تاریخ : 1397,دوشنبه 16 مهر17:30
کد خبر : 61564 - سرویس خبری : گزارش و گفت و گو

گزارش کامل فاش نیوز از چهارمین نمایشگاه توانبخشی جانبازان


گزارش کامل فاش نیوز از چهارمین نمایشگاه توانبخشی جانبازان

در چهارمین نمایشگاه تخصصی تجهیزات توانبخشی، معلولین و جانبازان کشور که از ۱۱ تا۱۴مهرماه سال جاری در بوستان گفت و گو برپا شد، شرکت ها و موسسات بسیار معتبری در این مجموعه حضور فعال داشتند و نسبت به ارائه خدمات و لوازم و تجهیزات توانبخشی به جامعه جانبازان و معلولین پرداختند.

فاش نیوز - در چهارمین نمایشگاه تخصصی تجهیزات توانبخشی، معلولین و جانبازان کشور که از 11 تا14مهرماه سال جاری در بوستان گفت و گو برپا شد، شرکت ها و موسسات بسیار معتبری در این مجموعه حضور فعال داشتند و نسبت به ارائه خدمات و لوازم و تجهیزات توانبخشی به جامعه جانبازان و معلولین  پرداختند.

بر اساس این گزارش، از مجموعه ایثارگران تنها سه تشکل انجمن جانبازان بصیر(خانه نور)، انجمن جانبازان نخاعی و مرکز ضایعات نخاعی حضور داشتند و شرکت متد که تحت پوشش بنیادشهید و امور ایثارگزان است نیز در غرفه خود به ارائه محصولات جدید و خدمات قابل ارائه به جانبازان فعالیت داشت.

خانه نور ایرانیان که از وجود جانبازان بصیر بهره می برد با غرفه ساده ای که در نمایشگاه داشت تولیدات مورد نیاز جانبازان بصیر و آموزش استفاده از آنها را به مدعوین و جانبازان و معلولین معرفی می کرد.

متریال ضدپنچری با تکنولوی نانو

انجمن جانبازان نخاعی ایرانیان هم با غرفه نسبتا بزرگی که در اختیار داشت نسبت به ارائه لوازم و تجهیزات توانبخشی و بالابرهای خودرو، تخت خواب، ویلچر و استخر و همچنین حمایت و اهدای رایگان «متریال ضدپنچری با تکنولوی نانو» برای چرخ های ویلچر جانبازان و معلولینی که برای بازدید به نمایشگاه می آمدند اقدام می کرد که با استقبال بالایی که صورت گرفت خیلی زود توانست جای خود را درمیان 57 شرکت حاضر در نمایشگاه بازکند و  علاوه برجانبازان چشمان بسیاری از معلولین و سالمندان را نیز به سوی خود جلب کند.شرکت متد و مرکزضایعات نخاعی جانبازان نیز صرفا برای معرفی فعالیت ها و تجهیزات به روز خود در غرفه های خود فعال بودند.

 

حضور76 شرکت و انجمن فعال و مردم نهاد

در اولین روز افتتاحیه مراسم که با حضور جمعی از مسوولین بنیادشهید و امور ایثارگران، معاونان سازمان بهزیستی و جمع کثیری از جانبازان و معلولین درسالن همایش این مجموعه برگزارشد، برنامه با تلاوت آیاتی از کلام حق آغاز  و با پخش سرود ملی جمهوری اسلامی رسمیت یافت.

در ابتدا "فریدون نوری" مسوول برگزاری نمایشگاه ضمن خیرمقدم به حاضرین در گزارشی از روند برگزاری چهارمین نمایشگاه تخصصی تجهیزات توانبخشی معلولین وجانبازان توضیحاتی ارائه داد و سپس "دکترجوادی" رییس مرکز ضایعات نخاعی جانبازان نیز به اختصار مطالبی در باره اهداف برگزاری نمایشگاه و لزوم توجه به استفاده از لوازم توانبخشی برای سهولت در روند زندگی جامعه جانبازان و معلولین بیان کرد.

"نوری"مسوول و بانی نمایشگاه در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار فاش نیوز درخصوص اهداف برپایی نمایشگاه عنوان کرد: نمایشگاه خدمات توانبخشی ویژه جانبازان و معلولین از شش سال پیش برنامه ریزی و طرح توجیهی آن به سازمان توسعه و تجارت داده شد که پس از بررسی ها متوجه این طرح مفقوده شدیم که چنین رویداد کاملا تخصصی با فناوری های جدید برای  زندگی جامعه هدف ضروری است و باید طراحی و اجرایی شود که خوشبختانه موافقت شد و این چهارمین دوره از برگزاری نمایشگاه است.

وی در ادامه با بیان این مطلب که نمایشگاه با 67 شرکت و انجمن فعال و مردم نهاد در خدمت بازدیدکنندگان می باشد درباره عدم حضور شرکت های خارجی در نمایشگاه گفت: شرکت های خارجی تمایل کمتری به حضور در چنین نمایشگاه هایی دارند و با این که ما درخواست هایی برای شرکت هایی که تجهیزات خاصی در دنیا تولید می کنند ارسال کردیم که به هر دلیلی پاسخ های خیلی صریحی از آنها دریافت نکردیم اما خوشبختانه در همین نمایشگاه ها شرکت هایی داریم که نمایندگی کشورهای خارجی را دارند و نیازی به حضور شرکت های خارجی نیست و افتخار ما این است که 70درصد از کالاها و تجهیزات کمک توانبخشیدر این نمایشگاه  داخلی است که در طول 4سال توانسته ایم به این مهم برسیم.

وی استقبال از نمایشگاه را بسیار خوب عنوان کرد و افزود: نمایندگان تمامی مراکز بهزیستی استان ها و مراکز مختلف، کارشناسان توانبخشی، دانشگاه ها و  مسوولان بنیادشهید، کمیته امداد، جمعیت هلال احمر و بسیاری از سازمان ها که وظیفه دریافت اطلاعات و ارائه خدمات توانبخشی دارند در نمایشگاه حضور پیدا کرده اند و انصافا استقبال خوبی از نمایشگاه به عمل آمده است.

 اعلام آمادگی بنیاد برای حمایت از تولیدات داخلی

دکتر "جوادی" رییس مرکز ضایعات نخاعی بنیاد شهید و امور ایثارگران هم در گفت و گویی با خبرنگار فاش نیوز پیرامون حمایت بنیاد از چنین شرکت هایی برای رفع مشکل توانبخشی جانبازان گفت: حمایت ما مربوط به جامعه هدف که همان جانبازان هستند ارائه می گردد به طوری که کار کارشناسی را به عهده خود جانبازان قرار داده ایم که در صورت تایید تجهیزات ایرانی، آنها را خریداری می کنیم.

همچنین دکتر "نحوی نژاد" معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور نیز در بازدید از نمایشگاه توانبخشی در بوستان گفتگو گفت: ما ارتباط مناسبی با بنیاد شهید داریم وسال گذشته پیش از بحران اقتصادی کشور، بنیاد پیشقدم شده بود تا از تجارب سازمان بهزیستی در تولیدات داخلی استفاده نماید. زیرا کالاهای وارداتی با هر تحریم می توانند ما را دچار معضل نمایند و یا با نوسانات مالی روبرو می شویم که بنیاد و بهزیستی نمی توانند بااین نوسانات کنار بیایند، بنابراین با بازدیدی که از غرفه های بنیاد و تشکل های ایثارگری داشتیم، می توان گفت نسبت به سنوات گذشته روبه جلو حرکت کرده اند و این حکایت از آن دارد که بنیاد و نهادهای وابسته به آن درحال خودکفا کردن بازارهای داخلی با قیمت مناسب هستند که خدمات بهتری نسبت به کالاهای خارجی ارایه می نمایند و درضمن از نوساناتی هم که بوجود آمده دوری نماییم.

بازدید دکتر عباسپور معاونت بهداشت و درمان بنیادشهید و امور ایثارگران، دکترجوادی رییس مرکز ضایعات نخاعی جانبازان و همچنین دکتر نحوی نژاد معاون توانبخشی بهزیستی از غرفه ها و گفت و گو با مسوولان آنها و همچنین سازندگان و ارایه کنندگان خدمات به جانبازان و معلولین از برنامه های اولین روز نمایشگاه بود.

تزریق توانمندی به چرخ های ویلچر جانبازان

دقایقی پس از افتتاحیه نمایشگاه و ازهمان ساعات آغازبه کار نمایشگاه، غرفه های مختلف ازجمله غرفه انجمن جانبازان نخاعی مملو از مخاطبین بود، چرا که انجمن با حمایت مادی و معنوی از شرکت هایی که دستاوردهای بسیار منحصر به فرد و بسیارتخصصی در زمینه تجهیزات توانبخشی تولید و عرضه می کنند در نمایشگاه حضور یافته بود. یکی از این دستاوردها تزریق مایع نانو متریال ضدپنچری به داخل چرخ های ویلچر است که یکی از معضلات استفاده کنندگان ویلچر را حل نموده است. 

دراندک زمانی پس از رونمایی از این دستاورد بومی صف جانبازان و معلولانِ بازدیدکننده از نمایشگاه جلب توجه می کرد که چرخ های ویلچر خود را برای تزریق نانومتریال به عوامل حاضر در غرفه انجمن می سپردند تا با 50% تخفیف و البته به اذعان بسیاری از مصرف کنندگان، بصورت رایگان تزریق متریال انجام گیرد.

مهندس "مجید مهدی جبار" مخترع و پژوهشگر مایع نانو متریال ضدپنچری در توضیحات در مورد اختراع خود گفت: بنده با 30 نوع اختراع که یکی از آنها نانو متریال یا (خود ترمیم کننده تایر) که برای تایرها از تایرویلچر گرفته تا تایرِ هواپیما قابل استفاده است با حمایت انجمن جانبازان در نمایشگاه حضور پیدا کرده ام. این نانومتریال با تزریق به داخل تایر ویلچر درصورت ایجاد رخنه در داخل تایر  همان لحظه اولیه قابلیت ترمیم کنندگی را دارد که دربخش تیوپایپ آن نیز نمونه خارجی برای آن وجود ندارد.

وی همچنین تاکید کرد: در طول عمر لاستیک نیاز به تزریق مجدد نیست و زمان انقضای این نانومتریال زمان تعویض لاستیک است که از6ماه تا 5سال است.

بالابرهای ویژه جانبازان و معلولین

مهندس "علی قاسمی" نیز یکی دیگر از سازندگان و مخترعین مجموعه بالابرهای ویژه جانبازان و معلولین بود که از ابتدا تا انتهای نمایشگاه در کنار جانبازان حضور داشت. طراحی و ساخت انواع لوازم و تجهیزات مورد استفاده جامعه کم توانان و ایثارگران و سالمندان برای سهولت در انجام امور و حضور در بطن جامعه از جمله طراحی و ساخت انواع بالابرهای استخر، بالابر چندمنظوره، صندلی کمکی و هندکنترل (گاز و کنترل دستی) در گوشه دیگری از غرفه انجمن فعالیت داشت که با ارائه توضیحات لازم توجه حاضران را به خود جلب می کرد.

در گفت و گوی کوتاهی که با او داشتیم وی هدف از ساخت تجهیزات توانبخشی برای جانبازان و معلولین را چنین بیان کرد: سالها بود که به دنبال این بودم  که بتوانم ثمره مستقیم آن را در زندگی ببینم این بود که نظرخداوند شامل حالم شد که با مراجعه یکی از جانبازان برای ساخت دستگاه بالابر، من هم لبیک گفتم.

قاسمی در خصوص چگونگی حضور خود در نمایشگاه و ارائه دستاوردهای ساخته شده خود می گوید: من در یک کارگاه کوچک، کار ساخت بالابرهای مخصوص جانبازان نخاعی و معلولین را با طراحی و ساخت یک بالابر چندمنظوره خاص ویژه جانبازان نخاعی گردنی آغاز کردم که فرد را به راحتی داخل خودرو، در داخل سرویس بهداشتی و یا هرجای دیگر که نیاز باشد جابه جا نماید. این وسیله ازسوی انجمن جانبازان بازخورد  بسیار خوبی داشت به همان نسبت به خواسته خود جانبازان تولیدات خودمان را افزایش دادیم.

این سازنده همچنین متذکرشد: خوشبختانه جانبازان نخاعی روحیه بخش بوده اند و خیلی خوب مرا در جمع خود پذیرفتند و در معرفی و  راهیابی به نمایشگاه ها دستان مرا گرفتند و با درآمد اندکی هم که بوده  بحمدلله تابه حال توانسته ایم سرپا بمانیم، اما متاسفانه تاکنون از سوی هیچ ارگان  و یا نهادی حمایت نشده ام.

بالابر یا بازوی انتقال دهنده ویلچر

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر تقاضای اصلی جانبازان برای ساخت تجهیزات توانبخشی می گوید: بیشترین نیازی که از سوی جانبازان مطرح می شود بالابر یا بازوی انتقال دهنده ویلچرجانبازان از صندوق عقب خودرو و بالعکس برای جانبازان و معلولان است که با توجه به اینکه سبک ترین وزنی که ویلچرها درحال حاضر دارند 15 تا 20کیلوگرم است و چندین بار جابجایی ویلچر با این وزن برای همراه یا همسر فرد معلول یا جانباز آن هم در چندین نوبت در روز، سخت و دشوار است چنین بالابری که بنده توانایی ساخت آن را دارم از لوازم مورد نیاز است، و اگر قرار باشد سفارش آنرا تک به تک بسازم و بعد بفروشم همین بنیه مالی اندک را هم از دست می دهم، مگر آن که بنیاد یا ارگان های دیگری حمایت کنند و به تعداد بیشتری سفارش ساخت بدهند تا هم در زمان کمتر و هم تجهیزات مورد نیاز بهتری را به این عزیزان ارایه دهیم.

مهندس قاسمی در پایان درخصوص اندیشه و طرح ها و وسیله های جدید در حال ساخت و دیگری برای جانبازان هم گفت: ساخت یدک کش ویلچر جانبازان یکی از ملزوماتی است که قیمت وارداتی آن 3000 یورو می باشد که چیزی حدود 45میلیون تومان خودمان می شود که درصورتی که ازبنده حمایت بشود آنرا بومی سازی کرده و با یک سوم قیمت می توانم آن را تولید کنم.

ساخت فوتبال دستی ویژه  افراد ویلچری

در دومین روز از نمایشگاه نیز حضور جانبازان و معلولین از همان لحظات آغاز بکار نمایشگاه مهمترین عاملی بود که به رونق غرفه ها می افزود و لحظه به لحظه بر تعداد بازدیدکنندگان افزوده می شد، به طوری که از ازدحام افراد ویلچری در گوشه ای از سالن نمایشگاه می شد حدس زد که غرفه مربوز به جانبازان نخاعی است.

اما  آنچه که غرفه انجمن جانبازان را از سایر غرفه ها متمایز می کرد طراحی و ساخت یک دستگاه فوتبال دستی و ویژه و منحصر به فرد برای ورزش افراد ویلچری بود. وجود آن فوتبال روی میز هم موذد توجه افراد ویلچری حاضر در نمایشگاه بود و هم مردم عادی و حتی متصدیان غرفه ها. برگزاری مسابقه و کُری خوانی جانبازان و معلولینی که بازی می کردند از نکات قابل توجهی بود که سروصدای بلند آنها، همه نگاه هارا بخود جلب می کرد.

نکته قابل بیان در خصوص فوتبال دستی حاضر در نمایشگاه آن بود که طراحی و ساخت این دستگاه توسط خود جانبازان نخاعی (مسعودی و حدادی) صورت گرفته بود و فضای نمایشگاه را از یک فضای خشک و بی روح به یک فضای شاد و بانشاط مبدل ساخته بود. به طوری که غرفه داران و حتی بازدیدکنندگان جوان، نوجوان و معلول و کم توان ابتدا با کمی تعجب به این دستاورد نگاه می کردند اما دل به دریا می زدند و توانایی خود را  در این امر می آزمودند.

استفاده از تجهیزات داخلی دستورالعمل بنیادشهید است

کریمی معاون بهداشت و درمان استان البرز نیز یکی دیگر از بازدیدکنندگان از غرفه های نمایشگاه توانبخشی جانبازان و معلولان بود.

وی نیز در گفت وگویی کوتاه با خبرنگار فاش نیوز سطح کیفیت نمایشگاه را نسبت به سال های گذشته مطلوب عنوان کرد و افزود: امروزدر بازدید 50درصدی که ازنمایشگاه داشتم 60تا70درصد محصولات ارایه شده می تواند پاسخگوی نیازهای جانبازان و معلولین باشد و باتوجه به موضوع استفاده از تجهیزات داخلی که جزو دستورالعمل های بنیادشهید است نیزمی باشد، سعی شده از کالاهای داخلی استفاده شود.

شرکتی دیگر با حضورکارشناس خود در دو غرفه به ارایه دستگاه های ماساژور ویژه جانبازان و معلولین می پرداخت که با ارایه توضیحات لازم همراه بود. وسیله ای به ظاهر لاکچری که بعضا مورد نیاز جانبازان و معلولین است و می تواند جانبازانی را که در سنین میانسالی و گاها کهنسالی هستند را یاری نموده و رفع خستگی نماید.

وبزیت رایگان دندانپزشک جانباز 40درصد

حضور دکتر "یوسف فضلعلی" دندانپزشک جوانی که جانباز 40درصدی است باحضور در نمایشگاه به یاری جانبازان می شتابد و فارغ از مدرک تحصیلی و علمی، خود را خادم جانبازان می داند. دندانپزشکی که چندین ترکش در جای جای بدنش جا خوش کرده و ارتباط صمیمانه ای با جانبازان نخاعی دارد و به همه بازدیدکنندگان جانباز و معلول غرفه انجمن جانبازان، با چای و شیرینی و آب میوه پذیرایی می کند، چهره  آشنایی که مقبول اکثر قریب به اتفاق جانبازان نخاعی است.

وی تجهیزات ماساژدرمانی را یکی از ملزومات مفید فایده و برای جلوگیری از لخته شدن خون در قسمت های مختلف بدن جانبازان نخاعی لازم و ضروری می داند.

حضور چشمگیر جانبازان نخاعی شهرستانی

درسومین روز از نمایشگاه که با تعطیلی پایان هفته همراه بود، استقبال از غرفه ها بسیار زیاد بود به ویژه استقبال کم نظیر و شایدهم بی نظیری که از غرفه جانبازان و تشکل های ایثارگری وجود داشت به طوری که تمامی جانبازان درحال ارایه تجربیات خود به خیل عظیم معلولانی بودند که از غرفه انجمن بازدید می کردند. روز جمعه فرصت مغتنمی بود تا معلولین و جانبازان به همراه خانواده ها از این نمایشگاه دیدن و با دستاوردهای جدید این صنعت آشنا شوند. انصافا باید گفت جانبازان با حضور پرشور خود  در این عرصه نیز پیشگام بوده و از اولین ساعات صبح بسیاری از آنان به اتفاق خانواده هایشان در نمایشگاه حضور داشتند و آنچه ارزشمندتر بود ، حضور جانبازان نخاعی شهرستان های مختلف بود که سختی راه و مشقت های ناشی از آن را به جان خریده و به نمایشگاه آمده بودند تا هم بازدیدی داشته باشند و هم درصورت نیاز وسیله مورد نیاز خود را خریداری و یا سفارش ساخت دهند.

 اهدای لوح تندیس به نماینده انجمن جانبازان نخاعی

در سومین روز نمایشگاه آنچه که مایه مباهات و امتنان حاضران، مسئولین و جانبازان گردید حضور مسئول برگزاری نمایشگاه درغرفه انجمن جانبازان نخاعی و اهدای لوح تندیس به عنوان فعال ترین و پرمخاطب ترین غرفه به نماینده انجمن جانبازان بود و در این میان نباید از مهربانی و مودت میان جانبازان نخاعی با معلولین و کم توانان به سادگی عبور کرد، چرا که بسیاری از جانبازان نخاعی با صبر و حوصله تجربیات خود را به معلولین و خانواده آنان ارایه می دادند. در این میان من پدری را می دیدم که با نوجوان معلول خود به غرفه انجمن جانبازان آمده بود. کم کم صحبت هایشان به جنگ و دفاع مقدس کشیده شد و پدر مدتی درسکوت به صحبت های مردان دفاع مقدس گوش فرا می داد و یا دستان گرم جانبازی که شانه های نحیف معلولی را نوازش می کرد.

این قهرمانان جنگ چقدر مهربانانه و سخاوتمندانه مهربانی را نثار  عزیزان معلول می کردند و این شاید از چشمان تیزبین و دقیق برگزارکنندگان نمایشگاه دور نمانده بود که دست آخر انتخاب غرفه انجمن جانبازان نخاعی کشور به عنوان برترین و پربازدیدترین غرفه درمیان 57شرکت بزرگ و قَدَر،  خستگی ماهها زحمت و فعالیت را از جسم مردان دفاع مقدس گرفت و لبخند را بر لبان همه نشاند.

دعوت از انجمن برای حضور  در نمایشگاه بغداد

با این انتخاب اصلح، به سراغ جانباز نخاعی "مهدی اسدزاده" مدیرعامل انجمن جانبازان نخاعی ایرانیان رفتیم و نظر ایشان را نیزجویا شدیم.

وی در توضیحی اجمالی گفت: در چهارمین نمایشگاه تجهیزات توانبخشی جانبازان، معلولین و سالمندان، انجمن جانبازان نخاعی با چندین شرکتی که از قبل با انجمن در ارتباط بودند و کارهایی را ارایه داده بودند تصمیم به نمایش تجهیزات این شرکت ها درغرفه انجمن جانبازان نخاعی گرفتیم. شرکت مبنا با حضور مهندس قاسمی با ارایه دستاوردهای خدماتی نظیر بالابر، هندکنترل، بالابرچند منظوره درخدمت جانبازان است که حتی غرفه های دیگر نیز با مشاهده این خدمات از ایده ایشان استفاده کردند. بخش دیگری از غرفه اختصاص به شرکت دیگری داشت که خدمات ماساژ را به صورت مبلی، درون اتومبیل و به صورت بند کمری که برای جانبازان ویلچری حایزاهمیت بود ارائه می داد. بخش دیگر هم خاص شرکت "تایرون" بودکه ماده ضد پنچری درون چرخ های ویلچر تزریق میکرد که تا سه سال هم ضمانت داشت تا جایی که حتی مسوول برگزارکننده نمایشگاه با بازدیدی که از غرفه داشت برای ایشان هم جالب و مایه تعجب بود.

مدیرعامل انجمن جانبازان نخاعی ایرانیان در ادامه  اضافه کرد: انجمن جانبازان نخاعی برای اولین بار است که در چنین نمایشگاه بزرگی شرکت می کند.نماید شرکت های  قدر و بزرگی در این نمایشگاه حضور دارند که در بازار دارای عناوین بسیار بالایی هستند انجمن نیز در کنار  این شرکتها  حضور یافته و امیدواریم در سال های آتی بسیار بهتر و قوی تر ظاهر شود.

وی در خصوص استقبال از غرفه  انجمن جانبازان نخاعی را نیز گفت: استقبال از غرفه انجمن جانبازان به قدری زیاد بود که مسوول برگزاری  نمایشگاه در کنار ما حضور یافت  و با گرفتن عکس و فیلم ازغرفه، با دعوت از انجمن برای حضور  در نمایشگاه بغداد دعوت به عمل آورد تا به عنوان یکی از غرفه داران به صورت افتخاری و رایگان در نمایشگاه حضور داشته باشد.

فوتبال دستی برای جانبازان و معلولین

 

اسدزاده به نقل از برگزارکننده این نمایشگاه گفت: حضور جانبازان نخاعی  قطعا باعث شور و نشاط و صلابت خاصی در نمایشگاه خواهدشد.

وی همچنین با معرفی محصول ویژه و منحصر به فرد انجمن جانبازان نخاعی "فوتبال دستی" که توسط دوتن از جانبازان نخاعی با الهام گیری از نمونه مشابه خارجی توانستند این میز را طراحی نمایند، گفت:  قابل یادآوری است میز فوتبال دستی برای اولین بار در ایران طراحی شده و برای اولین بار است که مسابقات ویژه جانبازان و معلولین ویلچر بر روی این میزها انجام می شود.

این میزها قابلیت های بیشتری نسبت به میزهای معمولی دارد که یکی از آنها تنظیم ارتفاع است که چهارنفر به راحتی در کنار  آن قرار می گیرند. لبه های میز به گونه ای طراحی شده که بازیکنان به میز مسلط هستند و خروجی توپ نیز به گونه ای طراحی شده که درکنار میزقرار گرفته و به پای بازیکن اصابت نمی کند و امکان زیادتری که امکان استفاده  ازآن را برای بازیکنان راحتتر ساخته است.

به طوری که آن را به یک ورزش بانشاط و جذاب مبدل کرده است. در نمایشگاه ما این پیشنهاد مسابقات فوتبال دستی را با مسوول برگزاری نمایشگاه مطرح کردیم که در ابتدا موافقت نمی کردند زیرا معتقد بودند که این دستگاه سنخیتی با محصولات توانبخشی ندارد اما  با  تاکید و پافشاری انجمن آن را پذیرفتند و روز گذشته با حضور سی نفر از دوستان جانباز نخاعی و معلول زمانی که دور میز ایستاده بودند و با شور و نشاط مسابقات را رصد کردند  ایشان گفتند که ما برای (فردا)  مسابقاتی را برگزار و برای جانبازان نخاعی جوایزی را در نظر می گیریم.

با سفارش جانبازان نخاهی استان های زنجان و قزوین و با پیگیری های دوستان انجمن، این میزها ساخته و تحوی.ل داده شد. سفارش هایی هم از استان مازندران، گلستان و چند استان دیگر شده که در چندماه آینده پیگیری و ارسال خواهدشد

کشنده ویلچر و تشک روهه

مدیرعامل انجمن جانبازان نخاعی ایرانیان درخصوص حمایت بنیاد از تجهیزات توانبخشی ارایه شده در نمایشگاه نیز  گفت:  با دعوتنامه رسمی از سوی انجمن جانبازان نخاعی، خوشبختانه دکتر عباسپور مدیرکل درمان به همراه مدیرکل پشتیبانی و مدیرکل مرکزضایعات نخاعی در افتتاحیه نمایشگاه حضور یافت.

برای خود من جالب بود که در همان همایش افتتاحیه با وجودی که چندین انجمن و ان جی یو (تشکل های خودجوش) با توجه به اولین حضور ما در چنین نمایشگاهی، بیش از بیست بار از انجمن جانبازان نخاعی نام برده شد. و درهمان روز هم ما خواستار یک دستگاه ال. سی. دی برای نمایش فیلم ها به بازدیدکنندگان به  صورت تصویری  شدیم که برای تشویق و اطلاع رسانی این کار به سهولت فراهم شد درصورتی که به هیچکدام از غرفه ها ارایه نشده بود.

روزگذشته هم آقای لشکری مسوول خرید تجهیزات پزشکی بنیاد مرکز با بازدیدی که از غرفه داشتند انجمن را مورد تشویق قرار دادند و از من خواستند  که به اتفاق به تک تک غرفه ها سری بزنیم و مایحتاج جانبازان نخاعی را باهم بررسی کنیم که دوساعتی زمان برد و در گفت وگو با مدیرعامل چندین شرکت که تجهیزاتی از جمله کشنده ویلچر و تشک روهه صحبت هایی کردیم.

قول هایی داده شد که با حضور جانباز مهرآیین کارشناس تجهیزات توانبخشی انجمن جانبازان از تجهیزات این نمایشگاه دیدن و درصورت لزوم دستور کار قرارگیرد.

چهارمین روز نمایشگاه و روز پایانی کار نمایشگاه فرصت مغتنمی بود تا جانبازانی که فرصت بازدید از نمایشگاه را از دست داده بودند خود را به نمایشگاه برسانند و از دستاوردهای آن بهره جویند.

دکترساقی مدیرمسوول پایگاه خبری فاش نیوز نیز که همواره مایه دلگرمی  ایثارگران و جانبازان است و مسوولیت کاری فراوان، او را از دیدن دوستان جانبازش محروم نمی سازد برای چندساعتی در نمایشگاه حضور می یابد و از دستاوردهای جدید این مجموعه دیدن می نماید.

غرفه های فدراسیون جانبازان و معلولین

دیدار از غرفه های فدراسیون جانبازان و معلولین، مرکزضایعات نخاعی و همچنین انجمن خانه نور ایرانیان (بصیر) و گفت و گو با کارشناسان حاضر در این غرفه ها از دیگر برنامه های خبرنگارفاش نیوز در آخرین روز کاری این نمایشگاه بود.

عقربه های ساعت که به 6 بعدازظهر نزدیک می شود ساعات پایانی کار  نمایشگاه اعلام و همه با کوله باری از دانش و آگاهی و کسب تجارب سودمند به روز دنیا در زمینه تجهیزات توانبخشی نمایشگاه را ترک می نمایند.

حاشیه های نمایشگاه توانبحشی

حضور تمامی جانبازان و بخصوص انجمن جانبازان نخاعی ایرانیان درچهارمین نمایشگاه تخصصی تجهیزات توانبخشی و کسب افتخار بهترین غرفه به نام انجمن جانبازان نخاعی مایه افتخار تک تک جانبازان فعال دراین عرصه بود و خستگی چند روزه را زدود.

اما غمی سنگین از رفتاری ناشایست که از سوی خبرنگار بنیاد شهید در اولین روز بازگشایی نمایشگاه مسیله ای بود که نمی توان از آن به سادگی عبور کرد.

حرفه خبرنگاری که باید با عقلانیت، حفظ اعتدال در رفتار،  قضاوت بی طرفانه و نه مغرضانه و حقیقت نویسی همراه باشد و این را حتی یک خبرنگار غیرحرفه ای هم که الف بای خبرنگاری را یادگرفته باشد به کار می بندد. درجواب درخواست یک فرصت چند لحظه ای از ریاست مرکز ضایعات نخاعی درخصوص اهداف برگزاری نمایشگاه، این ناخبرنگار با تشویش خاطر با لفظی بی ادبانه رو به دکتر جوای گفتند: خدا به دادتان برسد، بیچاره شدید آقای دکتر، خبرنگار فاش نیوزه و این برعهده مسوولان ذیربط است که تذکرات لازم را به زیردستان خود بدهمد تا سازمان خود را زیرسوال نبرند.

گزارش از صنوبر محمدی


کد خبرنگار : 17