تاریخ : 1397,سه شنبه 03 مهر16:30
کد خبر : 61360 - سرویس خبری : اخبار

عظمت عملیات کربلای ۵ سکوت مجامع بین‌الملی را شکست



سردار علیرضا افشار رئیس هیئت اندیشه‌ورزی سپاه در گفت‌وگوی سیاسی «رادیو گفت‌وگو» اظهار داشت: آمریکا در مجامع بین‌المللی با فشاری که وارد می‌کرد، مانع دفاع از حقوق جمهوری اسلامی می‌شد. چیز عجیبی است که از آغاز جنگ تحمیلی عراق علیه جمهوری اسلامی دفاعی از حقوق ایران در سازمان ملل نشد اما پس از عملیات کربلای 5 تقریبا پنج، شش قطعنامه صادر شد که البته در هیچ کدام از این قطعنامه‌ها هیچ اشاره‌ای به جنگ یا منازعه در جنگ تحمیلی ما نشود و تنها به اعلام وضعیت و خویشتنداری به طرفین بسنده کردند.

وی افزود: اگر بحث جنگ در قطع‌نامه‌های سازمان ملل مطرح می‌شد بایستی از نظر حقوقی آغاز کننده جنگ و به تبع آن تخمین خسارت را اعلام می‌کردند. لذا هیچ اشاره‌ای به این موضوع نشد، بعد از عملیات کربلای 5 به دلیل عظمت این عملیات و به خاطر آنکه خود این مجامع صدام را رفتنی می‌دانستند قطع‌نامه 598 را صادر کردند که در این قطع‌نامه نیز به آغاز جنگ از سوی صدام اشاره‌ای نمی‌شود. اما یادآوری می‌کنند که هیاتی به ایران و عراق می‌فرستند تا دریابند آغازگر جنگ چه کسی بوده است؟

رئیس هیئت اندیشه‌ورزی سپاه پاسداران ادامه داد: با تمام حمایت‌هایی که آمریکا پنهان و آشکار از صدام در جنگ تحمیلی کرد و به نتیجه نرسید، حمایتگران صدام شاهد آن بودند که اگر صدام سقوط کنند و جمهوری اسلامی پیروز میدان شود، برایشان عواقب خیلی زیادی دارد. آنها در این حد نگران بودند که مصلحت دیدند خودشان وارد جنگ شوند. لذا پس از عملیات بزرگ کربلای 5 شاهد حضور آمریکا در خلیج‌فارس هستیم که یک تلاش جدید علیه جمهوری اسلامی بود.

افشار عنوان کرد: با حضور آمریکا در خلیج‌فارس نفتکش‌ها و ناوهای جنگی ما در این منطقه هدف دشمن قرار گرفت که از جمله آن هواپیمای مسافربری است که در سال 1360 مورد حمله قرار گرفت. لذا در این مقطع مجبور شدیم بخشی از نیرو و امکانات خودمان را در حفظ پدافند و حفظ کشتی‌هایمان صرف کنیم. حفظ این مسیر برای ما حیاتی بود و برای همین در خلیج‌فارس نیز یک جنگ علنی صورت گرفت.

وی افزود: علاوه بر جنگ با صدام که با حمایت کامل قدرت‌های بیگانه همراه بود، تقابلی نیز در خلیج‌فارس روی داد که در این تقابل آمریکایی‌ها ابایی از تجاوز به آب‌های خلیج‌فارس نداشتند، هر چند ضربات سنگینی از سوی جمهوری اسلامی دریافت کردند. وقتی آمریکایی ها برخی از کشتی های مجهز را اسکورت می کردند تا به مقصد برسد ناگهان دچار حادثه می شد و بر روی مین‌هایی می رفت که از سوی نیروهای نظامی جمهوری اسلامی کجاگذاری شده بود و این چنین حملاتی نقطه اوج نظامی جمهوری اسلامی در برخورد با نیروهای آمریکایی مستقر در خلیج‌فارس بود.

انتهای پیام/


منبع : دفاع پرس