریتی اصلاح بند الف ماده 90 قانون برنامه پنجساله ششم توسعه درباره اصلاح سهمیه جانبازان و ایثارگران در کنکو سراسری  با 151 رأی موافق، 52 رأی مخالف و 10 رأی ممتنع از مجموع 222 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

سید حمایت میرزاده  سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات در توضیح طرح مذکور گفت: در قانون برنامه ششم توسعه سهمیه جانبازان بالای 25 درصد و کمتر از آن عادلانه دیده نشده و همچنین در مورد حد نصاب علمی برای خانواده ایثارگران از 70 به 80 درصد افزایش یابد.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس یادآور شد: در واقع قرار نیست تغییر فاحشی در خصوص سهمیه جانبازان در آزمون های سراسری اتفاق بیفتد، در واقع بنا به اعتراضاتی که پیرامون حد نصاب علمی برای خانواده ایثارگران بوده و رفع تبعیض بین جانبازان این طرح تهیه شده است.

گفتنی است ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش نیز در موافقت با کلیات طرح مذکور یادآور شد: طی 3 سال گذشته قانون ایثارگران سه مرتبه اصلاح شده و طی مراتبی سهمیه ایثارگران و حد نصاب علمی برای این قشر تغییراتی داشته است.

وی افزود: هم اکنون 16 درصد از ورودی دوره‌های روزانه دانشگاه ها را ایثارگران به خود اختصاص داده و آنچه اتفاق افتاده اختلاف بسیار بین رتبه های علمی و این رتبه ها است که تعادل علمی در دانشگاه های برتر را به هم ریخته است از این رو با افزایش حد نصاب علمی به خصوص در رشته های تخصصی پزشکی و مهندسی از ورود افراد با سطح علمی پایین به این تخصص ها جلوگیری خواهد شد.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور تصریح کرد: دولت با جزئیات این طرح و افزایش سهمیه ها موافق نیست اما با تبصره طرح مذکور به جهت اصلاح ورود داوطلبان و افزایش ورود داوطلبان با سطح علمی بالاتر به دانشگاه موافق است./

************************************************************************************************************************************

نمایندگان مجلس با کلیات طرحی برای افزایش سهمیه ایثارگران در کنکور موافقت کردند.

خبرگزاری ایسنا: نمایندگان مجلس با کلیات طرحی برای افزایش سهمیه ایثارگران در کنکور موافقت کردند.

طرح اصلاح بند الف. ماده ۹۰ قانون برنامه ششم در دستور کار جلسه علنی صبح امروز (سه‌شنبه) مجلس قرار گرفت که نمایندگان با ۱۵۱ رای موافق، ۵۲ رای مخالف و ۱۰ رای ممتنع از مجموع ۲۲۲ نماینده حاضر با آن موافقت کردند.

در جریان بررسی این طرح، دولت و کمیسیون آموزش نیز اعلام کردند که با کلیات طرح موافق هستند.

*******************************************************************************************************

در صحن علنی؛

باشگاه خبرنگاران ۱ ساعت پیش

نمایندگان در جلسه علنی امروز با کلیات طرح اصلاح سهمیه ایثاگران در کنکور و افزایش حد نصاب علمی این قشر موافقت کرد.

به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان ، نمایندگان در نشست علنی امروز (سه شنبه، ۲۹ خرداد) مجلس شورای اسلامی با کلیات طرح یک فوریتی اصلاح بند الف ماده ۹۰ قانون برنامه پنجساله ششم توسعه درباره اصلاح سهمیه جانبازان و ایثارگران در کنکو سراسری با ۱۵۱ رای موافق، ۵۲ رای مخالف و ۱۰ رای ممتنع از مجموع ۲۲۲ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

در جریان بررسی این طرح، دولت و کمیسیون آموزش نیز اعلام کردند که با کلیات طرح موافق هستند.

 


کد خبرنگار : 20