رضا محبی مجد - فیلم هزارپا ساخته «ابوالحسن داودی» با ۲۵ میلیارد تومان درآمد گیشه تبدیل به پرفروش ترین فیلم تاریخ سینمای ایران شده است.
شخصیت های اصلی فیلم، رضا عطاران در نقش رضا و جواد عزتی در نقش منصور و سارا بهرامی در نقش دکتر الهام عباسی می باشند. هزارپا در نظر دارد تا فضای سال های دهه شصت را به نمایش گذارد.
نکات مورد توجه در فیلم هزارپا:
1 - رضا که یک پایش را از زیر زانو در تصادف از دست داده به همراه منصور یک خلافکار همه فن حریف است. از طرفی یک جیببر، کیف قاپ و سارق ویلچرهای بهزیستی بوده و از سوی دیگر ضمن کمک به سازنده مشروبات الکلی، ساقی و مصرف کننده نیز هست.
2 - رضا بارها و بارها به بهانه قطع پا با ایجاد تصادف های ساختگی از بیمه خسارت و دیه دریافت کرده و به همین دلیل به هزارپا مشهور شده است.
3 - دکتر الهام عباسی که خواهر شهید بوده و مسئول آسایشگاه جانبازان بصیر، قطع عضو و شیمیایی است، نذر کرده با یک جانباز ازدواج کند. او در این فیلم بدحجاب بوده و وضعیت ظاهری او اصلاً با فرهنگ خانواده شهداء و حال و هوای زمان دفاع مقدس و محیط آسایشگاهها تناسبی ندارد و غیرواقعی و تصنعی است.
4 – رضا که متوجه نذر الهام شده در دو سوم فیلم سعی دارد با ظاهر سازی و سوءاستفاده از معلولیتش، خود را اهل جبهه و جنگ و به عنوان جانباز معرفی کرده تا از طریق ازدواج با وی، اموال پدر ثروتمند او را صاحب شود.
5 - وابستگی آسایشگاه به بنیاد شهید در فیلم کاملاً واضح است. ویلچرهای مورد استفاده جانبازان آسایشگاه نیز متعلق به معلولین یک مرکز دیگر بوده که توسط رضا دزدیده شده و به عنوان امور خیریه تقدیم جانبازان این آسایشگاه گردیده است.
6 - تصویری که از جانبازان آسایشگاه در این فیلم ارائه شده آن است که این برادران عمدتاً در حال دود کردن سیگار و ایجاد مزاحمت برای کارکنان آن مرکز و جاسازی سیگارها در محیط آسایشگاه و آواز خواندن و رقصیدن بوده و هنگام حضور مدیر آسایشگاه نیز به دروغ خود را در حال دعا و راز و نیاز با خدا نشان می دهند.
7 - جانبازان بستری در آسایشگاه به اندازه منافقینِ نشان داده شده در این فیلم یا شاید هم بیشتر مایه تمسخر و خنده هستند که به نوعی یکسان سازی چهره جلّاد و جانباز را تداعی می کند.
8 - حرف های رکیک و شوخی های جنسی و ضربه به شرمگاه و... در این فیلم به وفور وجود دارد و موجبات خجالت افرادی را که به همراه خانواده و مخصوصاً کودکان به تماشای فیلم آمده اند، بوجود می آورد.
9 - قصور ناظران وزارت ارشاد و آنها که مجوز اکران فیلم هزارپا را صادر کردهاند مشهود بوده و گناه آنان کمتر از کارگردان فیلم نیست.
10 - از حوزه هنری هم بعید بود که اقدام به اکران این فیلم در بعضی سینماهای متعلق به خود (مانند سینما بهمن تهران، سینماهای ایران و سعدی شیراز، سینماهای قدس و فلسطین همدان و سینماهای سپاهان و فلسطین و پردیس سینمائی چهارباغ اصفهان) نماید که شایسته است موضوع توسط رئیس جوان سازمان تبلیغات اسلامی مورد رسیدگی قرار گیرد.
11 – با تأسف فراوان، مسؤولان ارشد بنیاد شهید و امور ایثارگران در قبال چنین اهانت آشکاری در فیلم هزارپا به جانبازان و خانواده ایثارگران مانند موارد قبلی سکوت اختیار کرده و دم برنمی آورند. لازم الذکر است حراست از فرهنگ ایثار و شهادت و جایگاه ارزشی جانبازان دفاع مقدس از وظایف بنیاد بوده که مورد غفلت و کوتاهی قرار گرفته است.