تاریخ : 1397,سه شنبه 20 آذر19:31
کد خبر : 62516 - سرویس خبری : مجلس شورای اسلامی

ملاحظاتی در باب بررسی بودجه ۹۸ در مجلس


ملاحظاتی در باب بررسی بودجه ۹۸ در مجلس

با توجه به اینکه لایحه بودجه سال ۹۸ جهت بررسی به مجلس محترم تقدیم گردید است، خواهشمند است در جهت حفظ عزت و کرامت همه ایثارگران، موارد مشروحه زیرکه قبلا زیرساخت های قانونی آن در قانون برنامه ششم و سند راهبردی رزمندگان دیده شده است، در قانون بودجه سال ۹۸پیگیری و به تصویب رسانید شود...

جمعی از ایثارگران  -   با سلام و احترام؛ ضمن تشکر از همه نمایندگان حامی ایثارگران، با توجه به اینکه لایحه بودجه سال 98 جهت بررسی به مجلس محترم تقدیم گردید است، خواهشمند است در جهت حفظ عزت و کرامت همه ایثارگران، موارد مشروحه زیرکه قبلا زیرساخت های قانونی آن در قانون برنامه ششم و سند راهبردی رزمندگان دیده شده است، در قانون بودجه سال 98پیگیری و به تصویب رسانید شود.

1- کمک معیشت کلیه رزمندگان و جانبازان زیر25% فاقد شغل و درآمد که پرونده هایشان در نیروهای مسلح و یا بنیاد تکمیل شده است در سال 98 برقرارشود و بودجه لازم با ردیف مشخص، به تصویب رسانیده شود و در صورت امکان، نام آن به "حقوق ایثار"اصلاح شود.

2- دراجرای قانون برنامه ششم که از تکالیف دولت محترم می باشد، کمک معیشت کلیه ایثارگران افزایش و به حقوق تبدیل گردد.

3- در اجرای سند راهبری رزمندگان و قانون برنامه ششم، تسهیلات مربوط به درمان پایه، بیمه تکمیلی، وام مسکن، کمک هزینه های ضروری ازدواج و.... و وام ازدواج فرزندان رزمندگان، در قانون بودجه سال 98 پیش بینی و متناسب با اولویت مدت حضور در جبهه به صورت سالیانه ارائه گردد.

4- تکلیف قانونی 30% تخفیف شهریه دانشجویان ایثارگر(رزمندگان و جانبازان زیر25% و خانواده هایشان) در کلیه دانشگاهها (دانشگاههای آزاد، پیام نور، علمی کاربردی و.....) اجرایی شود و بودجه لازم پیش بینی شود.

5- جهت اجرای قانون 5% جانبازی رزمندگان فاقد مدارک بالینی که جانبازیشان از سوی کمیسیون نیروهای مسلح تایید گردیده است، بودجه لازم در بنیاد شهید و امورایثارگران پیش بینی گردد و فرایند کار آسان شود.

6- با توجه به اینکه تنها گناه جانبازان زیر25% مراجعه دیرهنگام پس از پایان جنگ به کمیسیون های پزشکی بوده است و میزان آسیب هایشان بیش از درصدهایشان است، لذا کلیه تسهیلات و امتیازات جانبازان 25% به جانبازان زیر25% تسری داده شود و بودجه لازم در قانون سال 98 پیش بینی گردد.

7- کلیه امتیازات فرزندان معزز شهدا به فرزندان جانبازان 70% تسری داده شود.

8- کلیه همسران شاغل جانبازان، با هر درصد جانبازی، معاف از پرداخت مالیات برحقوق شوند و بودجه لازم در قانون پیش بینی شود.

9- جهت بهره مندی رزمندگان و جانبازان زیر25% از کلیه تسهیلات وتخفیفات موضوع ماده 88 قانون برنامه ششم، هماهنگی های لازم با سازمان ها و ادارات ذیربط شامل: دانشگاهها، شورای شهر، شهرداری، راهن آهن، هواپیمایی و.... جهت اجرای قوانین انجام پذیرد و بودجه مورد نیاز، پیش بینی گردد.

10- جهت اجرای موضوع یک مقطع تحصیلی رزمندگان و همچنین امتیاز فوق العاده ایثارگری رزمندگانی که دارای کمتر از سه ماه حضور در جبهه هستند، پیش بینی های لازم در بودجه دیده شود.

11- دراجرای قانون برنامه ششم که به موجب آن، کلیه رزمندگان و جانبازان زیر25% از هزینه های حق الثبت مربوط به خرید و فروش، ترهین اسناد مالکیت، تسهیلات وام خرید و ساخت مسکن از هفتاد درصد(70%) معافند، این موضوع در بودجه 98 نیز پیش بینی و بنیاد شهید مکلف به اجرا گردد.

12- با توجه به اینکه برخی از ایثارگران در شرایط اجبار، به دلیل انحلال شرکت ها، اخراج، تبدیل وضعیت استخدامی و....، طبق قانون برای یکبار از پرداخت ما به التفاوت برای پانزده سال سنوات بیمه‌ای ناشی از تغییر صندوق بیمه و بازنشستگی معافند و این مبلغ به عنوان مطالبه صندوق منتقلٌ‌الیه از دولت منظور می گردد و باید در قالب بودجه سنواتی توسط دولت پرداخت شود؛ لذا خواهشمند است در بودجه سال 98 دیده شود.

13- جهت اجرای ماده 27 قانون جامع خدمت رسانی به ایثارگران، مبنی بر پرداخت مدت حضور در جبهه به میزان یک و نیم برابر رزمندگان از سوی دولت به صندوق های بازنشستگی، بودجه لازم پیش بینی و موانع موجود رفع گردد.

14- با توجه به مهمترین نیاز جانبازان که بیمه درمان تکمیلی می باشد، موضوع اعتبار لازم، در بنیاد شهید و امور ایثارگران پیش بینی گردد.

آذر 97