تاریخ : 1397,دوشنبه 29 مرداد19:07
کد خبر : 60543 - سرویس خبری : اخبار

به بهانه اعتراض رییس بنیاد به محدودیت سهمیه ایثارگران


به بهانه اعتراض رییس بنیاد به محدودیت سهمیه ایثارگران

یکی از مهم ترین کارکردهای بنیاد نقش نظارتی آن است و این نهاد انقلابی قدرت بالفعل دارد که در تمام وزارتخانه ها حقوق قانونی ایثارگران را پبگیری و استیفا کند.

فاش نیوز -  یکی از مهم ترین کارکردهای بنیاد نقش نظارتی آن است و این نهاد انقلابی قدرت بالفعل دارد که در تمام وزارتخانه ها حقوق قانونی ایثارگران را پبگیری و استیفا کند. بنیاد شهید و امور ایثارگران نهادی مقدس است که قداست خود را از فرمان تأسیسش از سوی حضرت امام خمینی و نام و احترامی که ایثارگران در بین مردم و همه مسئولان دارند گرفته است. از رهبر انقلاب گرفته تا مسئولان سه قوه و همه آحاد جامعه به دیده احترام به این قشر می نگرند و به خاطر همین وجهه ای که ایثارگران در میان مردم و مسئولان دارند، دست این نهاد در بسیاری از زمینه ها حتی با پشتوانه قانون باز است تا بتواند بیشترین و بهترین رسیدگی را در حق بهترین فرزندان این آب و خاک و مجاهدان راه دین و میهن بجا آورد.

اما متاسفانه تاکنون از این وجهه و مزیت برای حل مشکلات و اصلاح امور ایثارگران استفاده درست و بجایی به عمل نیامده است، تا جایی که یکی از مهمترین اهرم های دراختیار این نهاد یعنی همان نظارتی که می تواند بر دستگاه ها برای اجرای قوانین مربوط به ایثارگران داشته باشد کاملا مغفول و برزمین مانده است به طوری که در تشکیلات عریض و طویل بنیاد تا کنون بخشی یا جایگاهی مشخص برای اعما این حق دیده نشده است. این نقیصه به قدری در عملکرد بنیاد و مسئولان آن بارز است که فریاد همه حتی مجلسی ها را هم درآورده است.

این غفلت و بی عملی مسئولان بنیاد نسبت به اهرم کارگشای نظارت به ندرت از سوی مسئولان بنیاد نقض شده که نمونه نادر آن را می توان در سخنان اخیر رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در خصوص بحث های مطرح شده برای محدود شدن سهمیه ایثارگری و ضعف بنیه علمی ایثارگران مشاهده کرد.

حجت الاسلام شهیدی محلاتی نماینده ولی فقیه و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به مطرح شدن موضوع سهمیه علمی ایثارگران برای ورود به دانشگاهها و مراکز علمی، در لابلای یکس از سخنرانی هایش گفت: اخیرا مجلس شورای اسلامی موضوع سهمیه ایثارگران در کنکور را مورد بحث قرار داد و متاسفانه برخی قلم‌ ها نوشتند که با این روش افت تحصیلی خواهیم داشت؛ اما ما این حرف را نمی‌ توانیم قبول کنیم.

وی تاکید کرد: درحال حاضر حدود 9 هزار نخبه در جامعه ایثارگری وجود دارد و 1200 استاد دانشگاه و 154 هزار دانشجوی شاهد و ایثارگر که 20 درصد آنان دانشجوی ممتاز هستند در دانشگاه ها و مراکز علمی حضور دارند.

به گفته معاون رییس جمهور 40 هزار دانش آموز شاهد و ایثارگر در کشور حضور دارند که 60 درصد آنان از لحاظ علمی ممتاز هستند.

حجت الاسلام شهیدی محلاتی نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید تصریح کرد: به طور مثال در آزمون پذیرش دستیاری پزشکی از میان 14 هزار داوطلب 10 نفر حائز رتبه برتر شدند که دو نفر آنها بدون احتساب سهمیه ایثارگری حائز رتبه شده بودند. همچنین از 100 نفر اول کنکور سراسری  سال جاری 22 نفر از جامعه ایثارگری حائز رتبه های برتر شدند که نفر اول رشته انسانی نیز فرزند یک جانباز است.

شاید گفته شود که حمایت از حق ایثارگران در این حد را نمی توان در حد ایفای نقش نظارتی بنیاد به حساب آورد که حرف درستی هم هست، اما این میزان واکنش حجت الاسلام شهیدی به اظهارات خلاف واقع مسئولان وزارت علوم در حمایت از قشر مظلوم ایثارگر نیز با شرایطی که تاکنون شاهد آن بوده ایم، غنیمت است و شاید نقطه امیدی برای تصحیح روند ناصحیحی باشد که تاکنون دنبال شده و بنیاد و مسئولانش در این حد هم به حمایت از مخدومان خود نپرداخته اند چه رسد به اینکه کار را به نهایت برسانند و تضییع کنندگان حقوق ایثارگران را مورد بازخواست قانونی قرار دهند!