تاریخ : 1397,شنبه 17 آذر18:48
کد خبر : 62513 - سرویس خبری : حقوقی و قوانین

قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان (۲)


قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان (۲)

نظرات متفاوتی که بعد از تصویب قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان درباره تعارض این قانون با سایر قوانین ایثارگری مطرح شد، نشانگر آن بود که عده‌‌ای سلایق و دیدگاه‌های شخصی خود را ملاک و معیار قانون قرار داده و استنباط درستی از قوانین ندارند.

فاش نیوز - نظرات متفاوتی که بعد از تصویب قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان درباره تعارض این قانون با سایر قوانین ایثارگری مطرح شد، نشانگر آن بود که عده‌‌ای سلایق و دیدگاه‌های شخصی خود را ملاک و معیار قانون قرار داده و استنباط درستی از قوانین ندارند. آنان در تلاش بودند تا این قانون را در تعارض با ماده 4 قانون تسهیلات استخدامی و اجتماعی جانبازان، ماده 60 قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران و بندهای (چ) و (ر) ماده 87 قانون برنامه ششم توسعه قرار دهند و سلیقه خود را بر قانون تحمیل کنند. این عده بر آن بودند تا قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان را بر قوانین مارالذکر حاکم کرده و آن قوانین را نقض کنند.

اگر قوانین مذکور دارای محتوا و موضوع واحد بودند این موضوع جای تأمل داشت لکن با بررسی هر کدام از قوانین به این نتیجه می‌رسیم که هیچ سنخیتی بین آنان وجود ندارد.

در قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان افرادی که بازنشسته و یا بازخرید شده و از دستگاه اجرایی خود با این وصف جدا شده‌اند، با دریافت حقوق بازنشستگی مجددا قصد دارند در دستگاه اجرایی خود  یا سایر دستگاه‌های اجرایی مجددا مشغول خدمت شده و با عنایت به اطلاق عنوان بازنشسته بر آنان از حقوق و مزایای دیگری برخوردار شوند. مقنن برای به‌کارگیری این افراد که وصف بازنشستگی بر آنان صادق است، ممنوعیت ایجاد کرده است، در حالی که در مواد 4 قانون تسهیلات استخدامی جانبازان و ماده 60 قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران، بحث اعاده به خدمت ایثارگرانی است که با دستگاه خود قطع همکاری کرده و این قطع همکاری به دلیل آرای مراجع قضایی، هیأت‌های رسیدگی به تخلفات اداری یا سایر مراجع مشابه نبوده باشد. این امتیاز را قانونگذار فقط برای یکبار به ایثارگران اختصاص داده است. در اعاده به خدمت‌ ایثارگران، بازنشستگی موضوعیت خود را از دست می‌دهد و فرد به حالت قبل از بازنشستگی تغییر وضعیت داده و تا تکمیل سنوات مجاز به خدمت ادامه می‌دهد تا بازنشسته شود. هدف مقنن از تخصیص این امتیاز رعایت حال ایثارگران و ترمیم وضعیت معیشتی آنان بوده است. به عبارتی اعاده به خدمت، استخدام مجدد تلقی نمی‌شود و نیازی به صدور مجوز ندارد تا تابع ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان قرار گیرد و فرد اعاده به خدمت شده در استمرار خدمت قبلی به خدمت ادامه می‌دهد.

عده‌ای از نمایندگان سعی کردند با طرح استفساریه‌ای مبنی بر اینکه آیا بر اساس قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان، اعاده به خدمت‌ها شامل این قانون می‌شوند، به موضوع افرادی که حسب قوانین می‌توانند اعاده به خدمت شوند بپردازند، البته به دلیل عمومیت این استفساریه به طور قطع موضوع اعاده به خدمتی‌ها شامل افراد ایثارگر و غیرایثارگر می‌شد. با بررسی کمیسیون اجتماعی مجلس در جلسه یازدهم آذرماه، این استفساریه به دلیل شفاف بودن قانون رأی نیاورد و نیازی به تدوین استفساریه نشده علاوه بر آن در بخشی از پاسخ معاونت قوانین مجلس به آقای امیرآبادی، عضو هیأت رئیسه مجلس در خصوص ایثارگران صداوسیما به شماره 71232 مورخ 27/8/97 به صراحت اعلام شده است: افرادی که به موجب قانون اعاده به خدمت شده‌اند، مشمول قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان نبوده و می‌توانند تا زمان بازنشستگی به خدمت خود ادامه دهند.

با این اوصاف ایثارگرانی که برابر ماده 4 قانون تسهیلات استخدامی جانبازان و ماده 60 قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران برای یک بار تقاضای اعاده به خدمت دهند به دلیل اینکه با اعاده به خدمت وصف بازنشستگی از آنان برداشته می‌شود و در استمرار وضعیت قبلی خود قرار می‌گیرند منع قانونی برای ادامه خدمت نداشته و می‌توانند در دستگاه محل خدمت قبلی به خدمت ادامه دهند. همین موضوع که اعاده به خدمت ایثارگران استمرار خدمت در دستگاه اجرایی قبلی است و مانند به‌کارگیری بازنشستگان که در گذشته در به‌کارگیری هر دستگاهی امکان آن وجود داشت، خود دلیل و گواه صادقی است که این دو قانون کاملا از یکدیگر مستقل بوده و دارای محتوای واحدی نیستند.

یوسف مجتهد