تاریخ : 1397,دوشنبه 15 مرداد16:20
کد خبر : 60502 - سرویس خبری : مجلس شورای اسلامی

تصویب وزارت شهدا و ایثارگران در کمیسیون اجتماعی مجلس


تصویب وزارت شهدا و ایثارگران در کمیسیون اجتماعی مجلس

کلیات طرح تشکیل وزارت شهدا و ایثارگران در کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید.

فاش نیوز -  کلیات طرح تشکیل وزارت شهدا و ایثارگران در کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید.

به گزارش خبرنگار پارلمانی فاش نیوز پس از گذشت نزدیک به یک سال از تهیه و ارائه طرح و ارجاع آن به کمیسیون اجتماعی مجلس به عنوان کمیسیون اصلی روز یکشنبه 14 مرداد کلیات آن به تصویب اعضا رسید.

بر اساس این گزارش، جلیل مختار سخنگوی کمیسیون اجتماعی با اشاره به بررسی این طرح در نشست کمیسیون در روز یکشنبه یکشنبه 14 مردادماه یاد آور شد: در این نشست کلیات طرح تشکیل وزارت شهدا و ایثارگران به تصویب اعضای کمیسیون رسید و برای بررسی بیشتر جزییات آن مقرر شد کار گروهی تخصصی  موضوع را دنبال کند تا میزان اعتبارات مورد نیاز برای تاسیس وزارتخانه جدید آن ارزیابی و مشخص شود.

به گفته نماینده مردم آبادان در بهارستان در این نشست اعضای مرکز پژوهش ‌های مجلس، نمایندگانی از بنیاد شهید و امور ایثارگران و تعدادی از ایثارگران حضور داشتند.

https://media.mehrnews.com/d/2016/11/12/3/2271939.jpg?ts=1486462047399

خضری: دولت باید لایحه بیاورد

رسول خضری عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با استقبال از تصویب کلیات طرح تشکیل وزارت خاطر نشان کرد: این طرح خوشبختانه بعد از اینکه در دستور کار کمیسیون اجتماعی قرار گرفت و کلیات آن به تصویب اعضاء رسید پس از انجام کار کارشناسی در آینده به هیئت رئیسه مجلس ارائه خواهد شد تا در دستور هفتگی قرار بگیرد و بعید نیست به تصویب نمایندگان برسد.

نماینده مردم سر دشت و پیرانشهر در خصوص ضرورت تبدیل بنیاد شهید به وزارت تصریح کرد: بطور مثال کشوری مانند امریکا برای افرادی که در جنگ شرکت داشته اند وزیر کهنه سرباز دارد اما ما با وجود گذشت چهار دهه از دفاع مقدس حتی یک وزارتخانه برای شهدا و جانبازان نداریم.

وی اضافه کرد: تعداد شهدا و ایثارگران ما بسیار بیشتر از امریکایی ها است، در حالی که در این موضوع بایستی برای آنها الگو باشیم اما از الگوی آنان باید تبعیت کنیم. آنها وزیر کهنه سرباز دارند ولی ما حتی برای رسیدگی به حداقل های مورد نیاز خانواده های شهدا و ایثارگران همچنان دچار مشکل هستیم  و در موضوعاتی مانند بهداشت، درمان، معیشت و اشتغال مشکلات فراوانی داریم.

نماینده دوره نهم و دهم مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امنیتی که اکنون داریم ثمره خون شهدا و ایثارگری های جانبازان، آزادگان و رزمندگان است متذکر شد: اگر آنها نبودند ما امنیت کنونی را نداشتیم و همانند افغانستان، سوریه و عراق با نا آرامی و تجاوز دشمنان مواجه بودیم. آنها خون خود را نثار کردند که ما امنیت عزت و سربلندی داشته باشیم. بنا بر این ما باید حواس مان جمع باشد که اگر سر مان رو به آسمان است اما باید برگردیم و ریشه های خود را ببینیم چرا که با همین خون ها آبیاری شده است.

وی در پاسخ به این سوال که نقش دولت را در این خصوص چگونه ارزیابی می کنید اظهار داشت: از لحاظ حقوقی دولت باید برای تشکیل وزارتخانه جدید لایحه ای بیاورد. اگر چه در حال حاضر تفاوت هایی بین معاونت های رییس جمهور و روسای سازمان ها با وزارتخانه ها وجود دارد و اصولا معاونت های ریاست جمهوری و روسای سازمان هایی که از سوی رییس جمهور معرفی می شوند 6 معاونت دارند  در حالی که یک وزیر با آن همه دبدبه و کبکبه اش فقط می تواند یک معاون داشته باشد پس مشخص است بار مالی کمتری دارد.

خضری تاکید کرد: بنابر این  مخالفان طرح در آینده نمی توانند بر مبنای اصل 75 ایراد مالی بگیرند، در موضوع بحث تشکیل وزارت شهدا چندین بار فراخوان داده ایم که دوستان اگر پیشنهادی دارند برای این قضیه به کمیسیون بیایند و پیشنهاد خود را ارائه دهند. چرا که  در کمیسیون اجتماعی به عنوان کمیسیون اصلی و تخصصی ساز و کار اداری طرح  ها بررسی می شود . در این رابطه نیز روز یکشنبه از بنیاد شهید و ایثارگران دعوت شد  تا نقطه نظرات خود را مطرح کنند. اصولا در همه جای دنیا چه آنهایی که خدمات می دهند و چه آنهایی که خدمات می گیرند باید دعوت شوند و رضایت باید مرضی طرفین باشد.


کد خبرنگار : 18