تاریخ : 1397,شنبه 30 تير13:38
کد خبر : 60171 - سرویس خبری : مقاومت بین الملل

شیعیان فوعه و کفریا میوه ۳ سال مقاومت را چیدند



عملیات انتقال با موفقیت انجام شد؛ شیعیان فوعه و کفریا میوه 3 سال مقاومت را چیدند
بعد از حدود 3 سال مقاومت جانانه و مظلومانه، سرانجام محاصره شهرک‌های فوعه و کفریا شکسته شد و عملیات خروج ساکنان این دو شهرک شیعه‌نشین علی‌رغم کارشکنی تروریست‌ها با ورود همه آنها به حلب پایان یافت.

سال 2015 دو شهرک شعیه‌نشین فوعه و کفریا با 40 هزار جمعیت توسط گروه‌های تروریستی تکفیری به محاصره کامل درآمد. طی سه سال گذشته این دو شهرک به نماد مقاومت و استقامت تبدیل شد و به همین دلیل تروریست‌ها تمام تلاش خود را برای درهم شکستن این مقاومت مقدس به کار گرفتند. صدها حمله با انواع تجهیزات اهدایی از سوی حامیان بین‌المللی و منطقه‌ای تروریست‌ها انجام شد. گروه‌های تروریستی مستقر در اطراف این دو شهرک، با انواع سلاح‌های سنگین اعم از موشک و توپ و تک‌تیراندازهای خود به طور مستمر مردم این شهرک‌ها را هدف قرار می‌دادند که در مجموع 1923 نفر به شهادت رسیدند و 3868 نفر هم زخمی شدند که بیشتر آنها زن و کودک بودند. شهرک‌های شیعه‌نشین «فوعه» و «کفریا» طی این سه سال نه آب داشتند و نه برق و نه غذا. در این دو شهرک از دارو و تجهیزات بهداشتی نیز خبری نبود. زخمی‌ها هم غالبا شهید می‌شدند و بیماران به دلیل نبود تجهیزات می‌مردند. اخبار و گزارش‌های زیادی منتشر شده بود که ساکنان شهر برگ‌های درختان را می‌پزند و می‌خورند. آنها برگ درختان را خوردند ولی به تأسی از ابا عبدالله الحسین(ع) و اهل بیت پیامبر(ص) حاضر نشدند. مقابل یزید و شمرهای زمان سر خم کنند.
پایان عملیات خروج
سرانجام و پس از سه سال مقاومت، نصرت الهی شامل حال این مردم مقتدر و مظلوم شد و عملیات خروج آخرین گروه از شهروندان باقی‌مانده در کفریا و فوعه که از چهارشنبه 27 تیرماه آغاز شده بود پنجشنبه 28 تیر ماه پایان یافت. پیش از این دو بار با گروه‌های تروریستی برای خروج کامل ساکنان این دو شهرک توافق شده بود سال 2017 توافقی صورت گرفت که یکی از شروط آن، اخراج 3800 فرد مسلح و خانواده‌هایشان از طریق چهار گذرگاه از شهرک‌های مضایا، بقین، الزبدانی و الجبل الشرقی در حومه دمشق به سمت ادلب در مقابل خروج 8 هزار نفر از ساکنان فوعه و کفریا در حومه ادلب به سمت استان حلب به عنوان اولین ایستگاه بود، اما در جریان خروج اهالی فوعه و کفریا، تروریست‌های تکفیری در یک جنایت هولناک هنگام ورود اتوبوس‌های حامل مردم به منطقه «الراشیدن» در غرب «حلب»، دست به حمله انتحاری زدند که در نتیجه آن دست‌کم 100 نفر شهید شدند که بیشتر آنها زن و کودک بودند،‌ده‌ها نفر نیز زخمی شدند. در اردیبهشت سال جاری نیز آخرین توافق برای تخلیه حدود 1200 نفر از ساکنان فوعه و کفریا در برابر اخراج تروریست‌های جبهه النصره از اردوگاه الیرموک در جنوب دمشق به دست آمد، اما مردم فوعه و کفریا این توافق را به سبب اندک بودن تعداد کسانی که خارج خواهند شد،‌ نپذیرفتند و خواستار خروج همه اهالی فوعه و کفریا شدند، که این مسئله سبب شد وضعیت این دو شهرک به همان وضع موجود باقی بماند تا اینکه توافقی در 26 تیر به دست آمد که بر خروج «کامل» تمام ساکنان باقی‌مانده فوعه و کفریا که تعدادشان 9600 نفر بود با تضمین‌های بین‌المللی تصریح می‌کرد که در عمل صبح روز چهارشنبه 27 تیر 121 دستگاه اتوبوس وارد این شهرک‌ها شد تا مردم باقی‌مانده را از طریق گذرگاه العیس به مرکز اسکان موقت در جبرین منتقل کند در مقابل 1500 تروریست به سمت ادلب منتقل شدند با تکمیل خروج آخرین گروه از ساکنان فوعه و کفریا و ورود آنها به حلب، تمام مردم این دو شهرک تخلیه شدند و آنها سرزمین‌های خود را در حالی ترک کردند که خاطره سه سال ایستادگی و مقاومت جانانه در برابر گروه‌های تروریستی تکفیری در سخت‌ترین شرایط اقتصادی انسانی و تهدیدهای مکرر هیچ‌گاه از یادشان نخواهد رفت.
 براساس توافق با تروریست‌ها، قرار بود که ساکنان فوعه و کفریا که تعدادشان به هفت هزار نفر می‌رسید، با 121 اتوبوس از این شهرک‌ها خارج و به مراکز اقامت موقت «جبرین» در حلب منتقل شوند. روند اجرای توافق تا شامگاه پنجشنبه ادامه داشت و نزدیک به 6 هزار نفر طی سه مرحله از ادلب وارد مرکز اقامت موقت جبرین شدند.تروریست‌ها اما در آخرین مرحله خروج اتوبوس‌ها،  نزدیک به 900 نفر از اهالی این شهرک‌ها را گروگان گرفتند و به آنها اجازه حرکت ندادند. اما صبح جمعه خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) اعلام کرد که آخرین گروه از اتوبوس‌های حامل ساکنان فوعه و کفریا از ریف ادلب وارد منطقه جبرین شدند. منابع خبری اعلام کردند که تعداد این اتوبوس‌ها 23 دستگاه بوده که نزدیک به 900 نفر در آن حضور داشته‌اند و علت گروگان گرفته شدن آنان نیز، «اختلاف میان تروریست‌ها» بوده است. این افراد به مراکز اقامت موقت انتقال یافتند و خدمات اولیه نیز در اختیار آنان قرار گرفت. با رسیدن این اتوبوس‌ها، عملیات انتقال ساکنان فوعه و کفریا از ریف ادلب به صورت کامل به پایان رسید.
قنیطره
با آزادسازی کامل درعا و خروج  ساکنان فوعه و کفریا از محاصره خبرگزاری‌ها از توجه کامل ارتش سوریه به جولان ‌اشغالی و قنیطره خبر می‌دهند منابع سوری از دستیابی به توافقی در استان قنیطره خبر داده‌اند که دو گزینه را در مقابل گروه‌های تروریستی مسلح قرار می‌دهد یا به ادلب بروند یا ماندن تحت حاکمیت دولت و تحویل سلاح و ساماندهی وضعیت خود را بپذیرند. برپایه این گزارش، توافق در قنیطره مبتنی بر «خروج عناصر مسلح به سمت شهر ادلب یا قبول حاکمیت دولت» است و همچنین شرط بازگشت ارتش سوریه به محل‌هایی را که قبل از سال 2011 میلادی در کنترل داشت، مطرح کرده است. خبرگزاری اسپوتنیک روسیه به نقل از «یک منبع امنیتی سوری» دستیابی به این توافق را اعلام کرده است. این منبع امنیتی گفته توافق آتش‌بس فراگیر در همه جبهه‌های قنیطره و بازگشت ارتش سوریه به همه مواضع خودش براساس توافق سال 1974 میلادی بین سوریه و رژیم صهیونیستی صورت گرفته است.
واحد اطلاع‌رسانی جنگ حزب‌الله لبنان نیز اعلام کرده عناصر مسلح در استان القنیطره با توافق موافقت کرده‌اند. این توافق در صورت صحت آن، پیروزی مهم برای بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه به شمار می‌رود، زیرا کنترل منطقه  واقع در مرز با بلندی‌های ‌اشغالی جولان را به دولت سوریه باز می‌گرداند. در گزارش واحد اطلاع‌رسانی جنگ حزب‌الله آمده: «توافق مبنی بر استقرار دو تیپ ارتش سوریه در مواضعی است که قبل از سال 2011 میلادی در کنترل نیروهای ارتش سوریه بود. گروه مخالف موسوم به «دیده‌بان حقوق بشر سوریه» نیز اعلام کرده این توافق از طریق روسیه به دست آمده است. قرار است که این تروریست‌ها از گذرگاه روستای «ام باطنه» واقع در ریف قنیطره به شمال سوریه منتقل شوند. هنوز تعداد تروریست‌هایی که قصد دارند این استان را ترک کنند، مشخص نیست، ولی دولت تاکنون 45 اتوبوس را آماده کرده است.منابعی در دولت و معارضان مسلح نیز اعلام کرده‌اند، دمشق در آستانه بازپس‌گیری کنترل مرزهای مجاور با بلندی‌های جولان است، که رژیم اسرائیل آن را‌ اشغال کرده است. از سوی دیگر رسانه‌های رژیم صهیونیستی از ورود یک هیئت روسی به مناطق ‌اشغالی خبر داده‌اند، سفری که قبلا خبری درباره انجام آن منتشر نشده بود.این رسانه‌ها نوشته‌اند، هیئت روسی نشست‌هایی با مقامات نظامی و سیاسی اسرائیلی انجام داده است. در این مذاکرات موضوع هماهنگی برای بازگشت نیروهای آندوف (نیروهای وابسته به سازمان ملل مستقر در جولان‌ اشغالی) به مواضع قبلی خود در جولان ‌اشغالی بررسی شده  است.به گزارش این رسانه‌ها،‌ آمریکایی‌ها و سازمان ملل در مسئله بازگشت نیروهای آندوف به جولان‌ اشغالی مشارکت دارند.
نصرالله
دبیرکل جنبش حزب‌الله لبنان در تماس تلفنی با نیروهای این جنبش که از مدافعان شهرک‌های فوعه و کفریا در مدت سه سال محاصره بودند، از آنها تقدیر و تشکر کرد. سید مقاومت دیروز با مدافعان فوعه و کفریا تلفنی تماس گرفت و از مقاومت و ایستادگی آنها در طول سه سال گذشته تقدیر و تشکر کرد.به گزارش شبکه المیادین، سید حسن نصرالله در این تماس، مدافعان شهرک‌های شیعه‌نشین را خطاب قرار داد و گفت: «شما بزرگترین حماسه استقامت، پیروزی و پایداری را در تاریخ حزب‌الله رقم زدید.»
گفتنی است همزمان با خروج هزاران نفر از اهالی فوعه و کفریا از ادلب، براساس توافق بین دولت سوریه و گروه‌های مسلح و تروریستی،6 نفر از نیروهای حزب‌الله نیز بعد از سه سال محاصره راهی لبنان شدند. این شش نیروی حزب‌الله از سال ۲۰۱۵ که شهرک‌های فوعه و کفریا در آن سال در محاصره تروریست‌ها قرار گرفتند، از این دو شهرک دفاع کردند.