تاریخ : 1397,دوشنبه 02 مهر17:30
کد خبر : 61269 - سرویس خبری : گزارش و گفت و گو

گفت و گو با جانبازان بصیر (۳)

نقطه عطفی که آغاز راه است!


نقطه عطفی که آغاز راه است!

کسی که جانباز می شود در صحنه های مختلف، مسئولیتش به مراتب بیشتر از زمان قبل از جانبازی است و باید از دستاوردهای معنوی خودش که همان جانبازی است حفاظت و حراست کند...

فاش نیوز -  «بینایی نعمت بزرگی است که خداوند به اشرف مخلوقات خود اهدا کرده است تا شکرگزار او باشند. در این میان مردان و زنان بزرگی وجود دارند که با ایثار و ازجان گذشتگی، این نعمت بزر گ الهی را در راه اهداف والای میهن اسلامی تقدیم کرده اند.

جانبازان بصیر همچنان که در دوران رزم، با دشمن بعثی جنگیدند و او  را از خاک کشورمان بیرون راندند، امروز در عرصه های مختلف حرف های بسیاری برای گفتن دارند.

جانبازان بصیر مردان با اراده ای هستند که با روحیه ای بالا و نشاطی وصف ناشدنی، نه تنها برای معلولان، بلکه الگوی افراد سالم جامعه نیز هستند.

جانبازان بصیر که تعدادی از آنان حتی یک یا دو عضو دیگر از بدن خود را نیز تقدیم آرمان و میهن خود کرده اند، با روحیه بالا و عملکرد و وصف ناشدنی خود مایه عزت و افتخار برای هر ایرانی هستند.

با هدف معرفی بیشتر این قشر از ایثارگران به جامعه، سلسله گفت و گوهایی با این عزیزان انجام داده ایم که به کاربران و خوانندگان عزیز تقدیم می شود.»

فاش نیوز: لطفاً خودتان را معرفی کنید.

- بنده منصور رضوانی هستم. جانباز 70درصد که در سال 1361 دراثر انفجار گلوله خمپاره  از ناحیه ی دو چشم و دست راست مجروح شدم.

 

فاش نیوز: کجا این اتفاق افتاد؟

- در مرحله ی آموزشی در حال انجام آموزش بودیم که این اتفاق رخ داد و توفیق جانبازی نصیب بنده شد. 

 من قبل از مجروحیت، در علوم حوزوی مشغول به تحصیل بودم و بعد از پایان درمان با توجه به این که احساسم این بود که انسان نباید سربار جامعه باشد، تحصیلاتم را در دانشگاه ادامه دادم و هم اکنون که در خدمت شما عزیزان هستم، فارغ التحصیل مقطع دکتری در رشته ی فقه آماری و حقوق اسلامی از دانشگاه قم هستم. علوم حوزوی را نیز ادامه دادم و الان به عنوان مبلغ در سطح خارج از حوزه مشغول هستم و برای انجام تکالیف دینی و شرعی و تبلیغ دین به جاهای مختلفی اعزام می شویم.

فاش نیوز: در دانشگاه تدریس می کنید؟

- باید عرض کنم خدمت شما که یکی از نکاتی که در حال حاضر مد نظرم است و در واقع تقاضایم از مسئولین است، این است که یک مقدار نسبت به این مسئله توجه داشته باشند؛ علیرغم این که هم توانمندی اش است و دوستان عزیز و بزرگواری داریم که توانمندی بسیار بالایی دارند و در رشته ای که تحصیل کردند، واقعاً مسلط هستند اما برای تدریس، یک مقدار موانع سر راه این عزیزان وجود دارد که بعضاً  وضعیت سنی را در نظر می گیرند و یا این که رشته هایی را که در آن زمینه درس خواندند، به قول خودشان اساتید زیادی هستند که تدریس می کنند. اما با توجه به این که بحث ایثار و شهادت است، دوستانی که می توانند در جامعه حضور داشته باشند، هم می توانند به عنوان یک نماد برای عرصه ی 8 سال دفاع مقدس و هم در سنگر علم و دانش فعالیت کنند. من فکر می کنم که باید یک سری تمهیدات برای این دوستان فراهم شود تا این عزیزان بتوانند از پتانسیل هایی که دارند، بیشترین استفاده را ببرند و جامعه ی امروزی ما هم نیازمند این است که نسل جوان با الگوهای آن زمان 8 سال دفاع مقدس بیشتر آشنا شوند و ترویج ارزش های دینی و اسلامی و انقلاب ما نیز به انجام برسد.

 

فاش نیوز: چگونه شد که یک مبلغ حوزوی و یک جانباز بسیج، وارد ورزش آن هم ورزش سختی مانند گلبال شد؟

- اولاً کسی که جانباز می شود، در صحنه های مختلف، مسئولیتش به مراتب بیشتر از زمان قبل از جانبازی است و باید از دستاوردهای معنوی خودش که همان جانبازی است، حفاظت و حراست کند. بنابراین یکی از راه های این حفاظت و حراست می تواند این باشد که انسان در جامعه حضور داشته باشد. بنده هم از همان بدو مجروحیت یا یکی دو سال بعد از مجروحیتم بود که با این رشته آشنا شدم. هم علاقه مند بودم و هم بحث درمانی داشت. یعنی پیشگیری می کرد از یک سری امراض های جسمی و روحی که به دنبال داشت. وقتی انسان با ورزش مأنوس می شود، خیلی از مسائلش حل می شود.

خواهشی که بنده از مسئولین دارم، به عنوان شخصی که 30 سال در رشته ی گلبال فعالیت می کنم، این است که مسئولین توجه بیشتری کنند. به خصوص مسئولین بنیاد شهید و بنیاد ایثارگران. این عزیزان یک سری از هزینه ها را پرداخت می کردند، هزینه های ایاب و ذهاب، هزینه های حق مربی و سالن؛ اما الان 2-3 سال است که همین ها را هم دریغ کردند، علیرغم این که خودشان می گویند: جانبازانی که در عرصه ی ورزش کار می کنند، هزینه های درمانیشان بسیار پایین می آید اما در عمل می بینیم که آن طور که باید و شاید حمایت نمی شوند.

از شما عزیزان بزرگوار تشکر می کنم که این صحبت ها و نظرات دوستان عزیز را می گیرید، ان‌شاءالله که تلنگری باشد برای این که مسئولین یک مقدار نسبت به این مسئله اهتمام ویژه تری داشته باشند.

فاش نیوز: پیام ورزشی شما در عرصه ی ورزش برای هم قطارهای خودتان، آن دسته از عزیزان جانبازی که در خانه بستری هستند و هیچ گونه تحرکی ندارند، چیست؟

- البته خیلی از دوستان ما به عنوان الگوی بنده هستند. این جا عزیزی را از شیراز داریم که ایشان دو دست ندارد، بینایی اصلاً ندارد اما در عرصه ی ورزش آن هم گلبال که یکی از شاخصه هایش این است که انسان حداقل دستش باید سالم باشد، با روحیه ای بسیار بالا فعالیت می کند. دوستان دیگری که در منزل هستند و صحبت های ما را می بینند یا می شنوند، به خودشان بیایند و به ورزش روی بیاورند. حداقل از نظر جسمی با نشاط شوند، وقتی نشاط پیدا کنند، این نشاط را می توانند به خانواده ی خودشان تزریق کنند، به فرزندانشان تزریق کنند که این باعث می شود آن ها هم بانشاط شوند و این برای روحیه ی انسان بسیار عالی است. ضمن این که این عزیزان با جوان ها هم مأنوس می شوند، حرف هایی را می زنند، خاطراتی را که دارند، به دوستان منتقل می کنند و جوان های ما هم با ارزش های دفاع مقدس در بحث ایثار و شهادت آشنا می شوند، من فکر می کنم این یکی از وظایف اصلی یک جانباز است که ترویج کننده ارزش های دفاع مقدس باشد.

یکی از بهترین راه های این ترویج هم این است که ان‌شاءالله در عرصه های دیگر ورزشی و اجتماعی، حضور بیشتری داشته باشیم، گرچه همان طور که عرض کردم یک سری از بسترها را باید مسئولین متولی این کار برای دوستان ما فراهم کنند که این عزیزان راحت تر بتوانند این مهم را انجام دهند.    

 

فاش نیوز: نسل جدید با انقلاب و جنگ و دفاع مقدس خیلی فاصله دارد. چگونه می شود فرهنگ ایثار و شهادت را به آن ها منتقل کرد؟

- نظر من در این قسمت با شما خیلی یکی نیست، با توجه به این که بنده کار تبلیغ را انجام می دهم و به استان های مختلفی رفتم و جوان های بسیار زیادی را دیدم که مسائلشان را مطرح می کنند، در زمان فعلی که ما هستیم، گرچه شاید یک جوان را ببینیم که از لحاظ ظاهری آن شئوناتی که در یک مملکت اسلامی زندگی می کند را رعایت نمی کند اما باطن این جوان با ظاهرش فرق دارد.

اکثراً پیش بنده آمدند و دغدغه ی این را داشتند که برای دفاع از حرمین شریفه و برای دفاع از ارزش های دین به آن جا بروند و بتوانند سربازی کنند و این بسیار جالب است. این از برکات خون شهداء است، از برکات رهنمودهای امام راحل و عظیم‌الشأن ما است، از برکات رهنمودهای مقام معظم رهبری ما است که الحمدلله طوری برنامه ریزی شده است که جوانان ما علیرغم این که می بینیم، دشمن در صحنه ی ایمان، جوانان ما نشانه رفته است، هم چنان بر اعتقادات خود استوار هستند.

در یکی از مدارس علمیه ی قم بودم، یکی از مسئولین که خودشان هم از مدرسان حوزه و از جانبازان 8 سال دفاع مقدس هستند و الان هم در سوریه به عنوان یک سرباز انجام وظیفه می کنند، حرف بسیار جالبی زدند. ایشان فرمودند: «در زمان جبهه و جنگ سربازان ما دست می دادند، پا می دادند، سر می دادند، ایمانشان تقویت می شد و امروز متأسفانه دشمن ایمان ما را نشانه رفته است. جوان ها متوجه این موضوع باشند، ایمان را که از ما بگیرند، همه چیز ما را گرفتند.

خانواده های محترمی که جوان در خانه دارید، ما باید جوان هایمان را با مسائل دینی و شرعی آشنا کنیم. جوان های ما مشکلی ندارند اما ممکن است بعضاً یک مقدار این فضاهای مجازی و این ولنگاری ها باعث شده باشد که جوانان ما از آن هویت اصلی خود دور شده باشند و این ان‌شاءالله قابل برگشت است، اگر برنامه ریزی صحیحی باشد و خانواده ها توجه داشته  باشند. خودمان را آماده کنیم و مجهز کنیم به سلاح دین، معرفت و ایمان ان‌شاءالله.

فاش نیوز: اگر پیامی دارید بفرمایید.

- ممنون و سپاسگزارم از جنابعالی و همکارانتان که در این زمینه زحمت می کشید و پیام دوستان را می رسانید. ما از مسئولین هم انتظار و توقع زیادی نداریم، فقط همین حداقلی را که تا به امروز بوده، سعی کنند ادامه دهند. برای ترویج ارزش های انقلاب و ارزش های دینی نیز نیاز به برنامه ریزی های بیشتری است، گرچه کار شده و می شود اما هر چه دشمن از آن طرف آب به ما نزدیک تر شود و ایمان ما را نشانه برود، ما نیز باید برای مقابله با شیطنت هایی که دشمن انجام می دهد، برنامه ریزی بیشتری داشته باشیم.  

ممنون و سپاسگزارم، امیدوارم موفق و مؤید باشد.


کد خبرنگار : 20