تاریخ : 1397,دوشنبه 29 مرداد14:30
کد خبر : 60719 - سرویس خبری : مسائل و مشکلات ایثارگران

موافقان و مخالفان تاسیس وزارت امور ایثارگران (۶)

نظرات خواندنی ایثارگران درباره وزارتخانه شدن بنیاد


نظرات خواندنی ایثارگران درباره وزارتخانه شدن بنیاد

جامعه ایثارگری در خصوص تبدیل «سازمان بنیاد شهید و امور ایثارگران» به «وزارت امور شهدا و ایثارگران» واکنش ها و اظهار نظرهای مختلف و متفاوتی از سوی نمایندگان مجلس و خود ایثارگران را درپی داشته است که از این میان...

فاش نیوز -  کلیات طرح تشکیل وزارت امور شهدا و ایثارگران چندی قبل به تصویب اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی رسید. جامعه ایثارگری در خصوص تبدیل «سازمان بنیاد شهید و امور ایثارگران» به «وزارت امور شهدا و ایثارگران» واکنش ها و اظهار نظرهای مختلف و متفاوتی از سوی نمایندگان مجلس و خود ایثارگران را درپی داشته است که از این میان، برخی نظرات نمایندگان مجلس شورای اسلامی در این پایگاه خبری منتشر شده و می شود. اکا اقشار مختلف ایثارگران نیز تاکنون در این باره اظهار نظرهایی کرده اند که در نوع خود جالب و راهگشاست. این اظهارات در قالب اعلام نظر در ذیل مطالب مندرج در فاش نیوز به صورت کامنت بوده است که در اینجا بخشی از این اظهار نظرها و عکس العمل ها به طرح مذکور را ملاحظه می کنید:

مجلس به طرح وزارت امور شهدا  رای مثبت بدهد

کاربری با نام اختصاری الف - ب در زیر نوشت خود با اعلام نظر موافق نوشته است: شایسته است نمایندگان مجلس شورای اسلامی، نظرات اکثریت ایثارگران را محترم شمرد و در جهت حفظ عزت و کرامت ایثارگران و رفع تبعیض و بی عدالتی به تشکیل وزارت امور شهدا و ایثارگران رای مثبت بدهند .

کاربر دیگری هم بدون ذکر نام خود نوشته است: طرح خوبی است؛ انشاالله برای اجرایی شدن آن پیگیری های لازم صورت گیرد و حساب و کتاب ها روشن تر می شود. به نوشته این کاربر، یکی از مهم ترین مزایای طرح تشکیل وزارت ایثارگران، خروج نیروهای مازاد، فسیلی، نظارت و کنترل مستمر خواهد بود.

اما مهم ترین آن ایجاد رضایت مندی جامعه هدف است چرا که در حال حاضر بسیاری از ایثارگران حتی حاضر نیستند وارد ساختمان بنیاد شوند. وقتی هم وارد می شوند به نظرشان می آید که وارد ساختمان کمیته امداد شده اند، اما وقتی که به وزارتخانه تبدیل شود همه با عزت و احترام وارد سازمان خودشان خواهند شد.

کاربری تحت عنوان معلم جانباز تاسیس وزارت امور شهدا را نهادینه کردن ایثارگری در دولت دانسته و نوشته است: تاسیس وزارت، فکر خوبی است و ایثارگران می توانند در بودجه سنواتی حرفی برای گفتن داشته باشند.

 این کاربر می نویسد: در هر صورت ساختار و شاکله آن باید در چارچوب دولت حرکت کند، تا فرهنگ شهادت و شهامت در آنجا شکل گیرد و می توان فرهنگ شهادت و ایثارگری را در دولت نهادینه کرد. اما اگر بزرگ شدن تشکیلات بنیاد بروکراسی را ایجاد کند و قوانین دست و پا گیری وضع شود، این طرح بازده خوبی نخواهد داشت.
یک دفتر کوجک در شهرستانی دور افتاده که افرادی مومن و متعهد به ایثارگران در آن گماشته شده باشند و هدفشان کمک به جامعه هدف باشد صد برابر بهتر از سازمانی عریض وطویل با ساختمان های مرتفع با افرادی سیستماتیک و چسبیده به میز و صندلی است. به هر جهت تنها حسن وزارت جدید در اخذ بودجه و متعهد شدن دولت در برابر وزیر منتخب و حضور دیوان محاسبات در حساب کتاب ها و تفریق بودجه است.

 بنیاد یک نهاد انقلابی است

به قولی عریض و طویل شدن دستگاهی مانند بنیاد مانند سایر وزارتخانه هاست اما خارج شدن بنیاد از زیر نظر مقام معظم رهبری هم بدی های خاص خود را خواهد داشت. در حال حاضر معاون رىیس جمهور با نظر رهبری  انتخاب می شود و بازرسی دفتر رهبری ناظر بر اعمال بنیاد است. مقام معظم رهبری می تواند از بودجه های دفتر خود بخشی از مشکلات را در صورت صلاحدید حل نماید. فراموش نکنیم بنیاد یک نهاد انقلابی است که به فرمان امام راحل تاسیس شده است، لذا یادگاری امام عزیزمان است و حالت مقدسی برای ما دارد.

 هرجند در بعضی از مواقع شاید رعایت حال بنیاد از طرف اشخاص نشده است و در برهه ای از زمان بودجه هایی به یغما رفته اگر چه هنوز هم برای عده ای در هاله ای از ابهام باقی مانده است.
خلاصه، وزارت شدن بنیاد انشاالله درصورت تصویب مبارک باشد اما اگر نمایندگان طرح را تصویب نکردند خدا وکیلی در حل مشکلات بودجه ای کمک کنند.

آزمون و خطا/چه کسی از بنیاد راضی است

یک کاربر ناشناس با مطرح کردن این سوال که به نظر شما سی سال تمرین کافی نبوده است، نارضایتی خود را از شرایط موجود بنیاد شهید اعلام کرده است.

یک جانباز 30درصد به عنوان کاربر نوشته است: درحال حاضر که نهاد به اصطلاح خدمتگزار می باشد چه گلی بر سر ایثارگران زده است؟
وای به روزی که وزارت شود. متاسفانه قوانین مصوب مجلس در هر جایی عملکردی متفاوت داشته است درصورتی که قانون برای همه لازم الاجرا می باشد.

یک کاربر دیگر که خود را فرهمند و رزمنده دفاع مقدس معرفی کرده است می نویسد: باید قانون جامع ایثارگران بازبینی شود و پس از اصلاحات کامل، وزارت کهنه سرباز تاسیس شود، و گرنه وزارتخانه ای که رنگ و بوی بنیاد فعلی را داشته باشد بدرد نمی خورد و فقط بار مالی دولت را زیاد می کند.

کاربر دیگری بنام حسن در زیر نوشت خود آورده است: چرا مسئولین گوش نمی کنند؟ حرف من هیچی، بابا باید یک نظر خواهی از ایثارگران بکنید، ببینید آیا کسی از بنیاد راضی هست. متاسفانه امروز نظر اکثر ایثارگران در مورد بنیاد منفی است. چرا؟ چون ما به جبهه رفتیم و جانباز شدیم. یک عده ای جمع شده اند تا حقوق بگیرند ولی کار نمی کنند. دل ایثار گران از دست بنیاد خون است. من اگر بمیرم پا توی بنیاد نمی گذارم. گویا برخی در بنیاد این تصور را دارند که فامیل های از استخدام جا مانده خود را در صورت تاسیس وزارت امور ایثارگران به سر کار ببرند. متاسفانه آنها نه به فکر ایثارگر هستند، نه به فکر جانباز، و در دورهمی های خود به ریش ما می خندند.

صمد نام کاربر دیگری است که در کامنت خود از پیشنهاد تشکیل وزارت امور ایثارگران استقبال و متذکر شده است: تشکیل وزارت شهدا از این منظر که نمایندگان می توانند نظارتی بر عملکردش داشته باشند خیلی خوب است ولی این اقدام نبایستی سبب سیاسی و جناحی شدن فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه شود، حتی اگر ما ایثارگران دچار ضرر و زیان مادی شویم.

ایثارگر دیگری با بیان اینکه هر جایی که بزرگتر شد میزان فساد و مشکلات آن بیشتر خواهد شد تاکید کرده است: باغ کوچک دزد کوچک دارد، در حد دو سه خربزه، اما ...باغ چند هکتاری دزدان بزرگتری؛ در اختلاس های بزرگ، همدستان...  تبدیل به خاوری ها می شوند.

کاربر دیگری که خود ایثارگر است در مخالفت با این طرح متذکر شده است: ایثارگران نیازی به وزارت عریض و طویل در دولت ندارند. تمام مسایل ایثارگران باید از طریق وزارت دفاع حل و فصل شود و در شهرستان ها دفتر پیگیری و نظارت وجود داشته باشد و بنیاد شهید هم زیر نظر وزارت دفاع اداره شود.

کاربر دیگری بدون ذکر نام نوشته است: بنیاد شهید و امور ایثارگران با این همه پرسنل و دبدبه و کبکبه چه گلی به سر جانبازان زده جز اینکه ما را پیش مردم شرمنده کرده است. هر کجا صحبتی در بین مردم می شود حکایت از رسیدگی به جانبازان و اختصاص سهمیه و این جور چیزها دارد که بیشترش حرف است و ما در عمل چیز خاصی ندیدیم. نیمه پر لیوان پرشده از قوانینی که در مجلس برای جانبازان تصویب شده است اما در مرحله اجرا باقی مانده است. لطفا اجازه بدهید به درد خودمان بمیریم و بیشتر از اینها ما را بر سر زبان های مردم نیندازید.

تاثیر سلیقه دولت ها در سیاست های بنیاد

کاربری در زیر نوشت خود تاکید کرده است: تبدیل بنیاد به وزارتخانه اصلا طرح خوبی نیست چرا که بنیاد زیر نظر دولت ها خواهد رفت و آن موقع سلیقه دولت ها در سیاست های بنیاد بسیار تاثیر گذار خواهد بود و آسیب پذیری در آن بیشتر شده و حتی راه برای اعمال سیاست های غلط و مخالف ارزش های اولیه انقلاب باز خواهد شد.
به عنوان مثال در همین بحث سهمیه های کنکور دیدیم که دولت با اصل سهمیه ها هم مخالف بود. تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل.
ناشناس دیگری به عنوان کاربر نوشته است: چند روز پیش برای ثبت مدرک تحصیلی همسرم در سامانه، به بنیاد مراجعه کردم. بعد از اینکه به 5نفر پاس داده شدم، در نهایت هیچ کدام از کارکنان، کاری از دستشان برنیامد و اصلا نمی دانستند که برای این کار ساده کجا باید مراجعه کرد!
اما به نظر می رسد وقتی بنیاد تبدیل به وزارتخانه شود، آن وقت یک نفر متخصص می تواند کار دهها نفر را انجام دهد .
به نوشته این کاربر ناشناس، حداقل یک سوم از کارکنان فعلی بنیاد باید بازنشسته شوند تا وزارت ایثارگران سبکبال، بتواند وظیفه اصلی خود را انجام دهد.
«سنگر ساز بی سنگر» عنوان کاربری است که در زیر نوشت آورده است: بعضی ها چقدر ساده هستند... بخدا اگر بخواهند به ایثارگران خدمات بدهند، خانواده محترم ایثار می تواند از یک دفتر کوچک هم خدمات دریافت کند. ولی اگر مسئولان نخواهند، یک وزارتخانه که هیچ، چهار تا هم بشود فایده ندارد.

آقایان نماینده، آقایان بزرگوار! سی سال از جنگ گذشته است و شما بزرگواران هنوز دارید قانون تصویب می کنید؟ اگر هدفتان کمک باشد، با قلم، با قدم، با هر چیزی که می توانید.. این کاغذ بازی دردی از من جانباز یا ایثارگر درمان نمی کند. جز اطاله وقت و عمر... مثلا بنده حقیر الان نیاز دارم نه ده سال دیگر....لطفا کمی فکر کنید.

ایثار گر دیگری در کامنت خود نوشته است: تو را به خدا آقای نوروزی! نه خودتان را اذیت کنید نه نمایندگان و نه ایثارگران را، چرا که دولت هیچ ارزشی برای مصوبات قوانین ایثارگری در برنامه ششم قائل نیست و آنها را اجرایی نمی کند. من خودم کارمند وزارت جهاد هستم. به طور مثال، فقط به مدت پنج ماه مزایای یک مقطع تحصیلی را به من دادند و سپس آن را قطع کردند.

**گفتنی است طرح کلیات تشکیل وزارت امور شهدا و ایثارگران از سوی نمایندگان ایثارگر مجلس شورای اسلامی مطرح شده که در این طرح آمده است: به منظور نهادینه کردن دفاع از امور ایثارگران و شهدا و همچنین نظارت جدی مجلس به تمامی وظایف و اعمال بنیاد شهید، این طرح به مجلس ارائه شده است.

بر مبنای ماده واحده این طرح؛ بنیاد شهید و امور ایثارگران با کلیه اختیارات و وظایفی که نهاد مذکور(بنیاد شهید) به موجب قوانین و مقررات دارا می باشد، به وزارت امور شهدا و ایثارگران تبدیل می گردد. همچنین بر اساس "تبصره یک" این طرح؛ کلیه امکانات، اموال و نیروی انسانی نهاد مذکور در اختیار وزارتخانه جدید قرار می گیرد.


کد خبرنگار : 18