تاریخ : 1397,سه شنبه 20 شهريور14:28
کد خبر : 61108 - سرویس خبری : گزارش و گفت و گو

مراسم نکوداشت سالانه پیشکسوتان جهاد و مقاومت برگزارشد


مراسم نکوداشت سالانه پیشکسوتان جهاد و مقاومت برگزارشد

دومین نکوداشت پیشکسوتان جهاد و مقاومت با حضور پیشکسوتان هشت سال دفاع مقدس و مسوولان لشکری و کشوری برگزارشد.

فاش نیوز - دومین نکوداشت پیشکسوتان جهاد و مقاومت با حضور پیشکسوتان هشت سال دفاع مقدس و مسوولان  لشکری و کشوری برگزارشد.

به گزارش خبرنگارفاش نیوز، دومین نکوداشت پیشکسوتان جهاد و مقاومت، با حضور پیشکسوتان هشت سال دفاع مقدس و مسوولان  لشکری و کشوری صبح دیروز درسالن خلیج فارس موزه انقلاب اسلامی برگزارشد.

در این برنامه سرلشکر «سید یحیی رحیم صفوی» مشاور عالی و دستیار فرمانده معظم کل قوا ضمن ابراز خرسندی از برگزاری همایش تجلیل از پیشکسوتان جهاد و مقاومت گفت: هم اکنون سی سال از دفاع مقدس می گذرد و درآستانه ماه محرم و هفته دفاع مقدس بسر می بریم و به خاطر تجلیل از خانواده شهدا، جانبازان ویلچرنشین و قطع عضو و رزمندگان و پیشکسوتان عرصه جهاد و شهادت که از عمر و جوانی خود گذشتند، به نوبه خود تشکر می کنم.

وی در ادامه گفت: در 8 سال دفاع مقدس، حضرت امام(ره)بیش از 2میلیون نیروی داوطلب را علاوه بر نیروهای ارتش و سپاه که موظف به دفاع بودند، به جبهه ها اعزام کردند. ظرفیت تهدید بالاتر از ظرفیت سپاه و ارتش بود. 2میلیون نیروی داوطلب بسیجی از همین تهران و استان ها و  دریک اعزام یکصد هزار داوطلب در قالب سپاهیان حضرت رسول اکرم(ص) به جبهه ها اعزام شدند و به لطف خداوند و ایمه معصومین(ع)  و با رشادت های جوانان در این جنگ پیروز شدیم.

مشاور عالی و دستیار فرمانده معظم کل قوا در ادامه افزود: هرچند این پیروزی بسیار گران تمام شد  و500 هزار شهید، جانباز و آزاده در پی داشت ولی ارزش آن را داشت، چراکه هشت سال دفاع مقدس، هشتاد سال امنیت ملی ایران است و دشمنان ما فهمیدند اگر به کشور تعرض و حمله ای صورت بگیرد  ایرانی از سرزمینش دفاع می کند و آنها را همچون علف های هرز، درو و نابودشان می کند و به مرزهای جغرافیایی اکتفا نکرده و حتی تا آن سوی مرزها و دریاها آن ها را تعقیب می کند.

وی سپس به دو نکته اساسی اشاره کرد و یادآورشد:  اگر ایران توانست با رهبری حضرت امام در 8 سال دفاع مقدس پیروز شود، با مدیریت جهادی و انقلابی و صبر و مقاومت و بالاترین ظرفیت، آستانه تحمل را در 8 سال دفاع مقدس از خود نشان داد و هم اکنون نیز در جنگ اقتصادی و عملیات روانی، ملت بزرگ ایران با رهبریت مقام معظم رهبری و با انسجام و وحدت ملی در این جنگ اقتصادی نیز پیروز خواهدشد.

مشاور عالی و دستیار فرمانده کل قوا محتکران، اختلاسگران، رشوه گیران فعال در دولت و بخش خصوصی و همه کسانی که در این شرایط کشور به این اقدامات ادامه داده و به کشور خیانت می کنند، ضد انقلاب دانست و در خاتمه سخنان خود از همه مردم برای کمک به دولت در شرایط فعلی دعوت کرد و گفت: همه باید به دولت برای برون رفت از این شرایط کمک کنیم و این درحالی است که  کشور  مملو از نیروهای جهادی انقلابی و جوانان کارآمد است.

در بخش بعدی برنامه از تعدادی از فرزندان شهدای پیشکسوت عرصه جهاد و مقاومت، از خانواده شهید خلبان آزاده «کرم رضا مکری» و خلبان شهید «حاجی» در بخش ارتش، خانواده شهید «کاظم رستگار» و شهید «سیدهادی مرقانی خویی» در بخش سپاه پاسداران، از خانواده شهید «رزاقی» و همچنین «رضا فرزانه» از سازمان بسیج مستضعفین، شهید «داود فرسی» و شهید «موسی نامجو» از بخش وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، شهید «رسول طالبی استهبانی» و شهید «سیداحمد شوقی مزار» دربخش نیروی انتظامی و شهید «احمد ترشیزی» و شهید «کارگر» ازبخش وزارت جهاد کشاوزی تجلیل به عمل آمد.

سپس سردارکارگر، رییس سازمان حفظ آثار و ارزش های دفاع مقدس و همچنین برگزارکننده این همایش، ضمن خیرمقدم به حاضرین و پیشکسوتان عرصه جهاد و مقاومت و تسلیت فرارسیدن ایام الله محرم گفت: اولین نکوداشت پیشکسوتان جهاد و مقاومت به  توصیه ریاست کل نیروهای مسلح، سرلشگر دکتر باقری در مرکزیت تهران برگزار گردید و امروز به عنوان دومین نکوداشت، در سراسر استان های کشور درحال برگزاری است و بنا به فرمایشات و فرامین رهبری که در ابتدای سال 1396 با توصیه به فرماندهان نیروهای مسلح که فرمودند، درمورد پیشکسوتان حتما کارهای عاجلی انجام شود، این برنامه یکی از برنامه هایی است که درسطح کشور انجام می گیرد.

وی در ادامه گفت: درسال گذشته 10موزه دفاع مقدس درسراسر کشور افتتاح شده که در دهه فجر انقلاب اسلامی در همین مجموعه باغ موزه دفاع مقدس 10 موزه توسط ریاست جمهوری اسلامی ایران و ریاست کل ستاد نیروهای مسلح افتتاح شده و در حال حاضر 15 موزه در سراسر کشور در حال فعالیت هستند.

سردارکارگر با اشاره به اهمیت موزه های دفاع مقدس نیز تاکید کرد: موزه ها از اولویت برنامه های سازمان حفظ آثار و ارزش های دفاع مقدس هستند چرا که باید مرکز و پاتوقی برای ارایه جلسات پیشکستوتان باشند.

ریاست سازمان حفظ آثار و ارزش های دفاع مقدس همچنین یادآورشد: تاریخ شفاهی یکی دیگر از برنامه های این سازمان است که  شرح حال پیشکسوتان عرصه جهاد و مقاومت در حال ضبط و نگهداری است و موضوع دیگری که کمتر به آن پرداخته شده و یک عقب ماندگی فرهنگی همانا کتاب است که در بنیاد حفظ آثار و ارزش های دفاع مقدس در طول 20 سال تنها توانسته بودیم  700 عنوان کتاب به چاپ برسانیم که با توفیق الهی و کار جهادگونه، ظرف سه سال، 2000 عنوان کتاب با مشارکت سایر دستگاه ها در سه سطح ملی، منطقه ای و استانی به چاپ برسانیم.

در بخش دوم تجلیل از پیشکسوتان عرضه جهاد و مقاومت نیز  از «امیر احمدرضا پوردستان» و امیرسرتیپ «حسین یاسینی» در بخش ارتش، سردار «عباس برقی» و «حمیدرضا مقدم فر» از سپاه پاسداران،  «رضا کریمی بونقی» و «سید حسن رضوی» از بسیج، سردار «امیراحمدی» و «ایرج شیدایی» از وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، سردار «هابیل درویش» و «علی والی» از  نیروی انتظامی، «داوود دانش جعفری» و «علیرضا زواره» از جهاد کشاورزی، «محمود دهقانی» از سازمان روحانیت و استاد «احمدعلی راغب» از سازمان هنرمندان در اشعار دفاع مقدس در حوزه موسیقی و  دکتر «محمدرضا محمدی» و «هوشنگ قادری» از سازمان پزشکان و از  خانم «فاطمه سوری» از سازمان زنان تجلیل شد.

 

حاشیه ها:

* مراسم با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید آغاز و با سرود ملی جمهوری اسلامی که با اجرای زنده یگان موزیک نیروی هوایی اجرا شد رسمیت یافت.

* صحنه آرایی فضا با پرچم های سرخ و سیاه و درکنا سنگرهای شنی و  گل های لاله سرخ به نشانه شهید، گویای تلفیقی از  ایام محرم و حس ایثار و شهادت بود.

*پخش قسمت هایی از سخنرانی پرمغز فرماندهان دفاع مقدس، همچون شهیدان همت، باکری، خرازی و شهید کاوه در نفی سازش با آمریکا، که گویی برای دولتردان امروز سخن می گفتند، حاضرین را به تحسین و تفکر وامی داشت.

*حضور هنرمند لرستانی میرزاوند و آوای خاطره انگیز "دایه دایه" این رزمنده دوران دفاع مقدس در میان پیشکسوتان جهاد و مقاومت، با آنکه حنجره اش بارها و بارها مورد عمل جراحی قرار گرفته بود از بخش های تاثیرگذار این برنامه به شمارمی رفت.

*برنامه تجلیل از پیشکسوتان عرصه جهاد و مقاومت و تقارن آن با آغاز ایام محرم و سوگواری سرور و سالار شهیدان، اباعبدالله الحسین(ع) برشکوه معنوی این برنامه بسیار افزوده بود چرا که تمامی بخش های برنامه از شور و حال خاص محرم برخوردار بود و انتخاب کلیپ و صحنه های واقعی دوران دفاع مقدس از شب های عملیات رزمندگان، حال و هوای بسیارخوبی را برای حاضرین ترسیم می کرد.

*بسیاری از فرماندهان عالی رتبه نیروهای مسلح و همچنین دیگر مدعوین و پیشکسوتان عرصه جهاد و مقاومت، با اینکه به افتخاربازنشستگی نایل آمده بودند  اما برای نشان دادن وفاداری خود به نظام جمهوری اسلامی، با لباس فرم خدمت، به همایش آمده بودند.

* تجلیل از نقش روحانیون در دوران دفاع مقدس که پس از دفاع مقدس نیز کمتر به آن پرداخته شده، به نوبه خود کار ارزشمندی بود.

* عکاسان و خبرنگاران بسیاری این همایش را پوشش خبری می دادند.

*پایان بخش برنامه نیز قرائت بیانیه دومین نکوداشت پیشکسوتان جهاد و مقاومت بود.

وی درخاتمه از تشییع 135 شهدای گمنام در 9صبح پنچشنبه از دانشگاه تهران و روز دوشنبه26شهریور در8 استان کشور خبر داد.

مجری برنامه با توضیح در باره تجلیل از خانواده شهید حمیدکارگر در بخش تجلیل از پیشکسوتان اظهار داشت که این خانواده هیچ نسبتی با سردار کارگر ندارند و تنها تشابه اسمی با سردارکارگر دارند.

 

گزارش: صنوبر محمدی


کد خبرنگار : 17