تاریخ : 1397,دوشنبه 02 مهر19:12
کد خبر : 61334 - سرویس خبری : اخبار

مخالفت مجلس با یک استفساریه

معافیت‌های استخدامی خانواده شهدا، جانبازان، آزادگان در قالب طرح به مجلس می‌آید



مجلس با شمولیت بند «و» ماده ۴۴ قانون استخدامی به جانبازان، آزادگان و همسران شهدا و جانبازان و آزادگان در قالب طرح استفساریه برنامه پنجم توسعه مخالفت کردند.
به گزارش ایسنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (یکشنبه) تعیین تکلیف طرح استفساریه تبصره ۲ ماده واحده قانون اصلاح بند (و) ماده ۴۴ قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه را بار دیگر به کمیسیون اجتماعی ارجاع دادند.
مجلس با ۱۵۳ رای موافق، ۲۱ رای مخالف و ۲ رای ممتنع از مجموع ۲۲۸ نماینده حاضر در جلسه استفساریه مذکور را با موضوع معافیت‌های قانونی جانبازان، آزادگان و خانواده هایشان و خانواده شهدا برای تبدیل به طرح شدن به کمیسیون اجتماعی ارجاع دادند. قبل از این رای گیری، مجلس با ۱۱۰ رأی موافق، ۶۵ رأی مخالف و ۹ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۷ نماینده حاضر در جلسه با این طرح مخالفت کرد.
نظر شورای نگهبان درباره طرح مذکور به این شرح است: با توجه به انقضای مهلت اجرای قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران و پیش بینی احکام مشابه آن در ماده ۲۱ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران و بند (ج) ماده ۸۷ قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، تصویب استفساریه مذکور ضرورتی ندارد، لذا موضوع استفساریه و پاسخ حذف می شود.
علی لاریجانی با اشاره به گذشت زمان اجرای قانون برنامه پنجم توسعه، گفت: این استفساریه به دلیل پایان وقت قانونی برنامه پنجم توسعه قابل استناد نیست؛ بنابراین باید به کمیسیون مربوطه ارجاع شود تا در قالب طرحی معافیت های قانونی جانبازان، آزادگان و خانواده هایشان و خانواده شهدا تعریف شود.
براساس بند «و» ماده ۴۴ قانون برنامه پنجم توسعه دستگاه‌های اجرایی موظفند حداقل ۲۵ درصد نیاز استخدامی خود را از میان فرزندان شهدا و فرزندان جانبازان ۵۰ درصد و بالاتر و فرزندان زادگانی که حداقل ۵ سال سابقه اسارت دارند بدون الزام به رعایت شرط سنی، تحصیلی و آزمونی تامین و از ابتدا آنان را به صورت رسمی قطعی استخدام کنند. ۵ درصد سهمیه استخدامی به سایر جانبازان، آزادگان، رزمندگان و همسر و فرزندان آنان اختصاص می‌یابد. در مواردی  که نیاز به تخصص دارد شرایط عملی لازم‌الرعایه است.