تاریخ : 1397,یکشنبه 27 آبان14:12
کد خبر : 62166 - سرویس خبری : اخبار

شیخ زکزاکی دوباره متولد شد!



دکمه آسانسور را زد و نگاهی به عقربه های ساعت روی دستش انداخت. چیزی به ساعت 10 نمانده بود که همان لحظه آسانسور ایستاد. وارد که شد خودش را در آینه برانداز کرد. اولین بار است که در تمام این بیست و چند سال زندگی شخصی و کاری اش به چنین جشنی دعوت می شود؛ جشن تولد پسر یک ماه ای که خودش در ایران نیست اما آنقدر خاطرش عزیز است که عده ای هزاران کیلومتر آن طرف تر از خانه اش برای او و مادرش جشنی گرفته اند.

جشنی برای تنها نوه رهبر شیعیان نیجریه

تنها نوه شیخ زکزکی رهبر شیعیان نیجریه ماه گذشته به دنیا آمد. او تنها نوه شیخ از تنها پسرش «محمد» است. شش پسر دیگر رهبر شیعیان نیجریه در طول این سال ها که تحرکات دولت نیجریه علیه شیعیان این کشور شدت گرفته است؛ به شهادت رسیده اند. سه سال پیش در جریان حمله ارتش نیجریه به حسینیه بقیه الله تعدادی از افراد خانواده شیخ زکزاکی از جمله سه پسرش به شهادت می رسند و شیخ و همسرش «زینت ابراهیم» نیز به اسارت در می آیند.

به گفته نزدیکان او، شیخ در اسارت بینایی یکی از چشم ها و نود درصد از بینایی آن چشم دیگر را از دست می دهد. در طول این سه سال کمتر خبری از سالم بودن شیخ زکزکی منتشر شده است. او و همسرش همچنان در نقطه ای نامعلوم در اسارت دولت سفاک بوهاری به سر می بردند.

هدیه های کوچک و بزرگ روی میزی که تصویری از کودک تازه به دنیا آمده قرار دارد جای می گیرد. کودک و مادر در نیجریه هستند و حضور آنان در ایران برای شرکت در مراسم امکان پذیر نبود ولی تزئینات خانه پر است از تصاویر «نادر حسین» کوچک. الحق و الانصاف که صاحبخانه، مادری را در حق این نوزاد خاندان مقاومت تمام کرده است.

بیوت نورانی جایی برای تدبر در قران و فعالیت های بین المللی

چند دقیقه بعد همه خانم ها از راه می رسند، 2 دوست اهل کشور نیجریه که در دانشگاه علوم پزشکی تهران درس می خوانند؛ مهمان ویژه مراسم هستند. قرار است آنها پیام این مراسم را به گوش مردم نیجریه برسانند. ابتدای برنامه، قرائت چند آیه از کلام الله مجید است. بعد هم تخته ای روی دیوار نصب می شود و مربی مراسم، نکات تفسیری از آیات سوره نور را توضیح می دهد. در واقع این جلسات ماهانه که به طور سیار در منزل یکی از اعضای هیئت «بیوت نورانی» یا همان «luminous home» برگزار می شود؛ بر مبنای تفکر و تدبر در قران با محور خانواده و زنان است.

«بیوت نورانی» 40 خانه را شامل می شود که در هر ماه یکی از خانه ها داوطلب اجرای جلسات می شود، جلساتی که در کنار رکن اصلی آن یعنی تدبر در قرآن، گریزی به وقایع و تحولات حال حاضر جهان اسلام هم می زند و خانم ها با مباحث جدیدی از جبهه مقاومت اسلامی، وقایع روز مربوط به جهان اسلام و غیره آشنا می شوند.

«معصومه محبی» مسوول هیئت بیوت نورانی در توضیح برنامه های هیئت می گوید: «هدف از تشکیل بیوت نورانی شبکه سازی زنان و یک کار تشکیلاتی برای شرکت در جلساتی با محوریت تفکر و تدبر در قران برای پرورش زنان تاثیرگذار است. زنانی که بتوانند خود و خانواده هایشان را رشد فرهنگی، معنوی و مادی بدهند. مهمترین نکته در این هیئت شبکه سازی برای عضویت افراد با توانمندی های خاص و متفاوت و اضافه شدن افراد جدید است تا از این طریق بتوان از استعدادهای مختلف افراد استفاده کرد. بنا داریم تا چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی چهل خانه را فعال کنیم.»

مهمترین ویژگی بیوت نورانی حضور همه اقشار خانم در این جلسات است. محبی مثالی دراین باره می زند و از فراگیری آن می گوید: «هیئت در ابتدا با عنوان «آنس الحسین» در خانه شهید محبی برگزار شد. برای اینکه بتوانیم طرح را در کشورهای دیگر و حتی در بین خواهران اهل سنت برگزار کنیم؛ اسم آن را به «بیوت نورانی» تغییر دادیم. به امید خدا قرار است این طرح در استان های دیگر هم برگزار شد؛ در حقیقت این طرح برنامه ای است که همه خانم ها می توانند در آن شرکت کنند و بانی برگزاری اش شوند.»

شیخ زکزاکی دوباره متولد شد!

پیوند مسلمانان ایران و نیجریه

کیک تولد هم از راه می رسد، حالا همه چیز برای برگزاری جشن آماده می شود. بچه های کوچک تر با در دست گرفتن برگه هایی که روی آن به پنج زبان فارسی، عربی، انگلیسی، فرانسوی و اسپانیولی شعارهایی نوشته شده؛ پشت کیک می ایستند؛ شعارهایی با این مضمون:

- شیخ زکزاکی را آزاد کنید
- ما همه نوه های شیخ زکزاکی هستیم
- من راه عموهای شهیدم را ادامه خواهم داد

شعار آخری با ظرافت از زبان «نادرحسین» کوچک نوشته شده است. مهمانان جوان نیجریه ای هم چند عکس سلفی با خانم های ایرانی و کیک تولد می گیرند. بعد هم شمع ماهگرد تولد کوچکترین عضو خانواده زکزاکی توسط بچه های ایرانی فوت می شود. در میان همهمه صدای دست و هلهله مهمانان، دو مهمان نیجریه ای کیک را برش می زنند.

شیخ زکزاکی دوباره متولد شد!

خانم دکتر «فاطیما اسماعیل» یکی از مهمانان نیجریه ای چند دقیقه ای برای حاضران صحبت می کنند. او از حضورش در این جشن ابراز خوشحالی می کند و می گوید: «ما در کشور خودمان مورد ظلم زیادی واقع شده ایم اما خوشحال هستیم که می بینیم دوستان حقیقی مان در ایران با ما همدردی می کنند. ما به نیابت از شیخ زکزاکی، خانواده و پیروانش در این مراسم حضور پیدا کرده و از همه شما صمیمانه تشکر می کنیم. ما این قول را می دهیم که تصاویر و فیلم های جشن را در جبهه مقاومت نیجریه منتشر کنیم و به همه بگوییم که دوستداران و پیروان شیخ زکزاکی در ایران تولد «نادر حسین» را جشن گرفتند. انشالله که خداوند همه ما را مورد لطف و عنایت خود قرار دهد.»

شیخ ابراهیم زکزاکی، خمینی نیجریه

حالا نوبت بیان شرحی از وقایع نیجریه در طول سال های اخیر است که فاطمه دوست کامی یکی از نویسندگان جوان کشور دقایقی در این رابطه صحبت می کند. او در ابتدا با اشاره ای کوتاه به چگونگی روی آوردن شیخ زکزاکی به تشیع از تاثیر گذاری انقلاب اسلامی ایران و امام خمینی بر وی می گوید: «شیخ ابراهیم زکزاکی در خانواده با جایگاه اجتماعی بالا در نیجریه متولد شد. او مسلمان اهل سنتی بود که همیشه داعیه عدالتی خواهی داشت و علیه نظام ظالمانه سیاسی و پادشاهی نیجریه در محافل مختلف بحث و سخنرانی می کرد. در اولین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران، شیخ زکزاکی در سفری به ایران با حضرت امام ملاقاتی کرده و از نزدیک با تفکراتشان آشنا می شود و ایشان را الگوی خود قرار می دهد.»

دوست کامی ادامه می دهد: «امروز بیش از 25 میلیون شیعه در نیجریه وجود دارد که اکثریت این جمعیت به همراه افرادی که از کشورهای همسایه ای چون مالی، نیجر، کامرون و ... در مراسم پیاده روی اربعین شرکت می کنند. دانستن این نکته خالی از لطف نیست که این جمعیت تنها برای رسیدن و زیارت پرچم حرم امام حسین (ع) در این مسیر سالانه ده ها کشته می دهند نه برای زیارت حرم منور ایشان.»

شیخ زکزاکی دوباره متولد شد!

برگزاری مراسم چهلم شهدای زاریا در ایران، جنبش اسلامی نیجریه را زنده کرد

سه سال پیش در روز اول ماه ربیع الاول تعدادی از اعضای جنبش مقاومت اسلامی نیجریه برای تعویض پرچم عزای حسینیه بقیه الله دور هم جمع شده بودند که فاجعه زاریا توسط ارتش دولت بوهاری با دخالت مستقیم عربستان سعودی شکل گرفت. در این کشتار آنها نزدیک به دو هزار نفر از شیعیان نیجریه را به خاک و خون کشیدند. پیکرهای عده ای از آنان را سوزاندند و در گورهای دسته جمعی دفن کردند.»

او به خاطره ای که بدیعه زکزاکی یکی از دخترخوانده های شیخ از روز واقعه زاریا تعریف کرد؛ اشاره کرده و می گوید: «یکی از مادران باردار حاضر در مقابل حسینیه بقیه الله در اثنای حمله نیروهای دولتی نیجریه به شیعیان زایمان می کند. نیروهای ارتش هم که با انواع و اقسام تجهیزان سبک و نیمه سنگین به صحنه آمده بودند؛ با مشاهده مادر و نوزاد تازه متولد شده با تانک از روی هر دو رد شده و آنها را به شهادت می رسانند.

در چهلمین روز فاجعه زاریا مراسم یادبودی به همت هیئت «شهدای گمنام» در تهران برگزار می شود که حدود پنج هزار نفر از مردم در آن شرکت می کنند. فیلم و تصاویر این مراسم دست به دست بین پیروان شیخ در نیجریه پخش می شود. خانم جومای احمد کاروفی یکی از زنان فعال جنبش مقاومت اسلامی نیجریه در سفری که به ایران داشتند؛ در دیدار با عوامل برگزار کننده این مراسم، عنوان کرد که بعد از مشاهده این فیلم، جنبش اسلامی نیجریه یک بار دیگر سرپا شد. او می گفت: وقتی شما را هزاران کیلومتر دورتر در کنارمان دیدیم، یقین پیدا کردیم که تنها نیستیم و تنها با خواهران و برادران دینی مان به لحاظ جغرافیایی فاصله داریم. ما برای ادامه راه، نیرویی تازه گرفته بودیم.»

شیخ زکزاکی دوباره متولد شد!

خانم های جلسه متاثر از ظلم هایی که به شیعیان نیجریه رفته، با دقت به صحبت ها گوش می دهند. اشک در چشمان برخی از آن ها حلقه زده و همین می شود که در پایان صحبت ها، برای آزادی همه مسلمانان در بند در جهان، از نیجریه تا فلسطین و میانمار و در صدر آنان شیخ ابراهیم زکزاکی و همسرش، دعای امن یجیب را دسته جمعی قرائت می کنند.

حاضرین در جمع حرکت امروز را یک کار نمادین می دانند. کاری که این پیغام را در بر داد: «در سالگرد شهادت شهدای زاریا، تولد نادر حسین و هزاران نادر حسین آزادی خواه در نیجریه، ایران و جهان نشان از رویش تفکر مقاومت و ظلم ستیزی است. تا این کودکان متولد می شوند و در دامان مادرانی از نسل رباب پروش می یابند، بوهاری، محمد بن سلمان، نتانیاهو و ترامپ باید بدانند که ائتلاف شان در برابر مسلمانان آزادی خواه دنیا راهی جز به عبث نخواهد برد.


منبع : دفاع پرس