تاریخ : 1397,دوشنبه 22 مرداد14:00
کد خبر : 60550 - سرویس خبری : مجلس شورای اسلامی

درخواست نماینده ایثارگر مجلس برای اصلاح ماده ۷۰ قانون جامع


درخواست نماینده ایثارگر مجلس برای اصلاح ماده ۷۰ قانون جامع

سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی خواستار اصلاح ماده ۷۰ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران برای دستیابی به یک سهمیه واحد علمی در کنکور شد.

فاش نیوز -  سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی خواستار اصلاح ماده 70 قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران برای دستیابی به یک سهمیه واحد علمی در کنکور شد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی فاش نیوز، «اصغرسلیمی» نماینده مردم سمیرم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به برخی نقطه نظرات موافقان و مخالفان یکسان سازی سهمیه علمی ایثارگران اظهار داشت: بحث اصلاح سهمیه ایثارگران و حد نصاب آن، دغدغه های جامعه هدف است که برای نمایندگان مجلس بسیار اهمیت دارد.

http://defapress.ir/files/fa/news/1397/3/21/455911_331.jpg

سهمیه 40درصدی رزمندگان

عضو فراکسیون ایثارگران مجلس شورای اسلامی گفت: اولین سهمیه ای که بعد از انقلاب در این خصوص در کشور برای ایثارگران بوجود آمد، سهمیه 40 درصدی رزمندگان بود. در این سهمیه، کلیه مشمولان خانواده ایثارگر می توانستند از آن به طور مساوی بهره مند شوند.

دکتر سلیمی افزود: بطور مثال رزمنده ای که دارای شش ماه سابقه حضور در جبهه بود، از این سهمیه بطور مساوی استفاده می کرد، همینطور آزادگان، جانبازان با هر درصد و فرزندان شهدا هم در همین سهمیه حضور داشتند.

حداقل نصابی نیز برای برخی رشته ها 75 درصد بود و برای رشته های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی 80 درصد آخرین فرد بود و برای رشته های دستیاری و تخصصی 20 درصد سهمیه کشور را داشتند.

نماینده ایثارگر مجلس دهم اضافه کرد: در این سهمیه، تمامی ایثارگران در یک پکیج بودند، اما کم کم، سهمیه 40 درصدی رزمندگان کمتر شد و بعد تبدیل به یک سهمیه 20 درصدی که شامل جانبازان 25 درصد به بالا و فرزندان شهدا و آزادگان و فرزندان آنها بود، شد.

وی یادآور شد: در سال 93 قرار شد 5 درصد به این سهمیه 20 درصدی اضافه شود، که فرزندان جانبازان زیر 25 درصد و خود جانبازان هم در قالب این سهمیه دیده شوند. اما این 5 درصد به سهمیه 20 درصدی اضافه شد و تبدیل به 25 درصد شد، اما نه جانبازان زیر 25 درصد و نه فرزندان آنها را شامل نشد.

بعد از آن هم در برنامه ششم توسعه، کمیسیون تلفیق طرحی را ارائه کرد که فرزندان جانبازان زیر 25 درصد و خود جانبازان، در سهمیه 25 درصد ادغام شوند که بر طبق بند الف ماده 90 قانون برنامه ششم توسعه یود.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: در کمیسیون تلفیق این طرح رای آورد و به صحن ارائه شد، اما موقع قرائت، از طرف هیئت رئیسه به عنوان قانون قرائت نشد.

سهمیه بالای 25 درصد و زیر25 درصدی

وی متذکر شد: در سال 96 خود ایثارگران، سهمیه 25 درصد را داشتند اما تعداد آنها 28 هزار و 831 نفر شرکت کننده بود ولی ایثارگران دارای سهمیه 5 درصد(سال 96)، 60 هزار و 321 نفر بودند.

سلیمی اظهار داشت: ایثارگران بالای 25 درصد کمتر از 2/5 درصد کل شرکت کنندگان در آزمون(کنکور)، اما ایثارگران دارای سهمیه 5 درصدی، پنج و بیست دهم درصد بود. در آن سهمیه 25 درصد افرادی با نمرات پایین در پزشکی قبول شدند، اما 5 درصدی ها در سال گذشته با منطقه 3 کنکور هیچ فرقی نداشتند.

وی توضیح داد: متاسفانه در قانون خدمات رسانی به ایثارگران یک خط فاصله بین ایثارگران بالا و پایین 25 درصد گذاشته شده است و در این مرز، بین ایثارگران بالای 25 درصد، فرزند شهید و جانباز 70 درصد و فرزند جانباز 25 درصد هیچ فرقی وجود ندارد، اما می گویند باید بین جانباز 24 درصد با 25 درصد فرق وجود داشته باشد.

نماینده ایثارگر مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مگر همه جانبازان زیرمجموعه بنیاد شهید نیستند، پس چرا جامعه هدف که بسیاری از آنان جانبازان زیر 25 درصد هستند، زیر پوشش بنیاد نیست و خدمات به آنها داده نمی شود. به طور مثال طبق ماده 62 قانون جامع، برای انتقال از دانشگاه فقط این موضوع شامل 25 درصد به بالا می شود؛ یا تغییر رشته در گروه مربوطه فقط مختص به بالای 25 درصد است. همچنین پرداخت صدردصد هزینه تحصیلی در خدمات غیردولتی، آزاد، شبانه و پردیس، طبق ماده 66 قانون جامع مختص به 25 درصد به بالا است، پرداخت کمک هزینه به دانشجویان بالای 25 درصد به بالا است. حداقل 20 درصد اعضای هیئت علمی طبق ماده 105 برنامه ششم فقط به بالای 25 درصد تعلق می گیرد. در ماده 21 هم 20درصد استخدام ها را منطبق به جانبازان بالای 25 درصد می داند.

رقابت 85هزار نفر در سهمیه 5درصدی و 30 هزار نفر در 25 درصد

سلیمی در ادامه سخنان خود متذکر شد: یعنی شما با یک درصد بالا و پایین می توانید از همه این امتیازات استفاده کنید ولی ایثارگرانی که زیر 25 درصدند از آن بی بهره هستند. امسال هم که در کنکور، آمار نسبت به گذشته متفاوت تر شده است. به طور مثال سهمیه 5 درصدی جانبازان زیر 25 درصد شرکت کننده و فرزندان رزمنده بالای شش ماه، بالای 85 هزار نفر است و جانبازان بالای 25 درصد، فرزندان شهدا و آزادگان فقط 30 هزار نفر شرکت کننده دارد.

نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد : یعنی اگر همین 85 هزار نفر را در مناطق آزاد بررسی کنیم بایستی 9 درصد سهمیه  را به خود اختصاص دهند، اما متاسفانه نمی توانند در رتبه های خوب حتی کاردانی قبول شوند چه رسد به رشته های پزشکی؛ اما دارندگان سهمیه 25 درصد به بالا با متوسط 20 درصد دروس به راحتی در رشته های پزشکی قبول می شوند ولی در سهمیه 5درصد با متوسط 50 الی 55 درصد شانس قبولی در پزشکی ندارتد.

سلیمی خاطر نشان کرد: در سال جاری 89 درصد شرکت کنندگان را سهمیه 5 درصدی ها تشکیل می دهند و زیر 3 درصد متعلق به دارندگان سهمیه 25 درصد است اما آنها 25 درصد سهمیه کل کنکور را دارند ولی جانبازان زیر 25 درصد فقط 5 درصد سهمیه را دارا هستند.

ادعا می شود وقتی سهمیه 25 درصد پر نشود به زیر 25 درصدی ها تعلق خواهد گرفت اما چون حد نصاب تراز علمی را 70 درصد آخرین فردی که قبول می شود قرار داده ایم، زیر 25 درصدی ها رشته های خوب نمی توانند قبول شوند و فقط رشته هایی به آنها می رسد که طرفدار زیادی ندارد.

عضو فراکسیون ایثارگران مجلس شورای اسلامی متذکر شد: کسانی که با رتبه هایی با درصد پایین به پزشکی می روند، اولین مشکل را برای خود ایجاد خواهند کرد، چرا که باید در کنار کسی بنشینند که رتبه علمی بالایی را دارا است.

بنیاد شهید بنیه علمی را تقویت کند

متاسفانه بنیاد شهید در این چند سال به جای اینکه برگردد و بنیه علمی جامعه هدف را تقویت کند فقط دل خود را به این خوش کرده است که من به جامعه هدفم به طور مثال 25 درصد داده ام و حد نصاب علمی را هم پایین آورده ام. چون ما قبلا حد نصاب علمی را برای رشته های پزشکی 80 درصد قرار داده بودیم اما در سال 93 متاسفانه به 70 درصد تغییر یافت و این نمره خیلی پایینی است که اکثر افراد هم می توانند این نمره را کسب کنند و به دانشگاه ورود کنند.

نماینده ایثارگر مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در سهمیه 25 درصد از هر 10 نفر یک نفر دارای شانس قبولی در رشته پزشکی است، اما در 5 درصدی ها، از هر 127 نفر فقط یک نفر شانس قبولی در رشته پزشکی را دارا خواهد بود و حتی از مناطق آزاد برای دارندگان سهمیه جانبازان زیر 25 درصد موضوع سخت تر شده است.

سلیمی در خصوص طرح ارائه شده به مجلس شورای اسلامی در خصوص اصلاح بند الف ماده 90 متذکر شد: بر اساس طرحی که مدنظر ماست، مانند همان زمان که سهمیه رزمندگان به طور کلی وجود داشت، بین خانواده ایثارگران تفاوتی قائل نشویم و اختلاف نیندازیم.

وی با بیان اینکه درست است که برخی از رشته های پزشکی دارای حساسیت بالایی است و با جان مردم سر و کار دارند و متقاضی آن باید با شرایط علمی مطلوبی برود، اما در نظر گرفتن تراز علمی 85 درصد به نظر مطلوب می رسد اما اختلاف و خط کشی در این حوزه(آموزش و علم) را از بین ایثارگران خودمان باید برداریم و همه باید همانند گذشته دارای یک سهمیه باشند.

سلیمی با اشاره به برگزاری کنکور سال جاری یادآور شد: متاسفانه جو نامناسبی در جامعه در مورد سهمیه ایثارگران وجود دارد؛به طور مثال در دفترچه کنکور امسال چند سهمیه تعریف شده است، یک سهمیه 25 درصد، سهمیه 5 درصد ایثارگران، سهمیه رزمندگان و سهمیه خانواده شهدا. یعنی یک فردی که به صورت آزاد شرکت کرده است وقتی با این سهمیه ها مواجه می شود، وحشت می کند و می گوید چهار سهمیه به ایثارگران داده شده است.

ادغام سهمیه ها و تعیین حد نصاب علمی

نماینده دوره دهم مجلس شورای اسلامی متذکر شد: نظر ما این است که کلیه سهمیه های موجود برای ایثارگران، ادغام و حد نصاب علمی 80 درصد در نظر گرفته شود. اما اینکه این اختلاف ها در آینده همچنان ادامه پیدا کند، باعث خواهد شد که اعتراضات در جامعه علمی مطرح و برای ایثارگران هم مشکلاتی ایجاد کند و آن هدفی که مقام معظم رهبری که فرمودند باید دانش آموزان خود را به رشته های انسانی و ریاضی سوق دهیم، بر خلاف این داریم ترغیب می کنیم که به سوی رشته های پزشکی بروند.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: من بسیاری از دانشجویان را سراغ دارم که به خاطر همه سهمیه 25 درصد، در حالی که فوق لیسانس خود را در رشته های علوم انسانی اخذ کرده اند اما به این ترغیب شده اند که در رشته های پزشکی هم شانس خود را آزمایش کند.

متاسفانه یک رقابت کاذب برای آنها بوجود آمده است که فکر کنند خیلی راحت می توانند در رشته های پزشکی قبول شوند.

نخبگان علمی ایثارگر

سلیمی یادآور شد: انتظار داریم فرزندان ایثارگران، جانبازان، آزادگان و .. در یک شرایط قرا بگیرند، همانطور که امسال در اعلام نتایج کنکور شاهد این بودیم که فرزند یک جانباز بالای 70 درصد نه تنها از سهمیه استفاده نکرد بلکه رتبه اول را به خود اختصاص داد. این نشان می دهد افرادی که می گویند شرایط ما سخت بوده و نتوانسته ایم بخوانیم، می توان بدون سهمیه هم از این میدان رقابت علمی سربلند بیرون آمد، تا اختلاف بین جانبازان بالا و پایین 25 درصد برطرف شود.

در حال حاضر 115 هزار نفر جامعه هدف ما می باشد که کل امکانات را فقط به 30 هزار نفر اختصاص داده ایم و امیدواریم با اصلاح ماده 70 قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران باعث ایجاد رقابت علمی بین ایثارگران و افزایش سطح علمی دانشگاه ها و قبولی افراد توانمندتر در جامعه ایثارگری در رشته های حساس باشیم. خود شورای عالی انقلاب فرهنگی هم در صدد تهیه طرحی است تا در صورتی که مجلس به نتیجه نرسید، آن را عملیاتی کند.

وی متذکر شد: ما از بنیاد شهید انتظار داریم که به جای اینکه جامعه هدف خود را فقط به دانشگاه بفرستد، قبل از ان در جهت توانمندی و تقویت بنیه علمی آنها بیش از پیش تلاش کند.

نماینده ایثارگر مردم سمیرم در بهارستان در پایان متذکر شد: بسیاری از نخبگان علمی کشور و دانشجویان برتر دانشگاهی ار خانواده بزرگ ایثارگران هستند و اصلاح سهمیه علمی صرفا برای توانمند کردن جامعه هدف قبل از ورود به دانشگاه و رقابت و عدالت آموزشی بین جامعه ایثارگران است و با تجربه موفقی که از سهمیه همه گیر رزمندگان بتوانیم در عین رقابت علمی و عدالت را در بین جامعه ایثارگران رعایت کنیم.


کد خبرنگار : 17