تاریخ : 1397,یکشنبه 07 مرداد13:30
کد خبر : 60192 - سرویس خبری : حقوقی و قوانین

وزارت دفاع، متولی امور رزمندگان (۱)


وزارت دفاع، متولی امور رزمندگان (۱)

در گذشته امتیازات و تسهیلاتی برای رزمندگان در قوانین و مقررات به تصویب می‌رسید لکن به دلیل عدم وجود یک سازمان متولی، اغلب رزمندگان امکان بهره‌گیری از این تسهیلات را نداشتند.

یوسف مجتهد

فاش نیوز - در گذشته امتیازات و تسهیلاتی برای رزمندگان در قوانین و مقررات به تصویب می‌رسید لکن به دلیل عدم وجود یک سازمان متولی، اغلب رزمندگان امکان بهره‌گیری از این تسهیلات را نداشتند. مقنن در قانون برنامه ششم توسعه به دنبال رفع این مشکل برآمد و در بند «ژ» ماده 87 قانون برنامه ششم توسعه، مسئولیت رسیدگی و ارائه خدمات به رزمندگان 8سال دفاع مقدس را به سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح سپرد.

بر اساس این بند قانونی، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح موظف است سازوکار لازم جهت رسیدگی به رزمندگان را در سازمان فوق(ساتا) پیش‌بینی کند.  باعنایت به تصویب این قانون و اجرایی‌شدن آن از ابتدای سال 96 تاکنون تمهیداتی به منظور تحقق این قانون و پیگیری حقوق رزمندگان از سوی وزارت دفاع  و پشتیبانی نیروهای مسلح مد نظر قرار نگرفته است و رزمندگان همچنان پیگیر این حق قانونی خود هستند و برای بهره‌مندی از تسهیلات قانونی به دلیل عدم‌وجود نهادی که امور آنان را پیگیری کند در دستگاه‌های اجرایی سرگردانند. قانون برنامه ششم توسعه تحول جدی در امر تسهیلات و خدمات رزمندگان فراهم کرده است که به آن اشاره خواهیم کرد، لکن تحقق کامل این تسهیلات و امتیازات زمانی امکان دارد که نهاد متولی امور آنان فعالانه در عرصه امور اداری و اجرایی کشور فعال شود.

اغلب قوانینی که درباره بررسی وضعیت مجروحیت رزمندگان در سال‌های گذشته به تصویب مجلس رسیده بود به دلایل مختلف ضمانت اجرایی پیدا نکرد. در تبصره بند الف ماده 87 قانون برنامه ششم توسعه، بنیاد موظف شد رزمندگانی که صورت سانحه بالینی همزمان مجروحیت ندارند اما مجروحیت آنها توسط کمیسیون پزشکی نهاد اعزام‌کننده نیروهای مسلح احراز می‌شود را به عنوان جانباز بپذیرد و حداقل 5درصد جانبازی به آنان اعطا کند. اجرای این تبصره مانع از احراز جانبازی سایر موارد در خصوص رزمندگان نخواهد بود. این تبصره قانونی هم‌اکنون دربنیاد اجرایی شده است و رزمندگانی که در دوران دقاع مقدس به هر نحو مجروح شده‌اند با مراجعه به نهادهای اعزام‌کننده می‌توانند از این امتیاز قانونی که آنان را در شمول جانبازان قرار می‌دهد، بهره‌مند شوند.

برابر بند پ ماده 87 قانون برنامه ششم توسعه، دولت موظف است رزمندگان و افراد تحت تکفلشان شامل والدین، همسر و فرزندان دارای تابعیت غیرایرانی که در طول 8 سال دفاع مقدس یا بعد از آن در راستای مأموریت محوله از سوی مراجع ذی‌صلاح اقدام کرده‌اند، بنا به تشخیص ستاد کل نیروهای مسلح تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح (ساتا) قرار دهد.

اعطای تابعیت و اقامت به این افراد بر اساس ضوابط در چهارچوب قانون خواهد بود که حداکثر ظرف مدت 3 ماه از لازم‌الاجرا شدن این قانون، توسط ستاد کل نیروهای مسلح با همکاری وزارتخانه‌های امور خارجه و کشور تهیه و به تصویب شورای عالی امنیت ملی با رعایت اصل یکصد و هفتاد و ششم قانون اساسی می‌رسد، خواهد بود.

با گذشت حدود 16ماه از اجرایی‌شدن قانون برنامه ششم توسعه، تهیه ضوابط اجرایی‌‌شدن این قانون که مقرر شده بود ظرف مدت 3 ماه تهیه شود، همچنان با بی‌توجهی و عدم اقدام مواجه است.

برابر بند ث ماده 87 قانون برنامه ششم، رزمندگانی که در حوزه شمول تعریف ایثارگر برابر بند الف ماده یک قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران قرار می‌گیرند، از سوی دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده 2 قانون جامع و ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری نمی‌توانند به عنوان نیروهای مازاد(عدم نیاز) معرفی شوند. با عنایت به شمول رزمندگان در تعریف ایثارگران، برابر بند ح ماده 87 قانون برنامه ششم، رزمندگان هم مانند سایر ایثارگران مشمول قوانین، مقررات و ضوابط استخدامی خاص مربوط به خود بوده و کلیه دستگاه‌های اجرایی مکلف به انجام آن هستند.

دستگاه‌های اجرایی وفق قوانین و مقررات مکلف هستند بنا به خواسته رزمندگان تسهیلات و امتیازات مورد نظر آنان را که در قوانین به تصویب رسیده است، اجرا کنند.

یوسف مجتهد


کد خبرنگار : 23