تاریخ : 1397,دوشنبه 11 تير14:03
کد خبر : 59869 - سرویس خبری : گزارش و گفت و گو

جانبازان، سفیران فرهنگی ایران در حج


جانبازان، سفیران فرهنگی ایران در حج

نخستین گردهمایی آموزشی توجیهی همراهان کاروان ویژه حج جانبازان امروز؛ یک‌شنبه 10 تیرماه با حضور حجت‌الاسلام محمدحسن کاویانی راد معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران در سالن جانباز شهید رسول‌زاده برگزار شد.

حجت‌الاسلام کاویانی راد در مورد آثار سفر معنوی افزود: انسان‌ها نیازمند ارتقای سطح فرهنگی هستند و حج تحول بزرگی را در اصلاح رفتار و منش اجتماعی افراد ایجاد می‌کند، در این سفر انسان فرصت مصاحبت با انسان‌های خوب را پیداکرده و در نهایت همسفران این سفر در زندگی ماندگار خواهند شد. با توجه به اینکه امکان سفر برای جانبازان با شرایط خاص وجود ندارد و یا گاهی بسیار مشکل است همراهان آن‌ها نقش بسیار مهمی را در طول سفر و انجام مناسک حج ایفا می‌کنند و مهم‌ترین وظیفه یک همراه مراقبت دائمی و کمک به انجام تمامی اعمال معنوی جانباز است.

حجت‌الاسلام کاویانی راد افزود: کاروان ویژه حج در سال جاری تحت نظر مدیریت کاروان و همراهان جانبازان هستند و هر یک از اعضا باید به‌صورت فعال در امور مشارکت داشته باشند و این فرصت برای نزدیکان جانبازان مهیا شده که امور مربوط به مناسک جانبازان را بهتر و شایسته‌تر انجام دهند بنابراین امیدواریم با همدلی همراهان و مدیر کاروان برکات این سفر معنوی شامل همه زائرین خانه خدا شود.

در ادامه این گردهمایی سید مستجاد حسینی مدیرکل امور ورزشی و اردویی بنیاد، حضور در کاروان ویژه جانبازان را فرصتی گرانبها توصیف کرد و اظهار داشت: در جلسات آموزشی بنا داریم همراهان را هر چه بیشتر با مبانی اسلامی، تشیع، منطقه جغرافیایی مکه مکرمه و مدینه منوره، اصول تغذیه و مراقبت‌های پزشکی از جانباز آشنا کنیم تا سفر را با کمترین آسیب به سرانجام برسانند. تیم پشتیبانی کاروان ویژه حج شامل تیم پزشکی، روانشناس، روحانی و مستندساز حرفه‌ای خواهد بود، البته محتوای آموزشی نیز توسط حراست و مدیر کاروان تشریح خواهد شد و جزوه احکام شرعی نیز پیش از اعزام در اختیار زائرین قرار خواهد گرفت.

مدیرکل امور ورزشی و اردویی بنیاد با تأکید به این‌که کاروان ویژه حج جانبازان می‌تواند سفیر فرهنگی جمهوری اسلامی ایران باشد، خاطرنشان کرد: ما باید بتوانیم با زبانی که دنیا آن را درک کند ارتباطات لازم را برقرار کنیم و پیام دوستی، صلح و ایثار را منتقل کنیم، اصلاح سبک زندگی و تغییر منش‌های رفتاری نیز از دیگر ضروریاتی است که در خلال سفر معنوی و متعالی حج برای افراد به وجود می‌آید.

حضور 43 جانباز در کاروان ویژه

حسین غلامی مدیر کاروان ویژه حج جانبازان در سال 1397 نیز با اشاره به حضور 43 جانباز در کاروان ویژه سال جاری گفت: این کاروان از یک روشندل، سه جانباز قطع نخاع گردنی، حدود 20 جانباز قطع دودست و پا و 20 جانباز ویلچری به همراه 38 همسر جانباز و 33 نفر مرد از محارم و بستگان جانباز تشکیل‌شده است که جانبازان را در طول برگزاری مناسک حج همیاری می‌کنند.

وی افزود: یکی از نکات ویژه کاروان سال جاری، حضور روانشناس، پزشک متخصص و یک کارگردان و مستندساز است و همچنین روحانی کاروان نیز حضور دارد و خوشبختانه گروه خدماتی کاروان ویژه باتجربه بوده و سابقه همراهی جانبازان در سفر حج را دارند.

مدیر کاروان ویژه جانبازان برگزاری مراسم ورزشی صبحگاهی را از برنامه‌های این کاروان دانست و گفت: از هر استان چند جانباز در کاروان حضور دارند که بیشترین آن‌ها از استان‌های تهران، اصفهان و خراسان جنوبی هستند که تمامی مدارک و گذرنامه‌های آن‌ها آماده‌شده و مهیاسازی ویلچرهای این عزیزان نیز انجام‌شده است. مسئولین سازمان حج و زیارت در مکه، عرفات، منا و مدینه منوره در کنار جانبازان برای رفع نواقص حضوری مستمر دارند و سازمان حج و زیارت نیز اتوبوس‌هایی را مخصوص جانبازان ویلچری مهیا کرده است.

وی در پایان 6 مردادماه را تاریخ اعزام کاروان ویژه حج جانبازان به سمت مدینه اعلام کرد و گفت: بنیاد شهید و امور ایثارگران روز قبل از حرکت، جانبازان و خانواده‌های آن‌ها را در هتلی در تهران اسکان می‌دهد تا روز بعد با وسایل نقلیه به سمت فرودگاه حرکت کنیم.

منبع: تسنیم