تاریخ : 1397,شنبه 19 آبان14:51
کد خبر : 62006 - سرویس خبری : حقوقی و قوانین

یک پیشنهاد درخصوص اجرای ماده ۴۵ قانون جامع ایثارگران

معضل خودروی جانبازان ۲۵ تا ۴۹ درصد


معضل خودروی جانبازان ۲۵ تا ۴۹ درصد

به موجب ماده ۴۵ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران، "دولت مکلف است سالانه اعتبار و تسهیلات لازم را برای تهیه خودرو مناسب برای کلیه جانبازان پنجاه درصد (۵۰%) و بالاتر و آن تعداد از جانبازان بیست و پنج درصد (۲۵%) الی چهل و نه درصد (۴۹%) که به تشخیص کمیسیون پزشکی بنیاد از نظر جسمی محدودیت حرکتی دارند

سید مرتضی توسلیان فر

«سید مرتضی توسلیان فر» جانباز 25 درصد جنگ تحمیلی -  به موجب ماده 45 قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران، "دولت مکلف است سالانه اعتبار و تسهیلات لازم را برای تهیه خودرو مناسب برای کلیه جانبازان پنجاه درصد (۵۰%) و بالاتر و آن تعداد از جانبازان بیست و پنج درصد (۲۵%) الی چهل و نه درصد (۴۹%) که به تشخیص کمیسیون پزشکی بنیاد از نظر جسمی محدودیت حرکتی دارند، پیش‌بینی نماید."

مطابق این قانون، هم اکنون بنیاد شهید و امور ایثارگران طبق نوبت و ضوابط و تسهیلات مصوب قانونی، جانبازان معزز 50 درصد به بالا را برای دریافت خودرو به شرکت های خودروساز داخلی معرفی می نماید. حال زمان آن رسیده است که با توجه به شرایط اخیر بازار خودرو در کشور، تسهیلاتی برای جانباران 25 تا 49 درصد نیز لحاظ گردد. ثبت نام های اخیر دو شرکت بزرگ خودروساز دولتی یعنی شرکت های سایپا و ایران خودرو یک اشکال اساسی بزرگ دارد و آن این است که اخیراً فقط خودروهای با پلاتفرم قدیمی و دستی و غیر اتوماتیک را عرضه می کنند که با توجه به شرایط جسمی و محدودیت های حرکتی جانبازان، خودروی مناسب برای ثبت نام جانبازان عملاً وجود ندارد. در این بین شایسته است مسئولین بنیاد شهید و امور ایثارگران به وظایف حمایتی خود به طور جدی عمل نمایند.

همه ما به شرایط کشور آگاه هستیم. در وضعیت کنونی بالا بردن سقف تسهیلات واقعاً شاید عملی نباشد تا بتوانند جانبازان 25 تا 49 درصد را هم تحت پوشش قرار دهند تا مانند جانبازان 50 درصد به بالا، تسهیلات مالی و خودرو دریافت نمایند؛ ولیکن بنیاد در صورت پیگیری مستمر و مستدل می تواند در اجرای ماده 45 قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران، حداقل امکان ثبت نام برای چند مدل خودروی تولید داخل اتوماتیک شرکت های خودروساز دولتی را برای جانبازان بین 25 تا 49 درصد فراهم نماید به طوریکه جانباز متقاضی، وجه خودرو را کامل و به قیمت کارخانه و بدون اختصاص هرگونه تسهیلات خاصی در وجه شرکت خودروساز شخصاً واریز نماید. در صورت برقراری این شیوه منفعتی که برای جانباز متقاضی خودرو ایجاد می گردد این است با توجه به اینکه هم اکنون تا صد درصد قیمت برخی مدل خودروهای با دنده اتوماتیک تولید داخل مانند پژو 207 اتوماتیک، پژو 2008، سراتو، هایما، تندر اتوماتیک و چند مدل دیگر بین کارخانه و بازار آزاد تفاوت قیمت وجود دارد، جانباز متقاضی می تواند خودروی مناسب خود را به قیمت کارخانه تهیه نماید.

در این میان برای از بین بردن هرگونه ابهام درباره احتمال فروش خودرو در بازار آزاد، می توان تفاهمنامه ای بین بنیاد شهید و امور ایثارگران و شرکت های خودروساز امضا گردد تا سند خودروی تحویلی به جانباز، دو سال بعد از واگذاری تحویل شود تا هرگونه شائبه فروش خودرو در بازار آزاد در اذهان از بین برود. بدین ترتیب فقط جانبازان متقاضی و مصرف کننده واقعی برای دریافت خودرو ثبت نام می نمایند و مساعدت و پیگیری بنیاد شهید و امور ایثارگران کمک بسیار خوبی به این دسته از جانبازان متقاضی خودرو است که مجبور نخواهند بود خودروی مورد نظرشان را تا دو برابر قیمت کارخانه از بازار آزاد تهیه نمایند. در این میان با توجه به اینکه مقاومت بخش های دولتی و شبه دولتی در برابر اینگونه برنامه های حمایتی از جانبازان همواره مسبوق به سابقه می باشد! شایسته است ریاست محترم بنیاد شهید و امور ایثارگران که معاونت محترم ریاست جمهوری نیز هستند، در این زمینه مساعدت و پیگیری و دستور مقتضی را شخصاً صادر فرمایند.

با توجه به دیدارهای با ارزش ریاست محترم جمهوری از خانواده محترم جانبازان که همواره به صورت دوره ای انجام و در رسانه های ارتباط جمعی منتشر می گردد، شاید بهترین فرصت برای طرح این موضوع و حل معضل کنونی جانبازان 25 تا 49 درصد در زمینه خودرو از سوی ریاست محترم جمهوری، در خلال یکی از همین دیدارها باشد که خدمتشان طرح موضوع گردد که ان شاالله نه فقط در شعار، بلکه در عمل نیز حمایت موثر و اثربخش ریاست محترم جمهوری دولت تدبیر و امید در حمایت از جانبازان را شاهد باشیم. 


کد خبرنگار : 17