تاریخ : 1397,شنبه 02 تير13:40
کد خبر : 59708 - سرویس خبری : اخبار

سخنان موافق و مخالف درباره مصوبه سهمیه ایثارگران


سخنان موافق و مخالف درباره مصوبه سهمیه ایثارگران

در قانون برنامه جانبازان زیر ۲۵ درصد آمده بود که کل جانبازان یکجا دیده شود. ولی همسران و فرزندان جانبازان زیر ۲۵ درصد به اضافه همسران و فرزندان رزمندگان شش ماه جبهه، این دو با هم در یک سهمیه قرار بگیرند.

فاش نیوز- در جلسه علنی روز چهارشنبه 30 خرداد ماه پس از تلاوت آیاتی از کلام الله مجید، مجلس وارد دستور و بررسی جزئیات طرح یک فوریتی اصلاح بند الف ماده 90 قانون برنامه ششم توسعه کشور آغاز شد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی فاش نیوز، در ابتدای این جلسه امیرآبادی فراهانی نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ابهاماتی در خصوص قانون وجود دارد، پیشنهاد و تصویب و اجرای آن را برای سال 98 ارائه کرد و گفت: باید مشخص شود که این قانون پس از تصویب در مجلس شورای اسلامی از امسال اجرا می شود یا اینکه برای سال آینده به اجرا در خواهد آمد، چرا که اگر امسال باشد، استرس ایجاد می شود. سپس نمایندگان موافق و مخالف در مورد این پیشنهاد سخنرانی کردند.

دلخوش در مخالفت با این طرح گفت: این موضوع به کنکور ربطی ندارد و تا ما آن را تایید کنیم و بعد از آن به شورای نگهبان برود و از آن شورا دوباره به مجلس برگردد، زمان بر است و عملا به امسال ارتباط پیدا نمی کند.

در ادامه قاضی پور نماینده ایثارگر مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در موافقت با طرح یک فوریتی اصلاح بند الف ماده 90 قانون برنامه ششم توسعه کشور اظهار داشت: پس از برگزاری کنکور، نوبت به تعیین رشته به داوطلبان می رسد و تعیین رشته هم زمان می برد، پس به این قانون جدید که تصویب شود، ارتباط پیدا می کند.

در ادامه جلسه، پیشنهاد تصویب این طرح برای اجرا در سال 98 به رای گذاشته شد که نمایندگان ملت به این پیشنهاد رای منفی دادند.

*سهمیه ایثارگران افزایش نداشته است

همچنین میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات در توضیحاتی خاطرنشان کرد: آنچه در این طرح مدنظر بود، دو نکته بود، یکی اینکه کلمه " جانبازان" قبلا دیده شده بود و در اینجا در قانون برنامه جانبازان زیر 25 درصد آمده بود که کل جانبازان یکجا دیده شود. ولی همسران و فرزندان جانبازان زیر 25 درصد به اضافه همسران و فرزندان رزمندگان شش ماه جبهه، این دو با هم در یک سهمیه قرار بگیرند.

وی افزود: نکته کلیدی و اساسی، بحث حد نصاب علمی بود که قبلا 70 درصد بود که الان بعه 80 درصد در کل و برای رشته های پزشکی و فنی مهندسی به 85 درصد افزایش یافته است. آنچه که الان در اذهان عمومی و رسانه ها مطرح می شود که سهمیه ایثارگران افزایش یافته است، واقعیت این است که یک زمانی همین ایثارگران 40درصد سهمیه داشتند و الان عملا به 30 درصد تنزل پیدا کرده است.

مخالفت رئیس سازمان سنجش با درصد ایثارگری / توازن علمی بهم می خورد

********************

در این جلسه خدایی رئیس سازمان سنجش کشور طی سخنانی مخالفت خود را با تعیین سهمیه تراز علمی ایثارگران به 70 درصد اعلام و اظهار داشت: اصل مسئله ای که دولت برای اصلاح آن وارد شد به خاطر تبصره (2) است و ما می خواهیم صریحا با توجه به اعتراضاتی که سال گذشته داشتیم و با توجه به اعتراضات خیلی زیاد ما می خواهیم برای کلیه آزمون ها برای امسال عمل کنیم.

وی افزود: پیشنهاد ما این است که این طرح از زمان تصویب لازم الاجرا شود، لذا دولت با این موضوع موافق است که این طرح امسال اعمال شود.

رئیس سازمان سنجش در ادامه سخنان خود یادآور شد: در این قانون(ماده 90) تناقضاتی وجود دارد، یکی اینکه حد نصاب خود رزمنده با توجه به قانون تحصیلات برای رزمندگان 80 دردص است، منتهی رای فرزندان و همسران آنها 20 درصد است. یک بحث دیگر این است که خود جانبازان زیر 25 درصد که در قانون جامع ایثارگران، جزء سهمیه 25 درصد بودند در ماده 90 برنامه ششم توسعه به سهمیه 5 درصد الحاق شد.

همچنین خود جانبازان زیر 25 درصد هم اینجا متضرر شدند، لذا وقتی که مجلس لایحه یک فوریتی اصلاح این بند را ارائه کرد، با توجه به مسائل و مشکلاتی که ماده 90 در ورودی دانشگاه و موسسات آموزش عالی در سال 96 ایجاد کرد، دولت هم تبصره 2 را پیشنهاد کرد.

  خدائی در این خصوص موضوع عدم توازن توزیع علمی را مورد اشاره قرار داد و خاطرنشان کرد: با توجه به عدم توازن علمی و وضعیتی که در سال گذشته این موضوع در دانشگاه های برتر ما ایجاد کرد و اختلاف شدید علمی پیش آمده، باید بگویم، متوسط سهم شرکت کنندگان جانبازان سهمیه 25 درصد 2/5 درصد است منتهی، سهمی که در دانشگاه ها و رشته های برتر می گیرند تا سقف 25 درصد و به اضافه 5 درصد، سهمیه 30 درصدی را به خود اختصاص می دهند و این موضوع عدم توازن علمی ایجاد خواهد کرد.

  وی با بیان اینکه بحث اختلاف نمره تراز علمی در دانشگاه نیز در این خصوص مهم است متذکر شد: این موضوع اختلاف خیلی فاحشی با توجه به رتبه ها در دانشگاه ها ایجاد خواهد کرد. لذا این مسئله در بحث آزمون های پزشکی و تخصصی هم اتفاق می افتد، لذا اعتقاد داریم ماده 90 برنامه ششم توسعه اواین آسیب را به خود ایثارگران در بحث جامعه وارد کرده است.

سهمیه ایثارگران درست توزیع شود

دکتر خدایی در ادامه توضیحات خود تصریح کرد: ما هیچ وقت در طول این مدت این موضوع را نداشتیم که سهمیه ایثارگران در دانشگاه مورد اعتراض قرار بگیرد. لذا اعتقاد دارم که این موضوع باید به صورت معمول اصلاح شود تا توازن و تعادل علمی در دانشگاه ها برقرار شود.

وی گفت: از طرف دیگر، بحثی که وجود دارد، این مدت است که نشود بلکه به این معتقدیم که درست توزیع شوند و همه 30 درصد در یک جا متمرکز شود، باید به بحث رش و توسعه علمی توجه شود تا توازن کلاس ها در دانشگاه باتوجه به اختلاف شدید علمی به هم نخورد.

 دکتر خدایی در ادامه سخنان خود اضافه کرد: ما می خواهیم سهمیه در همه دانشگاه های کشور توزیع شود و علیرغم اینکه امسال آزمون کارشناسی ارشد، تاکنون 3 تخصص جدی از طرف دانشجویان عادی در رابطه با سهمیه ایثارگران داشتیم که من فکر میکنم این موضوع باید حتما مدنظر نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی قرار بگیرد.

 رئیس سازمان سنجش و آموزش کشور خاطرنشان کرد: من اعتقاد دارم که بحث ماده 90 و قلنون مصوب آن نباید باعث پایین آمدن اعتبار اجتماعی و باعث عدم ورود نخبگان و رتبه های برتر به دانشگاه ها و رشته های برتر شود.

خدایی: باید سطح علمی رعایت شود

وی تاکید کرد: در رشته های پزشکی و فنی و مهندسی که با سلامت جان مردم روبرو هستیم، احتیاج به این موضوع داریم که سطح علمی رعایت شود. توضیح این نکته هم ضروری ست که بگویم در رسانه ها عنوان شده که سهمیه ایثارگران اضافه می شود. درحالی که سهمیه ایثارگران براساس ماده 90 همان 30% است و سهمیه ای اضافه نشده است. همچنین در قسمت های اولیه اصلاحیه طرح آن سهمیه 5 درصد با 25 درصد ادغام شده است.

کل مباحث ما این است که این اصلاحیه و مخصوصا تبصره آن، باعث خواهد شد که ما یک توزیع متعادل در کلیه دانشگاه و موسسات آموزش عالی داشته باشیم و اعتقاد دارم که این موضوع به رشد و توسعه علمی و توانمند سازی علمی کشور کمک خواهد کرد و اعتبار اجتماعی را افزایش خواهد داد.

سخنگوی کمیسیون آموزش: کل سهمیه جانبازان یکی شده است.

میرزاده، سخنگوی کمیسیون آموزشی و تحقیقات علمی در پایان نشست، ضمن دفاع از گزارش کمیسیون خاطرنشان کرد: بحث هایی که امروز در مجلس به خصوص از سوی عزیزان مخالف مطرح شده است، چیزی نیست که قرار است درمورد قانون امروز تصمیم بگیریم بلکه این موضوع هم در قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران و هم در برنامه ششم توسعه بر آن تاکید شده است.

وی اضافه کرد: اما دو ابهام اساسی در این مورد وجود داشته است و طراحان هم اصلاح این دو ابهام مدنظرشان بوده است.

نباید این تصور را داشته باشیم که مجلس امروز می خواهد سهمیه های ایثارگران را جا به جا کند، چرا که نه سهمیه ها جا به جا می شود و نه اینکه بحث جدیدی در این مورد وجود دارد.

 میرزاده تاکید کرد: این دو ابهام این است که یکی به نفع جانبازان عزیز است که جانبازان در تاریخ انقلاب اسلامی و در سهمیه ها، هیچوقت خودشان تفکیک نشده بودند، بلکه مدنظر، خانواده هایشان که زیر 25 درصد به اضافه جانبازان خود زیر 25 درصد هم عنوان شده است. درحالی که ما در این مصوبه می خواهیم این موضوع را اصلاح کنیم و بگوییم "جانبازان کلاً یک سهمیه هستند". فاصله علمی باید کم شود.

 وی یادآور شد: موضوع دوم اعتراضاتی که به کارنامه ها شده و اطلاعاتی که در اختیار نمایندگان قرار گرفته است، باید گفت: فاصله سطح علمی افرادی که در دانشگاه ها پذیرفته شده خیلی زیاد است. سطح کلاس ها طوری است که برای اداره کردن آن برای خود اساتید هم سخت است. بنابراین باید کاری بکنیم و این کار این است که ایثارگران که با این سهمیه ها وارد دانشگاه ها می شوند، در سطح علمی بالاتر جذب شوند فلذا به این خاطر است که بحث 70درصد به 80درصد در رشته های عمومی افزایش پیدا می کند و در رشته های پرطرفدار پزشکی و فنی و مهندسی ( نه برخی ) که 80 بود الان به 85 درصد افزایش پیدا می کند.

در پایان رسیدگی به این دستور، ماده واحد آن به تصویب نمایندگان رسید، اما تبصره یک و دو به دلیل اینکه خلاف برنامه توسعه بود، برای بررسی بیشتر به کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ارجاع شد.


کد خبرنگار : 20