تاریخ : 1397,یکشنبه 17 تير13:02
کد خبر : 59981 - سرویس خبری : مقاله و یادداشت

معنای نامه سردار سلیمانی به روحانی چیست؟



 
کارشناس مسائل سیاسی گفت: نامه سردار سلیمانی در حمایت از صحبت‌های رئیس جمهور نشان داد زمانی که پای منافع ملی در میان باشد سپاه به عنوان قدرتمندترین پشتیبان دولت در کنار آن قرار می‌گیرد.
معنای نامه سردار سلیمانی به روحانی چیست؟
به گزارش جهان نیوز، سعدالله زارعی کارشناس مسائل سیاسی  طی سخنانی در مسجد ولیعصر شهرک شهید محلاتی اظهار داشت: بعد از آن که ترامپ از برجام خارج شد و وعده بازگشت تحریم‌ها در بازه‌های زمانی مختلف را مطرح کرد، در داخل جمهوری اسلامی این جمع بندی به وجود آمد که اگر اروپایی‌ها بر آنچه که در مذاکرات بر آن تاکید می‌کردند عمل کنند می‌شود برجام را بدون آمریکا ادامه داد و اهداف جمهوری اسلامی را در همین راستا محقق کرد.

وی افزود: البته این نگاه با بدبینی که رهبر انقلاب نسبت به اروپایی‌ها مطرح می‌کردند به وجود آمد و ایشان در یک چارچوب معین به دولت اجازه دادند تا با اروپایی‌ها مذاکرات را آغاز کنند.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان این که بالاخره روز گذشته اتحادیه اروپا و کشور‌های ۴+۱ بیانیه‌ای ۱۰ ماده‌ای را صادر کردند، گفت: علی‌رغم تاکید این بیانیه در حفظ برجام و تعهدات طرف مقابل به ایران در هیچ یک از بند‌های این بیانیه شاهد یک تعهد روشن از طرف اروپا برای تحقق تعهداتی که نسبت به ایران دارد نیستیم. در واقع این بیانیه تکرار همان موارد مندرج در برجام است به هر حال این بیانیه تحویل ایران شده و بنا شده است که طی گفت‌وگویی که درون نظام صورت می‌گیرد درباره ان تصمیم‌گیری شود.

زارعی با بیان این که هیچ گاه ایران بنا نداشته تا برجام را ملقا کند، تاکید کرد: در جمهوری اسلامی این نگاه وجود نداشت که اروپا بتواند اقدامات آمریکایی‌ها را جبران کند، اما آن کاری که برای ما به عنوان کاری که بشود روی آن حساب کرد مطرح بود، آن بود که بتوانیم فضایی که آمریکا می‌خواست روی سیستم اقتصادی ما آوار کند را بشکنیم و بتوانیم صحنه خروج آمریکا از برجام را مدیریت کنیم.
وی افزود: جمهروی اسلامی براساس جمع‌بندی خودش برنامه‌ریزیی را انجام داد که براساس آن وقتی ما وارد گفتگو با اروپایی می‌شدیم می‌بایست آن‌ها این گفتگو‌ها را جدی می‌گرفتند. اروپایی‌ها البته می‌گفتند آمریکا می‌خواهد نفتی از ایران صادر نشود پس چرا شما می‌خواهید سیستم بانکی ما با شما هماهنگ باشد.
این کارشناس مسائل سیاسی با بیان این که چند روز گذشته شاهد بودیم که رئیس جمهور طی صحبت‌هایی در سوئیس اعلام کرد که اگر نفت ایران صادر نشود هیچ معنی ندارد که نفت سایر کشور‌های منطقه صادر شود، خاطر نشان کرد: این جملات آقای رئیس جمهور استراتژیک بود و معنای این بود که در صورتی که جلوی صادرات نفت ما گرفته شود اجازه نمی‌دهیم نفت دیگران هم صادر شود.

زارعی تصریح کرد: این حرف آقای روحانی نیاز داشت تا از طرف موقعیتی که توان عملی کردن این تهدید را دارد پشتیبانی شود، بر همین اساس سردار سلیمانی براساس وظیفه ملی خود و برای خنثی کردن این توطئه دشمنان در یک نامه حساب شده از صحبت‌های رئیس جمهور تشکر و حمایت کرد.

وی با بیان این که این پیام سردار سلیمانی نشان داد که حرف ایران یک تهدید توخالی نیست، گفت: این پشتیبانی توسط کسی صورت گرفت که توانسته است کار‌های بسیار بزرگی را که از عهده ائتلاف‌های بین‌المللی هم بر نمی‌آمد عملی کند و بازتاب صحبت‌های آقای سلیمانی نشان داد، صحبت ایشان به صورت گسترده در اذهان مخاطب غربی آن نشسته است و به همین خاطر نیز فرمانده ارتش آمریکا طی بیانیه‌ای اعلام کرد ما از متحدان خودمان حمایت خواهیم کرد.

این کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: به واسطه این پیام سپاه به عنوان نهادی که دنیا آن را به عنوان نهادی قاطع و انقلابی می‌شناسد مانند گذشته در کنار دولت قرار گرفت و دشمن که با فشار‌های خود روی دودستگی مسئولان جمهوری اسلامی حساب باز کرده بود و فکر می‌کرد با موثر واقع شدن تحریم‌ها مردم از نظام جدا می‌شوند، دچار آشفتگی شد.

زارعی اظهار داشت: دشمن که از ماه‌ها قبل تبلیغ کرده بود که سپاه بزرگترین مخالف دولت است و می‌خواهد دولت را زمین بزند و متاسفانه برخی هم در داخل ناآگاهانه با این نوای دشمن هم‌صدا شدند این پیام سردار سلیمانی نشان داد آن زمانی که پای منافع ملی در میان باشد، سپاه به عنوان قدرتمندترین حامی دولت در کنار آن قرار می‌گیرد و در حقیقت این اقدام سپاه و دولت برجک دشمنان را هدف قرار داد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به منویات رهبر انقلاب در حوزه اقتصادی گفت: رهبر انقلاب ۳ مسئله را در حوزه اقتصاد مطرح کردند، اول آن که خط دشمن مبنی بر ایجاد فشار از طریق تحریم‌ها باید شکسته شود و دوم آن که باید ثابت شود که دشمن دیگر قدرت ائتلاف‌سازی علیه جمهوری اسلامی را ندارد و سوم آن که راه حل مشکلات اقتصادی در داخل کشور است نه نگاه به بیرون.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به حجم مبادلات تجاری میان ایران و اروپا گفت: در حال حاضر این سهم چیزی حدود ۱۷ میلیارد دلار است که اگر کشور‌های اروپایی به تعهدات خود عمل کنند، این میزان مبادلات تجاری می‌تواند به درستی مدیریت شود. اما اگر آن‌ها به تعهدات خود عمل نکردند راه دیگر آن است که جمهوری اسلامی این سهم را بین کشور‌های درجه دو و سه اروپایی که از اقتصاد‌های کوچک، ولی پیشرفته‌ای برخوردار هستند تقسیم کند.

زارعی با بیان این که مدتی طول کشید تا دولت متوجه این نکته شود که باید با نگاه داخل مسائل اقتصادی را حل کند، گفت: آقای رئیس جمهور تا چند ماه پیش فکر می‌کرد راه حل مشکلات اقتصادی همکاری با تجارت جهانی است، اما امروز این نگاه در دولت اصلاح شده و جلسات خوبی هم در همین راستا در حال برگزاری است. موضوع دیگر مسئله نگاه به شرق است که رهبر انقلاب آن را از قدیم مطرح می‌کردند، ما در آسیا برخلاف اروپا و آمریکا دشمن نداریم، لذا اقتصاد ما باید با نگاه به شرق مدیریت شود. زمانی در وزارت خارجه مسئولان ما به روسیه به مانند زمان ترکمنچای نگاه می‌کردند در حالی که امروز روسیه دیگر روسیه ۱۵۰ سال پیش نیست.

وی ادامه داد: ما باید روابط استراتژیکی با چین و روسیه داشته باشیم و اخیرا طی مذاکراتی چین قبول کرده است که در میدان نفتی آزادگان سرمایه‌گذاری کند و از این طریق ارز مورد نیاز ما را تامین کند. ما می‌توانیم با چین، روسیه و هند یک کنسرسیوم تشکیل دهیم تا دیگر آمریکایی‌ها امکان نگاه چپ به اقتصاد ما هم نداشته باشند.

این کارشناس مسائل سیاسی در پایان در خصوص توان جمهوری اسلامی برای عملی کردن تهدید رئیس جمهور، گفت: امروز انصار‌الله در قسمتی از دریای سرخ و میدان‌های نفتی عربستان مسلط است و می‌تواند با موشک‌هایی که در اختیار دارد دریای سرخ را از نظر صادرات نفت ناامن کنتد. اگر با این اقدام انصارالله تنها نیمی از صادرات نفت عربستان متوقف شود دنیا دچار بحران می‌شود، دشمنان این موضوع را به خوبی می‌دانند و یکی از دلایل فشار آن‌ها علیه بندر حدیده هم به همین دلیل است.