تاریخ : 1397,شنبه 30 تير16:25
کد خبر : 60189 - سرویس خبری : اخبار

وقتی «رسانه» چهره واقعی صدام را بر ملا کرد



عراق در جنگ با ایران باوجوداینکه جزو کشورهای امضاکننده پروتکل ژنو سال ۱۹۲۵ در مورد منع استفاده از سلاح‌های سمی، خفه‌کننده و ترکیبات باکتریولوژیک بود، ولی متأسفانه از این سلاح استفاده ضد انسانی کرد و در برخی از عملیات‌ها و حتی شهرها از بمب شیمیایی به‌عنوان سلاحی برای مهار نیروها و مردم استفاده کرد.

سلاح شیمیایی

از همان ابتدای شروع حملات شیمیایی توسط رژیم صدام در اوایل سال‌های ۱۹۸۰ میلادی نمایندگان جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل، نسبت به این مسئله واکنش نشان دادند و سعی در آگاه کردن نمایندگان دیگر کشورها در سازمان ملل کردند. اما متأسفانه سکوت معنادار بین‌الملل و عدم واکنش از سوی آن‌ها سبب شد تا رژیم بعث عراق این عمل قبیح را بارها تکرار کند.


در این‌ بین ایران به‌منظور اینکه چهره واقعی صدام را در جنگ نشان دهد و جهان را نسبت به وقایع تلخ تحمیل‌شده بر ایران آگاه سازد  در سال ۱۹۸۴ میلادی از تعدادی از روزنامه‌نگاران غربی دعوت کرد تا از مناطق جنگی بازدید کنند و به چشم خود شاهد جنایات صورت گرفته‌شده توسط رژیم صدام باشند. پس‌از این بازدید موضوع استفاده عراق از سلاح‌های شیمیایی در جهان بیشتر از گذشته بازتاب شد و واکنش سازمان‌های بشردوستانه را در پی داشت.


در مارس ۱۹۸۶ دبیر کل وقت سازمان ملل، خاویر پرز دکوئیار به‌طور رسمی عراق را متهم به استفاده از سلاح‌های شیمیایی علیه ایران کرد. در این خصوص او به گزارش ارائه‌شده توسط کارشناسان سازمان ملل که در فوریه همان سال برای بررسی موضوع سلاح‌های شیمیایی به ایران سفر کرده بودند، استناد کرد. دبیر کل به‌صراحت از رژیم عراق خواست به نقض پروتکل سال ۱۹۲۵ ژنو که عراق نیز عضو آن است، پایان دهد.


همچنین در ۸ ژانویه ۱۹۸۷ فدراسیون بین‌المللی حقوق بشر که در پاریس مستقر است، عراق را به دلیل کاربرد سلاح شیمیایی محکوم کرد. گزارشی که توسط خبرگزاری جمهوری اسلامی در سال ۶۷ مطرح کرده، بیان‌شده، دو تن از مسئولان این فدراسیون، در مصاحبه‌ای مطبوعاتی، با همکاری تنی چند از نمایندگان احزاب کرد عراقی، جنایت صدام و به‌ویژه استفاده این کشور از سلاح‌های شیمیایی علیه غیرنظامیان را تشریح کردند.

دبیر  فدراسیون بین‌المللی حقوق بشر در این مصاحبه مطبوعاتی در سخنانی با اشاره به نقض آشکار حقوق بشر در داخل عراق و استفاده گسترده این کشور از سلاح شیمیایی، از اینکه رسانه‌های همگانی فرانسه در انتشار اخبار مربوط به تجاوزت حقوق بشر در کشورهای مختلف، توازن را حفظ نکرده و درباره جنایات حکومت عراق و استفاده از سلاح شیمیایی سکوت اختیار کرده‌اند، ابراز تأسف کرد.

منبع: ایسنا