تاریخ : 1397,شنبه 30 تير13:05
کد خبر : 60166 - سرویس خبری : اخبار

سهمیه جانبازی‌ در کنکور تفکیک نشده است



نایب رئیس کمیسیون آموزش مجلس گفت: ایثارگران باید ۸۰درصد حدنصاب قبولی در رشته‌های عمومی و در رشته‌های پرطرفدار ۸۵ درصد آن را کسب کنند.

نایب رئیس کمیسیون آموزش مجلس گفت: ایثارگران باید ۸۰درصد حدنصاب قبولی در رشته‌های عمومی و در رشته‌های پرطرفدار ۸۵ درصد آن را کسب کنند.

جبار کوچکی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به بررسی طرح یک فوریتی اصلاح بند (الف) ماده (90) قانون برنامه ششم در صحن علنی هفته جاری مجلس، گفت: بند (الف) ماده (90) قانون برنامه ششم درباره سهمیه جانبازان و ایثارگران در آزمون کنکور است که به دلیل داشتن ابهاماتی در آن، طرحی در دستور کار کمیسیون آموزش برای رفع ابهامات قرار گرفت.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه جانبازان از گذشته تاکنون در کنکور براساس درصد جانبازی‌شان تفکیک نشده بودند لذا ابهام قانونی مندرج در برنامه ششم در این خصوص برطرف شد، ادامه داد: در صورت موافقت نمایندگان در صحن علنی مجلس طبق تصمیم کمیسیون آموزش این افراد طبق روال گذشته در کنکور سهمیه خواهند داشت و براساس درصد جانبازی‌شان تفکیک نمی‌شوند.

وی افزود: همچنین طبق تصمیم گرفته شده؛ سهمیه "فرزندان شهدا" و "فرزندان آزادگان" معادل سهمیه فرزندان ایثارگران با6 ماه جبهه قلمداد نخواهد شد و سهمیه قبلی خود را به هر صورت که بود همچنان در اختیار دارند، اما فرزندان ایثارگر با 6 ماه جبهه در قالب افزایش سهمیه 5 درصدی قرار می‌گیرند و می‌توانند در قالب سهمیه 30 درصدی بهره مند شوند.

کوچکی نژاد با بیان اینکه فرزندان و همسران ایثارگران دارای 6 ماه جبهه نیز به این سهمیه اضافه شده‌اند، گفت: با توجه به افزایش تعداد ایثارگران پشت کنکور، بالا بردن سطح علمی آن‌ها ضروری تشخیص داده شد به همین دلیل کسب 70 درصد حدنصاب قبولی در آزمون به 80 درصد برای متقاضیان رشته‌های عمومی و در رشته‌های پرطرفدار همچون پزشکی و فنی و مهندسی و تحصیلات تکمیلی 85 درصد آخرین نفر پذیرفته شده در یک رشته محل افزایش یافت.

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه در جریان این بررسی‌ها نگرانی جامعه از اینکه افرادی با رتبه‌های پایین در رشته‌های پزشکی قبولی می‌شوند برطرف شد، افزود: براین اساس جانبازان دارای جانبازی زیر 25درصد و ایثارگران دارای 6 ماه جبهه نیز همچون گذشته سهیمه دریافت خواهند کرد البته اولویت اول با خانواده شهدا و ایثارگران خواهد بود./