تاریخ : 1397,شنبه 28 مهر18:15
کد خبر : 61708 - سرویس خبری : مجلس شورای اسلامی

فرهنگ سازی ایثار نه استئثار!


فرهنگ سازی ایثار نه استئثار!

آمورش و ترویج فرهنگ ایثار و فداکاری این است که مردم در مقام عمل ببینند که رفتار ما، رفتاری شهید گونه و ایثارگرانه است، اگر چنین فرهنگی را توانستیم در جامعه نهادینه و محقق کنیم آن وقت می شود فرهنگ ایثار و شهادت را ترویج کرد...

فاش نیوز آمورش و ترویج فرهنگ ایثار و فداکاری این است که مردم در مقام عمل ببینند که رفتار ما، رفتاری شهید گونه و ایثارگرانه است. اگر چنین فرهنگی را توانستیم در جامعه نهادینه و محقق کنیم، آن وقت می شود فرهنگ ایثار و شهادت را ترویج کرد...

  به گزارش خبرنگار پارلمانی فاش نیوز، حجت الاسلام مازنی نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی در حاشیه جلسه علنی اظهار داشت: ما ابتدا باید فرهنگ ایثار و شهادت را تعریف کنیم. من فکر می کنم ایثار بالاترین ارزشی است که یک انسان می تواند از خود بروز بدهد.

وی گفت: یک وقتی هست که امکاناتی در اختیار داریم و از این امکانات استفاده می کنیم و مازادش را به دیگران می دهیم، اسم این کارانفاق، ذکات، صدقه، هدیه یا هرچه که اسمش را بگذاریم است.

نماینده مجلس دهم ادامه داد: اما زمانی که انسان امکاناتی را در اختیار دارد که همه امکانات او همان مقدار است و همه آن را در اختیار غیر خود می گذارد و به دیگری می دهد و می گوید دیگری بیشتر از من به آن نیاز دارد، به این کار ایثار می گویند.

 رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به ایثارگری های مردم در دوران هشت سال جنگ تحمیلی یادآور شد: ایثار مراحل و مدارجی دارد که از ایثار یک تخم مرغ که یک بانوی مسن ایرانی در زمان جنگ می گفت من همین یک تخم مرغ را دارم و آن را از روستا برای رزمندگان می فرستم آغاز و تا ایثار یک رزمنده که جانش را در راه مردم و اعتقاداتش فدا می کند ادامه می یابد.

 نماینده مردم تهران در بهارستان تصریح کرد: ما وقتی می گوییم فرهنگ ایثار در جامعه باید جاری و ساری باشد یعنی اینکه این روش گذشت و فداکاری و گذشتن از منافع خود به نفع منافع دیگران در جامعه ترویج پیدا بکند. اما چه زمانی این مقوله می تواند موفق شود؟ آن زمانی است که انسان ها به صورت فردی طوری تربیت شوند که از همان ابتدای کودکی از نظر آموزشی به آنها القا شود که یاد بگیرند چگونه از مال خود به نفع دیگران گذشت کنند.

 مازنی با بیان اینکه درمبحث تربیت اجتماعی، اشاره کرد که آموزش هایی باید از طریق ابزارهای هنری ارائه می شود که در آنها ایثارگری به عنوان یک ارزش به صورت غیر مستقیم به کودک و نوجوان منتقل شود و خاطر نشان کرد: انسان ها وقتی از دوران کودکی یاد بگیرند که اگر چیزی دارند که دیگری بیشتر به آن نیاز دارد به او بدهند تا استفاده کند، مسلما این موضوع در جامعه نهادینه خواهد شد.

 نماینده مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: از سوی دیگر همانطور که گفته می شود الناس علی دین ملوکهم. مردم به دین و روش حاکمان خود زندگی می کنند و کسانی که الگوهای مردم هستند باید الگویی واقعی باشند تا از منحرف شدن افراد جامعه جلوگیری کنند.

 رییس کمیسیون فرهنگی مجلس دهم با اشاره به الگوهای رفتاری در یک جامعه متمدن تاکید کرد: دین، سبک و روش و راه و رسم زندگی است. وقتی از الگویی در ورزش، علم و فرهنگ و ... سخن به میان می آوریم، آن افراد شخصیت های مهم و معروفی هستند و مردم آنها را به عنوان الگو می شناسند.

 حجت الاسلام مازنی در ادامه سخنان خود متذکر شد: مردم من طلبه یا نماینده مجلس را می بینند و حرف و عمل مرا مقایسه و مطابقت می دهند. در مورد دیگران هم همین طور است. آنهایی که الگو هستند باید رفتارشان ایثارگرانه باشد. این موضوع کجا می تواند خود را نشان بدهد؟ به طور مثال انتخاباتی وجود دارد و من کاندیدا می شوم و شما هم کاندیدا می شوید، بررسی می کننم ببینم صلاحیت شما از من بیشتر است یا نه، فرهنگ ایثار اینجا به من چه می گوید، می گوید برو کنار بگذار ایشان بیاید نماینده بشود.

  وی ادامه داد: اما عملا اگر این اتفاق نیفتاد و به جای ایثار، استِئثار که در نقطه مقابل آن است (ایثار یعنی من از داشته خودم به نفع شما می گذرم) جایگزین شود یعنی اینکه من نه تنها از داشته خود نمی گذرم بلکه صندلی را هم از زیر پای شما می کشم و مال شما را هم برای خودم می خواهم. متاسفانه این موضوع در حوزه قدرت و عالم سیاست به وفور دیده می شود و در میان هنرمندان و روحانیان ممکن است وجود داشته باشد و حتی در پدر و مادری که ممکن است الگوی یک خانواده باشند خود را بروز می دهد.

  نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اگر در جامعه به جای ایثار، استئثار ( منافع خود را به دیگران ترجیح دادن) در روش حاکمان و افراد تاثیر گذار حاکم باشد، جامعه تبعیت خواهد کرد، اظهار داشت: یکی از مسائلی که اکنون در سطح خرد مطرح است این است که به طور مثال هر کارمندی که حقوق کم یا متوسطی را دریافت می کند به خودش حق می دهد که از مسیر و طریقی دیگر کمبودها را جبران کند؛ توجیه اش این است که وقتی دیگران حقوق های آنچنانی دریافت می کنند چرا من آن را نگیرم. وقتی که دیگران علاوه بر حقوق های آنچنانی که رسمی و قانونی می گیرند، امکان اختلاس هم برای آنها فراهم است که چند هزار میلیاردی می باشد. خب چرا من درآمد چند میلیونی نگیرم؟

  رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی این مطلب را بیان کرد که وقتی روش ها، روش های استئثار باشد، امکان ایثار در جامعه فراهم نمی شود مگر اینکه ایثارگری های خاصی مثل عاشورا اتفاق بیفتد تا تحولی در جامعه ایجاد شود و متذکر شد: منظور من این نیست که کسی برود برای حل مسائل عملیات استشهادی بکند، بلکه در چنین شرایطی همانطور که امام (ره) فرمودند به جای اینکه این همه عبادت کنیم کمی هم بنشینیم و وصیت نامه شهدا را مطالعه کنیم تا ببینیم خود شهدا چگونه زندگی کردند و چه توصیه هایی داشتند. از همین جا است که می توانیم یاد بگیریم و بیاموزیم که چگونه می شود ایثارگر بود. بنابر این شرایط فعلی را من مناسب برای ترویج این فرهنگ نمی دانم.

 نماینده مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که چرا تجمل گرایی در بین دولتمردان و آحاد جامعه رواج یافته است، تاکید کرد: مردم به الگوها، آموزش ها  و رسانه هایی که به آنها آموزش می دهند توجه دارند، اما واقعا باید پرسید رسانه ملی چه مستقیم و چه غیرمستقیم  در جهت این فرهنگ چه اقدامی کرده است؟ ترویج فرهنگ ایثار و شهادت تنها این نیست که تصویر پیکر مطهر شهیدان را که بر روی دستان مردم تشییع می شود نشان بدهیم.

 حجت الاسلام مازنی در پایان اظهار داشت: آمورش و ترویج فرهنگ ایثار و فداکاری این است که مردم در مقام عمل ببینند که رفتار ما، رفتاری شهید گونه و ایثارگرانه است، اگر چنین فرهنگی را توانستیم در جامعه نهادینه و محقق کنیم آن وقت می شود فرهنگ ایثار و شهادت را ترویج کرد والا به قول ما طلبه ها فلا.

پایان


کد خبرنگار : 18