تاریخ : 1397,پنجشنبه 12 مهر12:30
کد خبر : 61273 - سرویس خبری : گزارش و گفت و گو

گفت و گو با جانبازان بصیر (۶)

نگذاریم جوانان با فرهنگ ایثار بیگانه باشند!


نگذاریم جوانان با فرهنگ ایثار بیگانه باشند!

این گونه نباشد که جوانان امروز ما با بیهوده تلف کردن عمرشان و تفریحات ناسالم، از زندگیشان لذت نبرند و به دنبال کارهایی بروند که جوانیشان را هدر دهند!

فاش

فاش نیوز - «بینایی نعمت بزرگی است که خداوند به اشرف مخلوقات خود اهدا کرده است تا شکرگزار او باشند. در این میان مردان و زنان بزرگی وجود دارند که با ایثار و ازجان گذشتگی، این نعمت بزر گ الهی را در راه اهداف والای میهن اسلامی تقدیم کرده اند.

جانبازان بصیر همچنان که در دوران رزم، با دشمن بعثی جنگیدند و او را از خاک کشورمان بیرون راندند، امروز در عرصه های مختلف حرف های بسیاری برای گفتن دارند.

جانبازان بصیر مردان با اراده ای هستند که با روحیه ای بالا و نشاطی وصف ناشدنی، نه تنها برای معلولان، بلکه الگوی افراد سالم جامعه نیز هستند.

جانبازان بصیر که تعدادی از آنان حتی یک یا دو عضو دیگر از بدن خود را نیز تقدیم آرمان و میهن خود کرده اند، با روحیه بالا و عملکرد و وصف ناشدنی خود مایه عزت و افتخار برای هر ایرانی هستند.

با هدف معرفی بیشتر این قشر از ایثارگران به جامعه، سلسله گفت و گوهایی با این عزیزان انجام داده ایم که به کاربران و خوانندگان عزیز تقدیم می شود.»

فاش نیوز: لطفاً خودتان را معرفی کنید.

- رشته ای بر گردنم افکنده دوست                   

می کشد هر جا که خاطرخواه اوست

 بنده رضا فیروزمند هستم. متولد آبان ماه سال 1344 در شهر میاندوآب و درحال حاضر در شهر تبریز سکونت دارم. کارشناس علوم تربیتی هستم، 7 تیر سال 1367 در منطقه ی نفت شهر سومار بر اثر انفجار مین ضد نفر، از ناحیه ی هر دو چشم مجروح شدم و از آن سال توفیق جانبازی 70 % را دارم. 10 سالی است که عضو تیم گلبال استان آذربایجان شرقی هستم. در عرصه های مختلف تا جایی که توانستم و خودم راضی هستم، کارنامه ی درخشانی دارم.

3 تا 4 دوره، دبیرخانه ی نور بودم، شاعر و راوی دفاع مقدس هستم و می توان گفت در 30 سالی که از دوران جانبازی من سپری شده است، در عرصه های مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، در قبال خون شهداء، در دفاع از دستاوردهای نظام و در قبال آن چیزی که بر ما تکلیف است و مدیون خون شهداء هستیم و رسالتی که بر عهده داریم، خدارا شکر توانستم وظیفه ای که داشتم را به نحو احسن انجام دهم و خدا را به خاطر این توفیقات شکرگزار هستم و راضی و خشنود هستم از دوران پرافتخار و پر از فراز و نشیب سه دهه ی جانبازی ام.

 الان هم که در خدمت شما هستیم جهت حضور در مسابقات گلبال سراسری در دسته ی لیگ برتر، توفیق این را داریم که مسابقات رده بندی و گروهی را امروز به پایان برسانیم و ان شالله که توفیق خداوند شامل حال ما شود و بتوانیم با راه یافتن به 4 تیم در مسابقات فینال امسال هم حضور داشته باشیم.

فاش نیوز: فرهنگ ایثار و جهاد وشهادت یک فرهنگ ملموس برای شما بوده و به هر حال در 3 دهه ی گذشته فراز و نشیب های زیادی پیش آمده است. چگونه می توان این فرهنگی که شما با پوست و خونتان لمس کردید و به اصطلاح از یک دنیای مجازی به یک دنیای دیگر وارد شدید را به نسل جدید منتقل کرد و آن را زنده نگاه داشت؟

- عرض کنم خدمت شما که برای جانبازان و آن هایی که توفیق شهادت را داشتند این مسئله حل شده است.

 ندیدن درد بی درمان نباشد                          

هر آن کس را که بینا دل در او هست

 حسینم شهسوار دشت موعود                            

ابوالفضل آن منیر آل دین است

یقین آن کس که درس جانبازی به ما داد             

خودش عاشق ترین جانباز دین است

  ما مشکلی نداریم. ما آن وظیفه و دِینی که در مقابل آرمان هایمان داشتیم، در مقابل آن ایدئولوژی، رسالتی که در قبال خون شهداء داشتیم را به نحو احسن انجام دادیم اما خب فرهنگ شهادت اگر در جامعه نهادینه نشود، اگر مسئولین و دستگاه های اجرایی، متولیان امر و امور فرهنگی دست به دست هم ندهند و این فرهنگ را در جامعه نهادینه نکنند، مشکل پیدا خواهیم کرد. جامعه ای که گذشت و ایثار و فداکاری نداشته باشد، جامعه ای که با فرهنگ شهادت بیگانه باشد به خصوص با مکتب و جهان بینی توحیدی، آن پایه ریزی که بر اساس یک سری باورها و اعتقادات پی ریزی شده است، دچار مشکل خواهد شد.

 ما باید ببینیم امروز در چه موقعیتی قرار گرفتیم و از طریق بازتاب دوران  8 سال دفاع مقدس و و دوران پر فراز و نشیب انقلاب به نسل های جدید و از طریق کسانی که توانستند در عمل اندیشه ها و باورهای خود را عملی کنند و به دیگران نشان دهند، با الگو و اسوه قرار دادن این افراد، حضورشان در عرصه های مختلف و به قولی این ها را به جامعه معرفی کردن، بتوانیم کاری کنیم که نسل های آینده با این فرهنگ و با این الگوها و اسوه ها بیگانه نباشد. آن موقع است که می توانیم این فرهنگ را ادامه دهیم و آن رسالتی که داریم به نحو احسن به سرمنزل مقصود برسانیم.

 

فاش نیوز: یک خاطره ی کوتاه درباره ی دفاع مقدس که خودتان هم در آن حضور داشتید و یا درباره عرصه گلبال که یک ورزش بسیار سخت و پرتمرکز است برای ما بگویید. 

- سرتاسر زندگی انسان خاطره است. من اگر بخواهم بگویم که دلم لبریز از نقش حضور است/ اگرچه دیدگانم سوت و کور است. انسان های خوب و ایده آل از لحظه به لحظه ی زندگیشان استفاده می کنند. مولای متقیان امیرمؤمنان می فرمایند مغرور کسی است که عمرش را بیهوده تلقی کند.

 من در لندن یک دوست جانباز 70 % و روشندل دارم. قبل از این که عمل جراحی من انجام بگیرد، قرار بود یک هفته دارو بخورم و بعداً عمل شوم. یکی از دوستان نابینای ما که سابقه ی بیشتری از دوران نابینایی قبل از جانبازی داشت و پیشکسوت ما بود، چوبی را به من داد و گفت با این حرکت کن. من گفتم دکتر معالج من گفته است که حدود 60-70 % از عمل نتیجه می گیرم و احتمالاً چشم من خوب شود، نیازی به این حرف ها نیست. گفت:

ما زنده به آنیم که آرام نگیریم     

موجیم که آسودگی ما عدم ماست

شما برای یک هفته می خواهید که حرکت و تلاش نکنید. فردا و آینده دست خدا است و هیچ مشخص نیست که چه اتفاقی می افتد، این دقایق را شما از عمرتان استفاده کنید. ان شالله توفیقی شود که حضور جانبازان در عرصه های مختلف و نشان دادن بازتاب این حرکت ها، نسل های جدید ما را هم به حرکت وادار کند و این گونه نباشد که جوانان امروز ما با بیهوده تلف کردن عمرشان و تفریحات ناسالم، از زندگیشان لذت نبرند و به دنبال کارهایی بروند که جوانیشان را هدر دهند!

 

 فاش نیوز: اگر پیامی برای مردم یا هم قطارهایتان دارید بفرمایید.

- پیام خاصی ندارم، بالاخره انقلاب رایگان به دست نیامده است. حضور جانبازان به عنوان سندهای افتخارآمیز خود به خوبی نشان دهنده ی این مهم است. جانبازانی که انواع و اقسام معلولیت ها در دوران زندگی این عزیزان را همراهی می کند. ما جانباز داریم که دو چشم، دو دست یا یک پا ندارد، ممکن است 5 عضوش قطع باشد ولی با همه این اوصاف علیرغم همه ی سختی های زندگی، با توکل بر خدا به حیات خودش امیدوارانه ادامه داده است.

آرزویم این است که همه ی جامعه با امید زندگی کنند، آرزویم این است که  همه ی ما انسان ها ادامه دهنده ی راه خونین شهدا و انقلابی باشیم که با این همه سختی تا اینجای راه آمده و شهدای زیادی را تقدیم کرده است.

مسئولین ما هم در قبال شهدا، در قبال ایثارگران و خانواده های شهدا احساس مسئولیت بیشتری کنند تا این انقلاب به صاحب اصلی اش تحویل داده شود.

با تشکر


کد خبرنگار : 20