تاریخ : 1397,چهارشنبه 30 خرداد16:13
کد خبر : 59707 - سرویس خبری : مجلس شورای اسلامی

شرح طرح های تازه مصوب سهمیه کنکور ایثارگران


شرح طرح های تازه مصوب سهمیه کنکور ایثارگران

سهمیه اختصاصی برای همسران و فرزندان جانبازان زیر ۲۵ درصد ( ۲۵% ) و همسران و فرزندان رزمندگان با حداقل ۶ ماه حضور داوطلبانه در جبهه به ۳۰ درصد (۳۰% ) افزایش یابد.

فاش نیوز - نمایندگان مجلس در ادامه بررسی طرح یک فوریتی اصلاح بند الف ماده 90قانون برنامه ششم توسعه ماده واحد این طرح را تصویب کردند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی فاش نیوز، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز چهارشنبه 30خرداد ماه با 179 رای موافق، 58رای مخالف و 12 رای ممتنع از 210 نماینده حاضر، ماده واحد طرح اصلاح بند الف ماده 90 قانون برنامه ششم توسعه کشور در خصوص ادغام سهمیه ایثارگران و تعیین تراز علمی 70 به 85 درصد را به تصویب رساندند.

به گزارش خبرنگار ما، در ماده واحد این طرح آمده است: بند الف ماده 90 قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصوب 14/12/1395 و تبصره آن به شرح زیر اصلاح و یک تبصره به عنوان تبصره (2) به آن الحاق می شود.

الف- الحاقات زیر در ماده (70) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران و اصلاحیه بعدی آن و در ماده (47) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (2) به شرح زیر صورت می گیرد.

سهمیه ورود با پنج درصد ( 5% ) سهمیه اختصاصی برای همسران و فرزندان جانبازان زیر 25 درصد ( 25% ) و همسران و فرزندان رزمندگان با حداقل 6 ماه حضور داوطلبانه در جبهه به 30 درصد (30%) افزایش یابد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه برسی های خود تبصره یک و دو این طرح را به رای گذاشتند که به دلیل برخی ابهامات و پیشنهادات نمایندگان برای اصلاح بیشتر به کمیسیون آموزش و تحقیقات به عنوان کمیسیون ذیربط ارجاع داده شد تا در یک فرصت دیگر به صحن علنی آورده شود.

در تبصره این طرح آمده است: در صورتی که سهمیه 25درصد ایثارگران مشمول ماده(70) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران و اصلاح بعدی آن تکمیل نگردد و 5درصد سهمیه اختصاصی همسران و فرزندان جانبازان زیر 25درصد و همسران و فرزندان رزمندگان با حداقل 6ماه حضور داوطلبانه در جبهه پاسخگوی متقاضیان واجدالشرایط نباشد، دولت مکلف است مانده ظرفیت خالی 25درصد ایثارگران را مازاد بر پنج درصد مذکور به همسران و فرزندان جانبازان زیر 25درصد و همسران و فرزندان رزمندگان با حداقل 6ماه حضور داوطلبانه در جبهه که شرایط لازم را داشته باشند، اختصاص دهد.

تبصره2- کسب حداقل 80درصد حدنصاب شرایط علمی و امتیاز پذیرفته شدگان (آخرین فرد پذیرفته شده گزینش آزاد در هر کد رشته محل) برای تمامی رشته محل ها الزامی می باشد. این میزان در مورد برخی رشته های گروه علوم تجربی (مشتمل بر پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و دامپزشکی و دستیاری پزشکی) در برخی رشته های علوم ریاضی ( مشتمل بر فنی و مهندسی) در آزمون سراسری و در تمامی رشته محل های کلیه مقاطع تحصیلات تکمیلی 85 درصد حد نصاب شرایط علمی باشد. حکم این تبصره در اجرای قانون برنامه ششم بر حکم تبصره ماده (70) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران حاکم است.


کد خبرنگار : 23