تاریخ : 1397,یکشنبه 17 تير12:50
کد خبر : 59976 - سرویس خبری : مقاومت بین الملل

تروریست‌ها تسلیم شدند

جبهه جنوب در مشت ارتش سوریه



با شکست خطوط دفاعی تروریست‌ها در «درعا» و کنترل گذرگاه مهم «نصیب» در مرز اردن به دست نیروهای مقاومت و همچنین تسلیم شدن تروریست‌ها، حالا «جبهه جنوب» سوریه و مناطق مرزی سرزمین‌های اشغالی، در مشت ارتش سوریه و مقاومت قرار گرفته و جیغ صهیونیست‌ها هم بالا رفته است.


پیشروی رعدآسای ارتش سوریه و نیروهای مقاومت در جبهه جنوب و تصرف و پاکسازی بیش از 50 شهر و روستا در استان درعا خطوط دفاعی تروریست‌ها را در این منطقه تقریبا متلاشی کرده است و تروریست‌ها یکی پس از دیگری سلاح‌های خود را زمین می‌گذارند.
 عصر جمعه بود که خبر رسید، نیروهای ارتش سوریه گذرگاه استراتژیک نصیب را  هم از لوث وجود تروریست‌ها پاکسازی کرده و به مرز با اردن رسیده‌اند. به گفته کارشناسان، کنترل مجدد بر این گذرگاه مقدمه ایجاد ثبات در جنوب پس از دمشق و مرکز سوریه است و علاوه بر این، در اختیار گرفتن این گذرگاه مقدمه مراحل جدید میدانی و سیاسی است که به تدریج مناطقی را که از تسلط دولت خارج شده بود  به آن باز خواهد گرداند. آزادسازی گذرگاه نصیب از سرگیری تبادلات تجاری از این گذرگاه را که شریان اصلی تجاری جنوب سوریه است و برای اقتصاد این کشور اهمیت بسزایی دارد، ممکن می‌کند. «المیادین» در این باره نوشته: «ارتش سوریه با آزادسازی گذرگاه مرزی نصیب و به اهتزاز درآوردن پرچم سوریه در آن موفق شد حومه شرقی درعا را به صورت کامل از وجود افراد مسلح پاکسازی کند.»
تسلیم تروریست‌ها و جزئیات آتش‌بس
بر اساس گزارش رویترز پس از تنگ شدن عرضه بر تروریست‌ها در این جبهه، آنها از همان روز جمعه با روسیه برای تحویل مرحله‌ای سلاح‌های خود به توافق رسیدند. در پی این توافق بود که رسانه‌های رسمی دولت سوریه نیز کنترل کامل نیروهای ارتش این کشور بر گذرگاه مرزی نصیب در مرز اردن  را که  برای مدت سه سال در اشغال تروریست‌ها بود، رسماً تأیید کردند. تلویزیون سوریه اعلام کرد نیروهای مخالف با تحویل سلاح‌های سنگین و نیمه سنگین خود در همه شهرک‌ها و شهرهایی که شامل توافق مذکور می‌شد، موافقت کردند. به گفته منابعی در میان مخالفان، روسیه بازگشت امن غیرنظامیانی که از این مناطق گریخته‌اند را تضمین کرده است. بر اساس این توافق تمامی مراکز نظارتی در طول مرزهای سوریه و اردن باید تحت نظارت دولت سوریه باشد و پرچم سوریه در این مراکز به اهتزاز درآید و موسسات بعد از خروج کسانی که تمایل به حل و فصل وضعیتشان ندارند، به دولت بازمی‌گردند.
حرکت به سمت مناطق حساس مثل قنیطره!
نیروهای ارتش سوریه در حال حاضر بر بیشتر مناطق این کشور کنترل کامل دارند اما بخش‌هایی در شمال و شرق سوریه هنوز در اشغال کردها و گروه‌های عرب تحت حمایت آمریکا و ترکیه است. به نظر می‌رسد هدف بعدی دولت سوریه در جنوب غربی این کشور و آزادسازی مناطقی باشد که شورشیان مسلح در استان قنیطره و در نزدیکی ارتفاعات اشغالی جولان بر آن کنترل دارند. از همین رو است که رژیم صهیونیستی تهدید کرده طی روزهای آتی قنیطره را به اشغال خود درخواهد آورد. به نظر می‌رسد با نزدیک شدن نیروهای ارتش سوریه و مقاومت به این مناطق، به شرایط حساس و سرنوشت‌ساز جنگ سوریه نزدیک می‌شویم!
 یکی از فرماندهان ارتش سوریه اما درباره تجهیزات تروریست‌ها گفته، بیشتر تسلیحات و تجهیزات نظامی و مخابراتی کشف و ضبط شده از تروریست‌ها و گروه‌های مسلح سوری در حومه شرقی درعا ساخت آمریکا، اسرائیل یا برخی کشورهای غربی مانند انگلیس است. به گفته این فرمانده نظامی، گروه‌های تروریستی و مسلح بر اثر شدت حملات و نیروهای پیاده نظام که به سرعت درحال پیشروی هستند، نتوانستند این تسلیحات را با خود منتقل کنند و این تسلیحات به همراه مقادیر زیادی تجهیزات نظامی، انواع مختلف مهمات، انواع تجهیزات پزشکی و مخابراتی که بیشتر آنها ساخت اسرائیل، آمریکا یا کشورهای غربی مانند موشک‌های مندال ساخت انگلیس هستند ضبط شد.
پیروزی بزرگ
معاون رئیس شورای اجرایی حزب‌الله لبنان نیز در واکنش به پیروزی جبهه مقاومت در استان درعا با اعلام این‌که آنچه در جنوب سوریه رخ می‌دهد شکستی مفتضحانه برای آمریکا و رژیم صهیونیستی است گفت: طرح آمریکایی- اسرائیلی در سوریه در برابر استقامت، پایداری و پیروزی‌های محور مقاومت در حال فرو ریختن است و آنچه در جنوب سوریه رخ می‌دهد یک موفقیت بزرگ برای ارتش سوریه و هم‌پیمانانش و شکستی مفتضحانه برای اسرائیل و هم‌پیمانانش است.
شیخ علی دعموش تأکید کرد با بازگرداندن جنوب سوریه به آغوش دولت سوریه، اسرائیل از نخستین شکست‌خوردگان و بازندگان در جنوب سوریه است که به ناتوانی خود اذعان کرده است.