تاریخ : 1397,سه شنبه 05 تير19:29
کد خبر : 59787 - سرویس خبری : اخبار

مهدی ایزدی:

۶۷ هزار ایثارگر جویای شغل هستند


۶۷ هزار ایثارگر جویای شغل هستند

صبح امروز نشست خبری مهدی ایزدی معاونت تعاون و امور اجتماعی بنیادشهید و امور ایثارگران با حضور اصحاب رسانه در ساختمان این نهاد برگزارشد.

صبح  امروز نشست خبری مهدی ایزدی معاونت تعاون و امور اجتماعی بنیادشهید و امور ایثارگران با حضور اصحاب رسانه در ساختمان این نهاد برگزارشد.
معاونت تعاون و امور اجتماعی ابتدا در خصوص اشتغال ایثارگران گفت:  در این حوزه تا قبل از تصویب قانون جامع خدمات‌ رسانی به ایثارگران، تکلیف چندان مشخص نبود اما پس از تصویب این قانون افراد مشمول تحت پوشش قانون جامع خدمات ‌رسانی به ایثارگران توسعه یافت. همچنین سامانه مشخصی برای اطلاعات ایثارگران در دست نبود اما اکنون با راه‌اندازی سامانه "سجا" ایثارگران می‌توانند برخط اطلاعات خود را مشاهده یا بروزرسانی کنند. در پی همین پالایش آماری در حوزه افراد جویای کار صورت گرفت و اکنون آمار واقعی را متناسب با توانایی‌های افراد در اختیار داریم که به دستگاه‌های مختلف معرفی خواهند شد.


 

وی با اشاره به اتخاذ تصمیم نادرست دولت دهم در زمینه اشتغال ایثارگران در سال‌ های 90 و 91  گفت: در سال 90و91 در دولت دهم تصمیمی اتخاذ شد که شاید کارشناسی نبود. در این سال‌ها بالغ بر 500 تا 600هزار سهمیه استخدامی و مجوز تبدیل وضعیت صادر شد که ظرفیت استخدامی دوره‌ های آینده را پیش خور کرد و در دو دولت بعد از خود ظرفیت استخدامی بسیار پایین آمد.


11هزار فرصت شغلی برای ایثارگران
وی در ادامه گفت: از آذرماه 94 تا آذرماه 95، 2380 سهمیه مجوز اشتغال اختصاص یافت و اکنون سهمیه استخدامی با توجه به تصمیماتی که در دولت دهم گرفته شد به حداقل رسیده است چرا که ما باید به طور عادی بین 60 تا 80 هزار نفر از افراد تحصیلکرده را جذب کنیم. با اقدامی که بنیاد شهید و امور ایثارگران انجام داد 170 میلیارد تومان از بانک‌ های مختلف به عنوان وام‌ های قرض‌ الحسنه در اختیار ایثارگرانی که در حوزه اشتغال و کارآفرینی فعال هستند قرار گرفت و در سال 96 نیز 6500 نفر از تسهیلات استفاده کردند.   علیرغم اینکه دولت در کشور 15000 مجوز استخدامی صادر کرده 11000فرصت استخدامی خاص جامعه ایثارگری در نظر گرفتیم که عمدتا  در سازمان مالیاتی، وزارت بهداشت و درمان و همچنین  آموزش و پرورش سهمیه استخدامی داشته ایم.


 معاونت تعاون همچنین آمار داد: در ابتدای سال 96،  67000 هزار نفر از ایثارگران جویای کار بودند که 24000 هزار نفر آنها تحصیلکرده و 42 هزار نفر آنها  دیپلم و زیر دیپلم بودند. افرادی که تحصیلات چندانی نداشتند با تفاهمنامه‌ای که بین سازمان فنی و حرفه‌ ای و بنیاد شهید و امور ایثارگران منعقد شد برای گذراندن دوره‌های فنی مهارتی معرفی کرده ایم که در این راستا 3372 نفر آموزش دیده اند.


 4درصد نرخ بیکاری جامعه ایثارگری
وی همچنین با اشاره به میانگین سن اشتغال نیز گفت: اکنون میانگین سن اشتغال آزادگان و جانبازان 58 سال است که از سن اشتغال خارج شده‌اند. میانگین سنی والدین شهدا 80 سال و همسران شهدا 65 سال است. بنابراین گروهی که در سن اشتغال قرار دارند فرزندان شهدا و جانبازان هستند که اولویت با فرزندان جانبازان 75 درصد است. ما به ندرت جانبازی داریم که تحصیلکرده فاقد شغل باشد. نرخ بیکاری اکنون در جامعه ایثارگری حدود 4 درصد است که در تفاهمنامه ای که  با سازمان تاکسیرانی منعقد شده است 5000سهمیه تاکسی  در اختیار جامعه ایثارگران قرار بگیرد.

وی دربخش دیگری از سخنان خود با اشاره به شکایت جانبازان و ایثارگران از خدمات ارایه شده از سوی بنیاد  و همچنین دستگاه های پاسخگو همچون سازمان بازرسی دایردر بنیاد شهید توضیح داد: اگر طرح شکایت شود و  افراد خواسته خود را مطرح کنند ما رسیدگی می کنیم اما برخی مواقع افراد خارج از چارچوب و قوانین و مقررات اقدام می کنندکه طبیعتا بنای بنیاد شهید توجیه و راهنمایی کردن افراد است.
ایزدی همچنین  افزود: البته روند کاهشی در شکایات ایثارگران را شاهد هستیم اما متاسفانه در بیرون از بنیاد شهید و دولت، کسانی دنبال این هستند که مطالبات جامعه ایثارگری را افزایش دهند و زمانی که دولت نتواند این مطالبات را انجام دهد، نارضایتی جامعه ایثارگری از خدمات بنیاد شهید را به دنبال داشته باشد.
وی تصریح کرد: همچنین برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی بدون توجه به بودجه، برخی از قوانین را تصویب می کنند و این به بنیاد شهید صدمه وارد می کند. اگر نمایندگان مجلس می خواهند افزایش خدمات در بنیاد شهید را داشته باشند باید بار مالی آن را نیز پیش بینی نمایند.

معاون تعاون بنیاد شهید سپس گفت: در صورتی که بین کمیسیون بنیاد شهید و یگان مربوطه که افراد را به ما معرفی می کند اختلاف نظری وجود داشته باشد،‌ در مواردی که این اختلاف ها در قانون دیده نشده باشد،‌ پس از تشکیل پرونده و رسیدگی آن از سوی کمیسیون مشترک میان بنیاد شهید و یگان مربوطه، در صورتی که نظر این دو پذیرفته نشود این پرونده به کمیسیون مستقر در ستاد کل نیروهای مسلح ارسال خواهد شد و نظر این کمیسیون برای ما فصل الخطاب است.

وی همچنین درخصوص تبدیل بنیادشهید وامورایثارگران به  وزارتخانه نیز گفت: این موضوع مخالف نظر رهبری است و در فرمانی که برای ادغام نهادهای ایثارگری در سال 83 داده شد  ایشان صراحتا دستور دادند که  بنیادشهید و امور ایثارگران  در حد نهاد باقی بماند .
ایزدی همچنین درباره  وام مسکن به ایثارگران نیز گفت: سال گذشته وام مسکن به افراد ساکن مراکز استان ها و شهرهای بالای یک میلیون نفر 85 میلیون تومان، شهرهای کم جمعیت 60 تا 70 میلیون تومان و روستاها و شهرهای کوچک 35 میلیون تومام وام خرید مسکن داده شد که  عمده افرادی که از تسهیلات مسکن استفاده کردند یا  فاقد مسکن بودند و یا  دارای مسکن های فرسوده بوده اند.
ایزدی در پایان از  ارایه کارت شناسایی ایثارگران که کارت هویت آن‌ها محسوب می‌شود و از سال 90  چندین دوره تمدید اعتبار شده بود نیز متذکرشد:  امسال اقدام به صدور کارت شناسایی جدیدی با طراحی خاصی کرده‌ایم بنابراین کارت شناسایی قبلی تا پایان تیرماه اعتبار دارد.
وی توضیح داد: روی این کارت محلی مشخص شده است که نشان حرارتی دارد و سازمان‌ ها و ارگان‌ ها برای تایید هویت فرد می‌توانند قسمت مورد نظر را برای لحظات کوتاه لمس کنند که در این صورت آرم بنیاد شهید مشخص می‌شود که این امر نشان دهنده اعتبار کارت است.
وی با تاکید براینکه کارت هوشمند ایثارگری قابلیت تبدیل به کارت بانکی را دارد نیز  افزود: در پشت کارت سه نوار مغناطیسی درج شده است که می‌توان از یکی از آنها به عنوان کارت بانکی و اطلاعات بانکی استفاده کرد.
وی در خاتمه تاکید کرد: از افراد مشمول دریافت کارت ایثارگری درخواست می‌شود هر چه سریعتر اطلاعات خود را در سامانه ثبت کنند تا کارت‌ های سابق جمع‌ آوری شود.


کد خبرنگار : 17