تاریخ : 1397,چهارشنبه 23 آبان14:20
کد خبر : 62101 - سرویس خبری : اخبار

حقیقت پور در یادداشتی عنوان کرد

انتقاد از فراموشی قهرمانان بی بدیل دفاع مقدس



 
 
مشاور رئیس مجلس شورای اسلامی با انتقاد از فراموشی قهرمانان بی بدیل دفاع مقدس نوشت: مردم انقلابی ایران بدون آگاهی از پیشینه واژه ماراتن به راحتی از آن استفاده میکنند در حالی که این مفهوم باعث غرور یونانیان و غرب است.
 
به گزارش خبرگزاری خانه ملت، منصور حقیقت پور مشاور رئیس مجلس شورای اسلامی در یادداشتی با عنوان" چرا ماراتن؟" که برای خانه ملت ارسال شده نوشت: حتما در روزنامه‌ها، سایت‌ها، صدا و سیما و بعضا در کلام اندیشمندان می‌شنویم ماراتن شهردارها، ماراتن علمی، ماراتن خرید و فروش و ده‌ها عبارت دیگری که با مارتن همراه است. آیا مفهوم ماراتن را می‌دانیم و از جنبه‌های تاریخی این واژه را واکاوی کرده‌ایم؟ من مطمئن هستم که هر ایرانی وطن پرست اگر مختصر شناختی از این مفهوم داشته باشد قطعاً از آن در واژگان خود استفاده نخواهد کرد.

عمق مطلب به قدری ضد ایرانی است که در رژیم گذشته در مجامع بین‌المللی حکومت پادشاهی ایران در مقابل دو ماراتن (دو استقامت) مقاومت و مخالفت می‌کرد و در داخل کشور نیز از دو استقامت استفاده می کردند.

و امروز در عجبم چگونه مردم انقلابی ایران بدون آگاهی از پیشینه این واژه به راحتی از آن استفاده می‌کنند.

حقیقت تاریخی این است که در عصر هخامنشیان در آستانه سقوط آن در جنگ سخت ایران و یونان لشکر ایرانیان به دلیل شرایط سخت جوی و سرمای فراوان با عدم توفیق روبرو شده و همچنانی که در جنگ دوم جهانی ژنرال سرما باعث شکست آلمان‌ها شد در آن جنگ نیز ژنرال سرما و یخبندان باعث عدم توفیق ایرانیان شد و لشکریان یونانی خود را پیروز میدان معرفی کردند. یکی از سربازان یونان به نام ماراتن فاصله معرکه نبرد تا کاخ پادشاه یونان را به مسافت 42 کیلومتر بدون توقف می‌دود تا خبر پیروزی لشکر یونان و شکست ایرانیان را اعلام کند. ماراتن پس از اعلام خبر پیروزی به دلیل تحمل فشار سنگین دویدن در همان کاخ در جا می‌میرد.

پادشاه یونان به منظور بزرگداشت نام ماراتن که خبر پیروزی لشکر یونان و شکست لشکر ایران را به دربار رسانده بود همه ساله مسابقات دو استقامت 42 کیلومتری برگزار می‌کرد و مدال ماراتن را به قهرمانان اهدا می‌نمود و کم کم این حادثه جنبه جهانی و بین‌المللی به خود گرفت.

قطعا توسعه این مفهوم باعث غرور یونانیان و در نهایت غرب است و این مفهوم برای ما نافع نیست و قطعا اگر نمی‌توانیم در سطح بین‌المللی تغییری در آن بدهیم حداقل می‌توانیم در ادبیات محاوره‌ای خودمان این عبارت را از عناوینی نظیر مارتن علمی، ماراتن اقتصادی و ... حذف کنیم.

و از سوی دیگر جای تأسف در آن است که چگونه یک کشور، نام حامل خبر پیروزی نظامیان خود را طوری جهانی می‌کند که روزانه هزاران مردم دنیا حتی لشکر غیر پیروز در آن جنگ نام او را ندانسته می‌برد ولی قهرمانان بی بدیل دفاع مقدس ما که مردان خدایی بودند را ما به فراموشی می‌سپاریم. مثلا امروز که سالگرد شهادت شهید دانشمند، پایه‌گذار صنعت مبارک موشک‌سازی جمهوری اسلامی ایران است برای استمرار یاد ایشان چه اقدام ثمربخشی انجام داده‌ایم؟ آیا مدال اکتشاف علمی شهید تهرانی را طراحی کرده‌ایم؟ آیا مسابقه ورزشی به نام ایشان تنظیم کرده‌ایم؟ آیا کرسی تهرانی شناسی در مراکز علمی کشور دائر نموده‌ایم؟ متأسفانه خیر.

پیش بیایید برای داشته‌های علمی خود رکاب فاخر طراحی کنیم و از مفاهیم ضد ارزشی نظیر ماراتن استفاده نکنیم./

پایان پیام