تاریخ : 1397,یکشنبه 08 مهر14:45
کد خبر : 61301 - سرویس خبری : گزارش و گفت و گو

گفت و گو با جانبازان بصیر (۴)

نیازی به چشم نیست، با دل باید ببینی!


نیازی به چشم نیست، با دل باید ببینی!

دشمنان خیلی راحت با جنگ نرم تبلیغات مسمومی ایجاد می کنند و هزینه های ده برابر یک جنگ را می پردازند که ایمان ما را ضعیف کند و یا از بین ببرد و کشوری هم که راحت ایمانش و اعتقاداتش از بین برود را بسیار راحت نابود می کنند و از بین می برند...

فاش نیوز - «بینایی نعمت بزرگی است که خداوند به اشرف مخلوقات خود اهدا کرده است تا شکرگزار او باشند. در این میان مردان و زنان بزرگی وجود دارند که با ایثار و ازجان گذشتگی، این نعمت بزر گ الهی را در راه اهداف والای میهن اسلامی تقدیم کرده اند.

جانبازان بصیر همچنان که در دوران رزم، با دشمن بعثی جنگیدند و او  را از خاک کشورمان بیرون راندند، امروز در عرصه های مختلف حرف های بسیاری برای گفتن دارند.

جانبازان بصیر مردان با اراده ای هستند که با روحیه ای بالا و نشاطی وصف ناشدنی، نه تنها برای معلولان، بلکه الگوی افراد سالم جامعه نیز هستند.

جانبازان بصیر که تعدادی از آنان حتی یک یا دو عضو دیگر از بدن خود را نیز تقدیم آرمان و میهن خود کرده اند، با روحیه بالا و عملکرد و وصف ناشدنی خود مایه عزت و افتخار برای هر ایرانی هستند.

با هدف معرفی بیشتر این قشر از ایثارگران به جامعه، سلسله گفت و گوهایی با این عزیزان انجام داده ایم که به کاربران و خوانندگان عزیز تقدیم می شود.»

فاش نیوز: لطفاً خودتان را معرفی کنید.

 - بسم رب الشهداء و الصدیقین؛ اینجانب علیرضا عباسی هستم، جانباز 70 % دفاع مقدس از استان فارس و شهر شیراز که در سن 19 سالگی بر اثر انفجار مین در منطقه ی جنوب دو دست و دو چشم خود را تقدیم انقلاب کردم.

در رشته ی روان شناسی، مقطع کارشناسی تحصیلات خود را به پایان رساندم و در صدد هستم که ان شاءالله برای کارشناسی ارشد ادامه  تحصیل بدهم. از سال 1380 در رشته ی گلبال به صورت حرفه ای فعالیت می کنم و به عنوان اولین غواص روشندل جهان، غواصی را با اصول کامل کار می کنم.

 

فاش نیوز: با توجه به این که رشته ی گلبال رشته ی آسانی نیست و نیاز به مهارت دارد. چرا شما این رشته را انتخاب کردید؟

- اولاً که من این رشته را دوست داشتم، ثانیاً به خاطر تمرکز زیادی که این رشته دارد باعث می شود که در همه ی کارهایت تمرکز داشته باشی.

فاش نیوز: برخورد مردم به خصوص نسل جدید، با شما چگونه است؟

- یک مقدار کم لطفی می کنند، آن هم به این دلیل است که آگاهی درستی ندارند. این عزیزان فکر می کنند که ما یک فرد معلول هستیم که هیچ کارایی نداریم. معلولیت محدودیت نیست، من این موضوع را به عینه ثابت می کنم. در صورتی که غواصی که می خواهد غواصی کند، باید سه اصل را رعایت کند:

1- باید از سلامت کامل برخوردار باشد.

2- بینایی

3- دست

که من دو مورد را ندارم، بینایی و دست. بینایی برای دیدن علائم و دست برای جواب دادن علائم، اما من غواصی را با تمام اصولش به شکل کامل انجام می دهم. در اینترنت اگر سرچ کنید «غواص نابینای شیرازی» عکس های من کامل و با مشخصات بالا می آید.

 

 فاش نیوز: یک خاطره ی جالب از دوران جنگ برای ما تعریف کنید.

- جنگ همه اش خاطره است. در کنار بچه ها بودن، نشستن، برخاستن، خوابیدن و جنگیدن همه خاطره است. چیزی نیست که خاطره نباشد همه خاطرات زنده است.

فاش نیوز: جالب ترین و ماندگارترین خاطره ای که از دوران دفاع مقدس در ذهنتان مانده است چیست؟

- در زمان دفاع مقدس، وقتی برای عملیات می رفتیم هیچ اجباری نبود که فرمانده ها نیرو را مجبور به کاری کنند، هر رزمنده برای خودش یک فرمانده بود، یک سردار بود، خودش به اختیار همه ی کارها را انجام می داد. هرجا که نیاز بود، آنجا حضور داشت و می جنگید. یک سرباز بود حدوداً 14 ساله که با برادرش که 24 سال سن داشت آمده بود، برادرش شهید شده بود. این نوجوان 14 ساله این مسیر را آمد تا به یک چاله ی بزرگ به عنوان سنگر رسید. به این سرباز گفتند بیا اینجا و این بنده ی خدا آمد. نگاهی به اطراف کرد و سریع بلند شد و بدون این که چیزی بگوید از سنگر بیرون رفت. طولی نکشید و با یک تیربار (ژ3) برگشت. دوباره رفت و با تعدادی مهمات و نارنجک و ... برگشت. به او گفتم اینها را برای چه آوردی؟ گفت دشمن الان از ما شکست خورده است و نیروهایش در حال برگشت هستند. فردا صبح بازسازی می شوند و با قدرت زیاد به ما حمله می کنند و با ما مبارزه می کنند؛ اگر ما از قبل آماده باشیم می توانیم از خودمان دفاع کنیم و آن ها را به عقب برانیم تا بچه ها را قتل عام نکنند.

 

فاش نیوز: در عرصه ی ورزشی چه خاطره ای دارید؟   

- در رشته ی غواصی که خاطره زیاد دارم. رشته ی گلبال هم که الان در حال بازی هستیم خیلی خوب است. من خیلی دوست داشتم این بازی را یاد بگیرم که با کمک دوستان موفق شدم. توپ هایی است که وقتی با دو دست می گیرم، این توپ را آهسته روی زمین قل می دهم و صدایی ندارد. چون بی صداست و می آید؛ اگر تمرکزت خیلی قوی نباشد توپ به راحتی وارد گل می شود. من چند تا از این توپ ها را به راحتی زدم و یکی از دوستان به راحتی گل خورد، بعد گفت که من می خواهم جایم را عوض کنم؛ علیرضا توپ ها را این مدلی می زند و من هم تمرکز ندارم و توپ ها از من رد می شود و وارد گل می شود، جایمان را عوض کنیم، من روبروی این بازی نمی کنم.

 

 فاش نیوز: آیا مقامی هم کسب کرده اید؟

- بله. در شنا مقام اول، دوم و سوم 50 متر، 100 متر، 200 متر یا 400 متر را دارم. طلا، نقره و برنز کشوری در رشته ی قورباغه ی آزاد، کرال پشت و پروانه را دارم و همچنین مقام سومی گلبال را هم دارم.

 

فاش نیوز: در مسابقات بین المللی هم شرکت کردید؟

- دوستان دیگر شرکت کردند اما برای ما هنوز قسمت نشده است.

فاش نیوز: برخورد نسل جدید با شما چگونه است و چگونه می توان فرهنگ ایثار  و شهادت را به نسل جوان منتقل کرد؟

- زیرساخت ها را باید خیلی محکم تر و خوب تر و قوی تر بسازیم چون خارجی ها با 8 سال جنگیدن با ما موفق نشدند ایمان ما را از بین ببرند، آنها خیلی راحت با جنگ نرم تبلیغات مسمومی ایجاد می کنند و هزینه های ده برابر یک جنگ را می پردازند که ایمان ما را ضعیف کند و یا از بین ببرد و کشوری هم که راحت ایمانش و اعتقاداتش از بین برود را بسیار راحت نابود می کنند و از بین می برند.

 

  فاش نیوز: در شرایط فعلی به عنوان یک جانباز و کسی که دلش برای نظام می سوزد و می تپد، از مسئولین چه درخواستی دارید؟

- از مسئولین درخواست دارم که به حرف رهبری باشند و واقعاً چیزی را  که رهبر به صلاح  مردم، مملکت و کشور می داند را اجراء کنند. به حرف نباشد، بلکه به عمل باشد. مردم واقعاً خسته شدند اینقدر که صحبت های قشنگ و خوب و شیرین را شنیدند. یک بار هم عمل باشد. رهبر همیشه عمل کرده است، مسئولین هم مانند رهبر یک بار عمل کنند. نیاز به فکر نیست، تا بخواهند فکر کنند دوره تمام شده است، همه چیز تمام شده است. دیگری هم بخواهد فکر کند دوباره همه چیز عوض شده است. یک بار همه با هم، همفکری کردیم، شد. راحت باهم هم فکری کنیم و مشکلات را برداریم. نه تحریم نه چیز دیگر، اثر ندارد. تولید داخل را با حمایت داخل و مسئولین و نظارت مسئولین بتوانیم انجام دهیم تا ان شاءالله موفق شویم.   

فاش نیوز: در روز چند ساعت فعالیت بدنی و ورزشی دارید؟

- من دوچرخه سواری، گلبال، شنا  و غواصی را کار می کنم.    

 

 فاش نیوز: پس از صبح که از خواب برمی خیزید تا شب که استراحت کنید، برنامه ریزی و برنامه ی خاصی دارید؟

- زمانی که دانشگاه می رفتم فعالیت ورزشی من کمتر بود چون درس ها سخت بود و زمان زیادی برای درس لازم بود، چون وظیفه داشتم که به دانشگاه بروم و در خدمت دوستان دیگر باشم و نیاز بود که آنجا حضور داشته باشم. الان که درس ها تمام شده دوباره به سراغ ورزش آمدم تا در عرصه ی ورزشی حضور داشته باشم و با وجود نداشتن دست و چشم، بتوانم در کنار دوستان فعالیت روزانه ام را داشته باشم.

 

فاش نیوز: به عنوان یک غواص بسیجی چگونه دریا را لمس و احساس می کنید؟

- من غواصی را دوست دارم و به یاد شهدای غواص، همیشه لباس غواصی یا تجهیزات غواصی را می پوشم که فریاد بی صداست؛ زمانی که از آب رد می شدند، گلوله می خوردند و زخمی می شدند. اگر صدایی می آمد، منطقه لو می رفت و باعث از بین رفتن کل نیروها می شد. نیرو به اختیار خودش به دوستش می گفت که سرم را زیر آب نگه دار تا فریاد نکشم و دشمن نفهمد. دوستش این کار را نمی کرد ولی او التماس می کرد که این کار را انجام بده، چون ممکن است نتوانم درد را تحمل کنم و این عزیز مظلومانه زیر آب جان می داد؛ فریاد بی صدا. من  به یاد این عزیزان، غواصی را کار می کنم. چشمانم را هم ندارم، یک بوقی روی بی سی دی است که به وسیله ی آن بوق، علائمی را تهیه کردیم که مربی به من می گوید چه کار کنم.

من چیزی را نمی بینم، فقط سکوت و آرامش است. به چشم نیازی نیست تا چیزی را ببینی، با دل باید ببینی و من با چشم دل می بینم. 

 فاش نیوز: اگر پیامی برای هم قطاران خودتان که در خانه بستری و کم تحرک  هستند دارید بفرمائید.

- ازتمام دوستانی که صدای من را می شنوند تقاضا دارم که به ورزش روی بیاورند، ورزش را ادامه دهند. هم حوصه شان سر نمی رود و هم فکر و ذهنشان درگیر نمی شود و راحت تر بر مشکلات غلبه می کنند و از مسئولین خواهشمندم حمایت کنند. بر فرض مثال اگر هزینه ی درمان من 4 میلیون تومان شود، همه ی این هزینه را پرداخت می کنند اما اگر هزینه ی ورزشی من  400.000 تومان شود می گویند بودجه نیست. اگر بخشی از این پول که بابت درمان ما هزینه می شود در ورزش خرج شود، سرمایه گذاری درست انجام بگیرد، با همفکری و همیاری، مطمئناً خیلی از این بیماری ها از بین می رود و خیلی از این خانواده ها اعصاب راحت تر و بهتری دارند. از مسئولین تقاضا دارم واقعاً حمایت کنند نه به حرف بلکه به عمل.


کد خبرنگار : 20