تاریخ : 1397,یکشنبه 28 مرداد12:54
کد خبر : 60733 - سرویس خبری : اخبار

نگاهی به بازتاب سخنان فرمانده نیروی قدس سپاه خطاب به ترامپ

قاسم سلیمانی کاخ سفید را لرزاند



 

ماجرا از آنجا آغاز شد که حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان در همایش رؤسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور، اظهاراتی را علیه دولت آمریکا بیان کرد.
در پاسخ، دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در پیامی توئیتری خطاب به دکتر روحانی نوشت: «دیگر هرگز ایالات متحده را تهدید نکن، شما تاوان آن را خواهید داد به‌طوری که در طول تاریخ افراد کمی چنین تاوانی داده‌اند. ما دیگر کشوری نخواهیم بود که کلمات جنون‌آمیزتان دربارۀ خشونت و مرگ را تحمل کنیم. مراقب باش!»
ترامپ توییت خود را با حرف‌های بزرگ نوشت تا به خیال خودش بر هشدارآمیز بودنش تأکید کند.
سردار رشید اسلام حماسه‌ای دیگر آفرید
در این هنگام بود که سردار رشید اسلام حماسه‌ای دیگر آفرید و پاسخی دندانشکن، غرورانگیز و رسواگرانه به ترامپ داد.
سردار قاسم سلیمانی در یادوارۀ عملیات رمضان در همدان با‌ اشاره به اینکه من به عنوان سرباز ملت جواب ترامپ را می‌دهم؛ گفت: آقای ترامپ! تو به چه جرأتی ما را تهدید می‌کنی؟
وی با بیان اینکه رئیس‌جمهور آمریکا با دنیا و کشورهای دیگر با ادبیات کسی که اداره‌کنندۀ کاباره است، حرف می‌زند که جای تأسف دارد، تأکید کرد: به رغم اینکه یک سال از رئیس‌جمهوری ترامپ می‌گذرد هنوز ادبیات او قمارخانه و کاباره‌ای است؛ وقتی با کشورهای اروپایی، چین، روسیه، کره و جهان حرف می‌زند، این احساس به انسان دست می‌دهد که یک قمارباز حرف می‌زند و این یعنی شأن یک ملت را شکستن.
سردار سلیمانی با ‌اشاره به سخنان بی‌پایه و اساس ترامپ مبنی بر اینکه علیه ایران کاری‌ می‌کنم که سابقه نداشته باشد، خطاب به او اظهار کرد: تو که سابقه قبل را نداری و به دلیل اینکه فکرت مشغول چیزهای دیگری است فکرت به سؤال پرسیدن هم نمی‌رود، حداقل از سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی آمریکا بپرس که قبل از تو هم هیچ کسی نتوانسته علیه ایران کاری انجام دهد.
وی در ادامه به ترامپ گفت: اول بپرس تا حرف‌های نادانسته بر زبان جاری نکنی؛ شما در این 20 سال چه می‌توانستید علیه ایران انجام دهید که نکردید؟ اما پیروزی از آن ملت ایران بود....
وی اظهار کرد: شما با 160 هزار سرباز و چند برابر آنچه که در افغانستان استفاده کردید، مغرورانه به عراق حمله کردید اما چه اتفاقی افتاد؟ از فرمانده وقت خودتان بپرسید که چه کسی را به نزد من فرستاد و گفت آیا می‌شود به ما مهلت دهید، از نفوذتان استفاده کنید تا سربازان ما این چند ماه مورد حملۀ مجاهدان عراق قرار نگیرند تا از این کشور خارج شویم؟ یادتان رفته در درون‌تانک‌ها برای سربازانتان پوشک بزرگسالان مهیا می‌کردید؟ آن وقت امروز کشور بزرگ ایران را تهدید می‌کنید؟ با چه پیشینه‌ای تهدید می‌کنید؟...
وی با بیان اینکه لازم نیست نیروهای مسلح ایران وارد شوند، من خودم و نیروی قدس سپاه حریف شماست، گفت: بدانید هیچ شبی نیست که ما به فکر نابودی شما نخوابیم و به آن فکر نکنیم. در آنجایی که فکر نمی‌کنید ما در نزدیک شما هستیم؛ ما ملت شهادتیم ما ملت امام حسینیم، بهتر است بپرسی، ما حوادث سختی را پشت سر گذاشتیم.
وی در ادامه خطاب به ترامپ با بیان اینکه «بیا؛ ما منتظریم، ما مرد این میدانیم برای شما» گفت: شما می‌دانید این جنگ یعنی نابودی همه امکانات شما؛ این جنگ را شاید شما شروع کنید اما پایان آن را ما ترسیم می‌کنیم.
سردار سلیمانی با بیان اینکه ترامپ! نباید ملت ما را تهدید کنی و نباید به رئیس‌جمهور ما اهانت کنی، گفت: باید بدانی که چه می‌گویی، از پیشینیان خود بپرس و از تجربیات آنها بهره بگیر.
وی با ‌اشاره به وجود مؤسسات مطالعاتی فراوانی در آمریکا که حتماً به او گوشزد می‌کند، اظهار کرد: ما را تهدید به کشتن نکنید، ما تشنۀ شهادتیم و از بین بردن استکبار.
بازتاب گستردۀ سخنان سلیمانی در جهان
رسانه‌های مختلف جهان این اظهارات مقتدرانه و دشمن‌شکنِ سردار سلیمانی را در سطح گستردهای پوشش دادند. خبرگزاری رویترز، وایسنیوز آمریکا، روزنامۀ صهیونیستی هاآرتص، پایگاه خبری شبکۀ المیادین، خبرگزاری رسمی سوریه «سانا»، شبکۀ خبری روسیا الیوم، روزنامۀ صهیونیستی یدیعوت آحارنوت، شبکۀ خبری سی‌ان‌ان عربی، خبرگزاری اسپوتنیک عربی، پایگاه خبری النشره لبنان و پایگاه خبری الدیار از جملۀ رسانه‌هایی بودند که سخنان سردار ما را منعکس کردند.
توهین و تحقیر دونالد ترامپ
علاوه‌بر اینها سخنان سردار سلیمانی در آمریکا بازتاب وسیعی داشت.
جاستین کینگ، سردبیر نشریۀ تخصصی نظامی «ستون پنجم» در آمریکا در مورد واکنش‌ها در آمریکا به این سخنان می‌گوید: «برداشت بیشتر افراد این بود که پاسخ ژنرال سلیمانی توهین و تحقیر دونالد ترامپ بود. او خطاب به قدرتمندترین فرد جهان گفت که نیازی نیست رئیس‌جمهور ما جواب تو را بدهد و من به‌عنوان سرباز ملت با تو طرفم و جوابت را می‌دهم. این سخنان خیلی‌ها را شوکه کرد، زیرا آمریکایی‌ها عادت ندارند کسی با رئیس‌جمهور کشورشان این‌گونه صحبت کند.
صحبت‌های ژنرال سلیمانی بازتاب زیادی در آمریکا داشت؛ البته به بخش پوشک‌کردن سربازها ‌اشاره‌ای نشده ولی آنچه توجه بسیاری از رسانه‌ها را به خود جلب کرد، بخشی بود که خطاب به ترامپ می‌گفت من حریف تو هستم و نیازی به نیروهای مسلح و سایرین نیست. علاوه‌بر این، بخش دیگر سخنان ژنرال‌ که به حضور ناموفق آمریکا در عراق و افغانستان ‌اشاره داشت و اینکه توان نظامی ایران به مراتب با آنچه آمریکایی‌ها در عراق و افغانستان با آن مواجه بودند، متفاوت است، نیز برای مردم و رسانه‌ها جالب و جذاب بود.»
ژنرال سلیمانی و یک بچۀ بی‌ادب
وی همچنین معتقد است: «اینکه ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات‌متحده، چنین توئیت تهدید‌آمیزی را با حروف بزرگ منتشر می‌کند، یک رفتار کودکانه است. وقتی ژنرال ایرانی در پاسخ به این توئیت می‌گوید دیگر با رئیس‌جمهور ما حرف نزن و طرف نشو و تو با من طرفی، برداشت مردم آمریکا از این رفتار فرمانده ایرانی شبیه این است که یک بچه بی‌ادب به یک بزرگ‌تر بی‌احترامی می‌کند و فردی دیگر می‌آید و به کودک تذکر و هشدار می‌دهد که رفتارش را تکرار نکند.»
مردم آمریکا را شوکه کرد
وی خاطرنشان می‌کند: «به نظرم ژنرال سلیمانی اقدام به‌موقع و مناسبی انجام داد. او به‌گونه‌ای سخن گفت که چهره‌ای متمدنانه‌ از ایران و مقامات آن در واکنش به تهدیدهای ترامپ به نمایش درآمد. آنچه از ایران در آمریکا به نمایش گذاشته می‌شود، تصاویر و نقل‌قول‌هایی است که ایران و ایرانی را احمق و دیوانه به تصویر می‌کشد. انتشار صحبت‌های ژنرال سلیمانی با‌ انگیزۀ مخالفت با ترامپ باعث شد یک تصویر خیلی منطقی و مقتدر از ایران به نمایش دربیاید. بعضی اوقات تفاوت‌های فرهنگی میان مردم کشورها باعث سوءتفاهم و عدم‌درک درست پیام‌ها می‌شود. اما سخنرانی ژنرال سلیمانی به‌گونه‌ای بود که مردم آمریکا به درستی آن را درک و با آن ارتباط برقرار کردند. رئیس‌جمهور ما حق ندارد چنین رفتاری از خود نشان بدهد. خطای ترامپ و واکنش ژنرال سلیمانی، مردم را شوکه کرد.»
داشتن چنین فرماندهی آرزوی هر سربازی است
وی ادامه داد: «ژنرال قاسم سلیمانی علاوه‌بر اینکه مقتدرانه صحبت کرد، مؤدب بود و دقیقاً می‌دانست چه چیزی می‌گوید. به نظر من ژنرال سلیمانی همان‌طور که گفت یک سرباز واقعی است و کسی است که جنگ را لمس کرده و همیشه در میدان بوده است. چنین آدمی سخنانش قابل ‌احترام است. داشتن چنین فرماندهی آرزوی هر سربازی است.»
آمریکا در جنگ با ایران شکست خواهد خورد
وی در ردِ احتمال حملۀ نظامی به ایران از جانب آمریکا می‌گوید: «به نظرم ژنرال متیس، وزیر دفاع آمریکا توانسته به خوبی و درستی دونالد ترامپ را با واقعیت‌های موجود آشنا کند. احتمالاً متیس به ترامپ گوشزد کرده است که حمله به ایران جنگی خونین و سخت خواهد بود که هیچ گارانتی‌ای برای موفقیت در آن متصور نیست. جیمز متیس توانسته هر آنچه در توان دارد را برای جلوگیری از تصمیم ترامپ به کار گیرد....»


منبع : کیهان