تاریخ : 1397,پنجشنبه 15 آذر12:26
کد خبر : 62467 - سرویس خبری : اخبار

طی نشست خبری در مرکز تشکل های بنیادشهید:

تشریح دستاورد اعزام جانبازان شیمیایی به لاهه


تشریح دستاورد اعزام جانبازان شیمیایی به لاهه

نشست خبری بیست و سومین کنفرانس سازمان منع گسترش سلاح های شیمیایی با حضور سرپرست و اعضای این تیم، و با حضور قابل توجهی از اصحاب رسانه در مرکز دانش پژوهان بنیادشهید و امور ایثارگران برگزارشد.

فاش نیوز - نشست خبری بیست و سومین کنفرانس سازمان منع گسترش سلاح های شیمیایی با حضور سرپرست و اعضای این تیم، و با حضور قابل توجهی از اصحاب رسانه در مرکز دانش پژوهان بنیادشهید و امور ایثارگران برگزارشد.

به گزارش خبرنگار ما، در این نشست که با حضور جانبازان اعزامی به بیست و سومین کنفرانس (oPcw) سازمان منع گسترش سلاحهای شیمیایی در شهر لاهه در کشور هلند برگزار شد، نتایج و اقدامات انجام شده طی اقامت گروه اعزامی در خلال برگزاری این کنفرانس تشریح شد.

در هیئت اعزامی به کشور هلند"سجاد قاسمی" به عنوان سرپرست گروه، و جانبازان شیمیایی، اسدالله محمدی، عبدالرحیم کریمی واحد، محمدرضا صدیقی مقدم، محمدرضا حاجی پور، سید کمال لوح موسوی به اتفاق "اسلام کریمی" نماینده بنیادشهید و تشکل های شاهد و ایثارگر در کنفرانس منع گسترش سلاح های شیمیایی در این کنفرانس حضور داشتند که در این نشست خبری گزارشی از دستاوردهای خود را بیان کردند.   

سرپرست گروه اعزامی به دادگاه لاهه در ابتدا با توضیحاتی درخصوص سازمان منع گسترش سلاح های شیمیایی گفت: نمایندگان 197 کشور عضو این سازمان در اجلاس آن شرکت می نمایند که یکی از اهداف این سازمان نیز جمع آوری سلاح ‌های شیمیایی است و تشکل های ایثارگران و جانبازان شیمیایی نیز در این نشست حضور فعال داشتند که در این میان جمهوری اسلامی ایران به عنوان  فعال ترین تشکل در این نشست و حاشیه های آن حضور داشت.  
موسوی در ادامه گفت: نمایشگاه تصویری (عکس) در لاهه هلند از سوی سازمان های مردم نهاد مرتبط با حوزه مصدومان و جانبازان شیمیایی در حاشیه این کنفرانس برپا شد که حضور اعضای این تیم که به عنوان قربانیان سلاح های شیمیایی در این اجلاس حضور داشتند نیز بسیار تاثیرگذاربود.
وی همچنین خاطرنشان کرد: درجلسه ای که با حضور مدیرکل سازمان منع گسترش سلاح ‌های شیمیایی سازمان ملل داشتیم تلاش کردیم از دو موضع اقتدار و اعتدال به درستی استفاده نماییم و از  ایشان درخواست بازدید از مناطق شیمیایی جمهوری اسلامی ایران را داشتیم که قرار است این اتفاق محقق شود.
قاسمی اضافه کرد: در این اجلاس موضوع تحریم های ظالمانه آمریکا علیه ایران به ویژه در بخش دارو و تجهیزات مورد استفاده جانبازان شیمیایی را در یک متن هشت ماده ای به مدیرکل این سازمان ارائه دادیم.

 گفتنی است سازمان منع گسترش سلاح های شیمیایی دارای 197عضو رسمی است که  اعضا، کنوانسیون و تعهدات آن را امضا کرده و کشورهای اسراییل، کره شمالی، میانمار، سومالی جنوبی و لیبی هنوز تعهدات آن را امضا نکرده اند و اسراییل نیز به عنوان عضو ناظر در این اجلاس حضور دارد که  با اعتراضات ما (جمهوری اسلامی ایران) روبرو شده است.

این مقام آگاه همچنین افزود: بحث غرامت جانبازان شیمیایی نیز بحث امروز و دیروز نیست، بلکه خود وزارت امورخارجه نیز پیگیر موضوع است و ما نیز دادخواست هایی را آماده کرده ایم و درشرایط مناسب آن را به مراجع ذی صلاح ارایه خواهیم داد و این موضوع از طریق سه وزارتخانه امورخارجه، اطلاعات و بنیادشهید نیز قابل پیگیری است.

سرپرست گروه اعزامی ایثارگران به کنفرانس منع گسترش سلاح‌های شیمیایی در خاتمه گفت: به منظور معرفی بیشتر اقدامات انجام شده در منطقه سردشت، قرار است نماد جانبازان شیمیایی این منطقه در آینده در این شهر رونمایی شود.

"اسلام کریمی" رئیس مرکز دانش پژوهان و تشکل های شاهد و ایثارگر نیز در این نشست خبری گفت: با همکاری جانبازان شیمیایی نشست هایی برای رفع مشکلات این افراد با سازمان محیط زیست و شهرداری برگزار شده است و تمام تلاش بنیادشهید این است که نیازهای واقعی جانبازان شیمیایی را در اولویت قرار دهد. حتی تاکید می شود که از درد و آلام جامعه ایثارگری نیز کاسته شود.

فاش نیوز: آنچه در این میان دل هایمان را می آزرد خِس خِس سینه های این جانبازان شیمیایی بود. برای آشنایی بیشتر با اعضای گروه اعزامی به لاهه هلند، باختصار این عزیزان را معرفی می نماییم.

* "اسدالله محمدی" جانباز 70درصدی که در سن 22سالگی در عملیات کربلای 5 «منطقه شلمچه» از ناحیه چشم، ریه و پوست  دچار مصدومیت شیمیایی شده و پس از آن تحصیلات خود را در رشت شیمی ادامه می دهد، چرا که دلیل آن را آشنایی بیشتر با سلاح های شیمیایی عنوان می کند و مدت 7سال است که در موزه صلح تهران فعالیت می نماید.

"محمدرضا حاجی پور" نماینده تشکل های جانبازان شیمیایی با 5500 جانبازشیمیایی در استان فارس است و به عنوان مدیرعامل انجمن جانبازان شیمیایی استان فارس در گروه اعزامی بوده است.  وی علت آمار بالای جانبازان شیمیایی این استان را  حضور لشگر19 فجر و تیپ33 المهدی در دفاع مقدس می داند که جزو تیپ های عملیاتی و خط شکن بوده اند و به همین منظور استان فارس رتبه 3و 4 کشوری را داراست.

وی گفت: این انجمن فعالیت سیاسی، دولتی و تجاری ندارد و هدف از تشکیل آن، کمک به جامعه هدف است که دربخش بهداشت و درمان، دارو، آموزش، پژوهش، علمی، هنری و حقوق بین الملل فعالیت می نماید.

"سیدکمال لوح موسوی" از تشکل حمایت از جانبازان شیمیایی نیز گفت: بنده درسال 1464 به عنوان کارشناس آزمایشگاه در بیمارستان صحرایی حضرت زهرا در نزدیکی اروند برای مداوای مجروحین حضور داشتم که درحال امدادرسانی به 140مجروح بودیم که با بمباران شیمیایی دشمن بنده و تمام مجروحانی که در آن منطقه حضور داشتند مصدوم شیمیایی شدیم و مدت 5ساعت در آن منطقه ماندیم تا یکی یکی ما را با هلی کوپتر و آمبولانس از منطقه خارج کردند، ولی عوارض آن تا به امروز باقی است. درسال 75با عمل جراحی بخشی از ریه ام برداشته شده و درحال حاضر با 25درصد ریه باقی مانده به زندگی ادامه می دهم، به طوری که باید روزی 16ساعت زیراکسیژن تنفس کنم و آنچه که باید عنوان کنم آن که اصحاب رسانه باید بحث آلودگی هوای تهران را جدی بگیرند.

"عبدالرحیم کریمی واحد" نیز که به عنوان عضو انجمن دفاع از حقوق جانبازان شیمیایی سردشت است که در بمباران شیمیایی این شهر مرزی 11تن از اعضای خانواده خود را از دست داده و خود شیمیایی شده است، می گوید:  تا زمان بمباران منطقه حلبچه حتی همسایگان هم چیزی از بمباران منطقه سردشت نشنیده بودند و این موضوع به فراموشی سپرده شده بود و تا آن زمان حتی سردشت جانبازشیمیایی مستقلی هم نداشت. بنده 30سال و اندی است که با جانبازان شیمیایی زندگی می کنم و به این نتیجه رسیده ام که جانبازان شیمیایی مظلومترین جانبازان جنگ تحمیلی هستند و پس از آن جانبازان اعصاب و روان که این دو گروه توجه ویژه ای را می طلبند.

کریمی واحد در ادامه گفت: حدود 60 هزارجانبازشیمیایی در کشور شناسایی شده اند و در آمارهای غیررسمی بین المللی و در شهر لاهه  آمار آنها به 100هزارنفر رسیده است و این نماد مظلومیت جانبازان شیمیایی ایران درسطح بین المللی است.

"محمدرضا صدیقی مقدم" مدیرکل مصومین شیمیایی بنیادشهید و امور ایثارگران نیز در این نشست طی سخنانی گفت: موضوع تحریم دارو، فصل مشترک تمام بیانیه های سازمان های مردم نهاد در حوزه جانبازان شیمیایی بود و همه آنها تاکید بر رفع تحریم های دارویی داشتند.
وی که خود از جانباز شیمیایی است گفت : ما بحث تحریم دارو را با حضور معاون مدیرکل سازمان منع گسترش سلاح های شیمیایی مطرح کردیم و تاکید شد چون صنایع دارویی تحریم است، باید رفع تحریم ها را مدنظر داشته باشند که امیدواریم این تلاش ها و بیانیه ها مثمر ثمر واقع شود.

گزارش: صنوبر محمدی
 


کد خبرنگار : 17