تاریخ : 1397,شنبه 03 شهريور15:15
کد خبر : 60831 - سرویس خبری : حقوقی و قوانین

آخرین حقوق قبل از بازنشستگی ملاک بازنشستگی جانبازان است



بنده در سال 1367 در شلمچه از ناحیه پا با اصابت ترکش مجروح و دچار عارضه اعصاب وروان شدم. وضعیت بنده خیلی بد بود و بعد از مدتی متوجه شدم که در مدارک بالینی موج انفجار ثبت نشده است.

سال 70 پنج درصد جانبازی به بنده تو بنیاد دادند اما در سال 72 از ادامه خدمت به دلیل مشکلات اعصاب وروان معاف شدم  و حتی تمدید گواهینامه منوط به تصویب بیمارستان اعصاب وروان شد. حتی در پرونده جانبازی ناجا که 25درصد ذکر شده است موج انفجار ومشکلات اعصاب وروان درج گردثد. در برگه یگان خدمتیم هم نوشته شده است که در زمان حادثه به مشکلات عصبی دچار شده ام .اما بنیاد به دلیل سهل انگاری بیمارستان بقایی اهواز که مشکلات اعصاب وروان بخصوص موج انفجار رو درج نکردن اجازه نمی دهند که برای ثبت درصد موج انفجار و افزایش ان اقدام کنم.

چون فاقد مدارک بالینی موج انفجار هستم و درصد مربوطه فقط بعلت اصابت ترکش به پای راستم ثبت شده است، سوال بنده این است که برای ثبت موج انفجار در بنیاد جانبازان چکار کنم. سوالم اینجاست چون بنده فاقد مدارک بالینی موج انفجارم هستم ودرصدم مربوط به ترکش پاست میتونم از قانون فاقد مدارک بالینی بهره ببرم یا خیر اگه نمیتونم لطفا راه حل دیگه بفرمایید

 - اگر نهاد اعزام کننده شما درصد اعصاب و روان را پذیرفته و برای آن درصد تعیین کرده است به صورت شفاف این موضوع را به بنیاد رسما" اعلام کند این موضوع مسیر کار شما را اسان تر می کند لکن تشخیص نهایی و تعیین درصد با کمیسیون پزشکی بنیاد می باشد و نظر تخصصی این کمیسیون معتبر است .

***

چرا بنیاد شهید و امور ایثارگران با بیمه دی لغو قرارداد انجام نمی دهد و به در خواست مکرر ایثارگران با بیمه ایران قرارداد امضا نمی کند. چون بیمه دی اصلا رسیدگی نمی کند با پزشکان کمی قرار داد می بنده و بخش عمده ای هزینه بیمارستان را خود جانباز یا خانواده شهید باید پرداخت کند. در زمان بیمه ایران اینطوری نبود یا هنگامی که الان برای تهیه دارو به داروخانه می رویم می گویند  فلان دارو با بیمه دی قرارداد ندارد و اکثر هزینه اش را باید خود ما  پرداخت کنیم.

- باید همه تشکل ها و ایثارگران این موضوع را با جدیت پیگیری کنند تا به نتیجه برسد . ضمنا" بیمه ایران از بنیاد طلبکار است و مدعی است بنیاد تلاشی برای اخذ مطالباتش انجام نمی دهد در حالی که برای بیمه دی از هیچ تلاشی فروگذار نیست. به هر حال مدیران پنیاد باید پاسخ روشنی به این مطالبه به حق ایثارگران بدهند .

***

کارمند بازنشسته پیش ازموعدکشوری هستم وقصد برگشت به کار دارم چرا ماده ۱۶پشتیبانی نمی کندو حضورا مراجعه کردم جواب رد دادن چرا طبق قوانین خدمات کشوری برای جانبازان و ایثارگران خدمات کشوری انجام نمی شد طبق اخرین حکم بازنشسته شود. حقوق اخر یکسال درنظرگرفته می شود ولی قانون کشوری برای جانبازان و ایثارگران بازنشستگی کشوری اجرا نمی شد باید طبق اخرین حقوق یکسال انجام شد.

- اگر از قانون نحوه بازنشستگی جانبازان استفاده کرده باشید حتما"‌باید بر اساس آخرین حقوق قبل از بازنشستگی شما را بازنشسته کنند . اگر از طریق پیگیری اداری به نتیجه نرسیدید باید به دیوان عدالت اداری شکایت کنید . ضمنا" اعاده به خدمت شما منع قانونی ندارد و شبهه ای که دستگاه های اجرایی مسئول در این زمینه ایجاد کرده اند در حال پیگیری است .

***

پدر من ۸ماه جبهه رفته است آیا تو ازمون های قوه قضاییه و کانون وکلا وکارشناسان دادگستری سهمیه ایثارگری شامل بنده می شود؟

-  این سهمیه ها شامل فرزندان رزمندگان دارای حداقل دوازده‌ ماه سابقه حضور داوطلبانه در جبهه می شود .


کد خبرنگار : 23