تاریخ : 1397,شنبه 02 تير16:49
کد خبر : 59738 - سرویس خبری : اخبار

واکنش شهید چمران به تحریم آمریکا علیه ایران



مراسم سی‌وهفتمین سالگرد شهادت شهید مصطفی چمران دیروز چهارشنبه سی‌ام خرداد 97 با حضور جمعی از مسئولان لشکری و کشوری در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار شد. 

واکنش شهید چمران به تحریم آمریکا علیه ایران

در این مراسم مهدی چمران برادر شهید مصطفی چمران در سخنانی گفت که شهید چمران یک اعتقادی داشت و آن این بود که «ما می توانیم» و از آن زمان که به ایران آمد این اعتقاد داشت و در همین راستا مرکز توسعه صنایع دفاعی را تاسیس کرد و به خاطر اینکه ما میتوانیم محقق شود تلاش های فراوانی را انجام داد. اکنون نیز این ما می توانیم سبب ترس دشمنان ما است.

وی ادامه داد: خاطرم هست در اوایل پیروزی انقلاب و زمانی که ایشان وزیر دفاع بودند، اعلام کردند که آمریکا ایران را تحریم کرده و سلاح هایی که در قراردهای قبلی مکلف بود به ما بدهد را نخواهد داد. ایشان با این شنیدن این خبر گفت که «خدا را شکر که این اتفاق افتاد، من به دوستان می‌گقتم که باید در داخل کشور این تجهیزات را بسازیم اما آنها می‌گفتند تا وقتی تجهیزات از خارج می‌آید نیازی به ساخت نیست اما با این اقدام آنها مجبور می‌شوند تجهیزات را درون کشور بسازند.»

در ادامه امیر حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در سخنانی در وصف شهید چمران با بیان اینکه شهید چمران از مرداد 58 به عنوان وزیر دفاع منصوب میشوند و مدت کوتاهی در این سمت بود و به شهادت می‌رسند، گفت که  تو نمونه انسان مسلمان مومن و الهی است و خداوند تمام الطاف رادر حق او تمام کرد. شهید چمران در علم و جهاد در راه خدا، در هنر و مردم دوستی و ابعاد دیگر دارای مرتبه والایی بود.شهید چمران برای جوانان ما هر بعدی از شهید الگوی کاملی است.

وزیر دفاع در بخش دیگری از سخنانش به مدت حضور شهید چمران در سمت وزیر دفاع اشاره کرد و بیان نکاتی که از اسناد شهید چمران در وزارت دفاع بجا مانده است، پرداخت.

امیر حاتمی با اشاره وضعیت انقلاب اسلامی در سال 58 و وضعیت آن دوران نیروهای مسلح که به آن معنا انسجام نداشت، گفت: شهید چمران به عنوان دانشمند و رزمنده و انقلابی اما بدون تجربه کار دستگاهی وارد وزارت می شود و در اولین قدم اعتقاد به ما می‌توانیم داشت و این مکرر در نوشته های شهید وجود داشت که با داشته هایمان  چه می توانیم بکنیم و این نشان دهنده آینده نگری راهبردی و تیزبینی و دقت شهید چمران است.

وی ادامه داد:  در آن زمان قراردادهای متعددی وجود داشت که در زمان رژیم شاه بسته شده بود و بسیاری فشار می آوردند که قراردادها اجرا نشود ولی ایشان تاکید به اجرای آنها داشت که برای احقاق حق جمهوری اسلامی این اصرار  مؤثر واقع شد. در آن شرایط شهید چمران به شدت با اشرافی گری مقابله می کردند و می‌گفتند پول جمهوری اسلامی نباید خرج کارهای اشرافی شود.

امیر حاتمی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: می‌گویند باید قدرت موشکی ایران  و حضور ایران  در منطقه را متوقف کرد، این موضوع یعنی تضعیف جمهوری اسلامی ایران اما همانگونه که راه 40 ساله انقلاب طی شده و به برکت خون شهدا ملت احساس امنیت می کنند، این راه ادامه پیدا خواهد کرد و راه شهدا را ادامه خواهیم داد و در همه عرصه های دفاعی آن‌چه که مورد نیاز بومی هست داریم و در این مسیر عقب نخواهیم افتاد و ما به دنبال جنگ نیستیم و ما اگر بخواهد جنگی راه بیفتد باید قدرتمند باشیم.

وزیر دفاع عنوان کرد: شهید چمران همیشه داخل مردم بود و به ارتباط با مردم و حضور و نقش مردم در انقلاب اسلامی مثل امام و رهبری واقف بوده است و این درس مهمی است و درسی که کودن هایی مثل نتانیاهو که می‌گوید در موضوع آب می‌خواهیم به مردم ایران کمک کنیم و با مردم خوب باشیم، شهید چمران خوب می‌دانست رمز ماندگاری و پیروزی مردم هستند. هدف اصلی این فشارها و جنگ اقتصادی  مردم است و می خواهند به خاطر انقلاب اسلامی از مردم انتقام بگیرند و آنها را مایوس کنند که نظام نمی توانند کشور را اداره کند، قافل از اینکه مردم از این نیست دشمنان آگاه هستند.

وی گفت: در کشور این آمادگی هست و همه مسئولین و قوا منسجم و متحد برای خدمت به مردم هستند و حاصل دشمنی عمیق دشمنان روسیاهی خواهد بود و این دشمنی ها بر علیه ملت ایران عمق کینه ملت را بیشتر و خدمت رسانی مسئولان عمیق تر خواهد کرد.

انتهای پیام/