تاریخ : 1397,یکشنبه 18 آذر14:31
کد خبر : 62523 - سرویس خبری : اخبار

برتری مقاومت بر نسخه­‌های غربی



سند 2030، پالرمو، FATF و cft مدتهاست که به عرصۀ چالش میان غربگرایان و انقلابیون تبدیل گردیده‌­اند و رهبری نیز نظر کلی­‌شان در مورد این مقوله‌­ها را اعلام نموده‌اند اما متأسفانه کمتر به آن توجه شده است.
برخی نقاط منفیِ نسخه‌­های غربی را ذکر می‌نماییم.
تعارض با روح استقلال
نخست آنکه توصیه­‌ها و معاهدات غربی­‌ها با روح استقلال­‌طلبی و عدم غرب‌گرایی در تعارض هستند و رهاورد آنها دنباله­‌رو غرب شدن در مقولۀ مورد نظر است در حالی که ما می­‌توانیم خودمان دست بالاتر را داشته باشیم و قوانین ملی و بومی در عرصه­‌های مختلف تصویب و اجرا ‌نماییم.
خودتحریمی
دوم آنکه این توصیه­‌ها و قراردادها مطابق تعاریف، باورها و هنجارهای غربی‌ها در عرصه‌‌های مختلف است که ناگفته پیداست این تعاریف و باورها و حتی هنجارها در موارد متعددی تفاوت‌های جزیی، کلی و بنیادین با اصول و اعتقادات ما دارند. علاوه‌بر این غربی‌ها در موارد متعددی تعاریف دوگانه­‌ای از مقوله‌‌های مورد نظرشان دارند. بارزترین مثال این واقعیت مقولۀ تروریسم است که آنچه را غربی‌ها تروریست تعریف می­‌کنند ما محترم و مقدس می­‌دانیم. ما سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را نهادی مقدس و مکتبی می‌­دانیم و عملکرد آن را انقلابی و در راستای حمایت از مظلومان جهان می­‌دانیم. در مورد مجاهدان راه مبارزه با داعش و صهیونیسم در فلسطین، لبنان، سوریه، عراق، یمن و سراسر جهان نیز چنین دیدگاهی داریم اما غربی‌ها دقیقاً برعکس این می‌­اندیشند و بارها اقدامات این طیف را مصداق تروریسم اعلام کرده‌­اند. بنابراین پذیرش برخی معاهدات به منزلۀ خودتحریمی و ایجاد محدودیت‌های مختلف برای افراد و نهادهای امنیتی خودمان است که به سربازان امام زمان(ع) و پاسداران ولایت معروف هستند.   
سوء­استفاده از تعهدات
سوم آنکه تجربیات متعدد نشان داده که غربی‌ها با سوء­استفاده از این معاهدات، برخی تعهدات را به اهرم فشاری علیه کشورهای همسو تبدیل می­‌کنند. بعنوان نمونه غربی‌ها بارها از عضویت ما در آژانس بین­‌المللی انرژی اتمی و پذیرش NPT سوء­استفاده کرده و بارها با بهانه‌های هسته­‌ای ما را مورد فشار و هجمه و تحریم قرار داده‌­اند حتی بارها از تعهدات داوطلبانه و موقت ما بعنوان الزام یاد کرده و آنها را ابزار فشار قرار داده­‌اند مثل تعلیق فعالیت‌های هسته‌­ای در دوران ریاست­ جمهوری خاتمی که از قضا دکتر حسن روحانی در آن دوران دبیر شورای عالی امنیت ملی و مسئول تیم ایران در مذاکرات هسته‌­ای بود.
بدعهدی و دور زدن
بدعهدی و دور زدنِ تعهدات غرب در معاهدات بین‌­المللی مقولۀ دیگری است که در ماجرای برجام بسیار مشهود و آشکار بود و به تجربه‌ای بزرگ برای جمهوری اسلامی ایران تبدیل گردید.
بی­‌توجهی به شروط
نکته دیگر آنکه خود دولتمردان و مجلسیان هم قبول دارند که کنوانسیون‌ها موارد و مطالب نامطلوب و نگران­‌کننده‌­ای دارند اما در مقابل ابراز می­‌دارند که ما شروطی را تدوین و کنوانسیون‌ها را با این شروط ضمنی تأیید و تصویب کرده‌ایم. به عنوان نمونه مجلس CFT را با یک ماده واحده و هفت حق شرط و پالرمو را با پنج شرط تصویب کرد.
تجربه نشان داده که نه داخلی‌ها و نه خارجی‌ها توجهی به شروط در معاهدات بین­‌المللی ندارند. به طور مثال، رهبر انقلاب برجام را با 9 شرط تأیید نمودند که اگر به این شرایط عمل می‌شد برجام به «خسارت محض» به تعبیر رهبری تبدیل نمی­‌شد و یا در مسیر صحیح قرار می‌گرفت و یا در همان روزهای اول «کان لم یکن» می­‌گردید و از تداوم خسارت‌هایش ممانعت بعمل می­‌آمد. اما متأسفانه بدون توجه به شروط رهبری برجام حدود دو سال و نیم بصورت یک‌طرفه برقرار بود به این صورت که ما تمام تعهداتمان را اجرا می‌کردیم اما غرب و آمریکا بدعهدی و دبه کرده و از انجام تعهداتشان شانه خالی می­‌کردند و سرانجام نیز آمریکا یک‌طرفه از برجام خارج شد و اروپا نیز وقت­‌کشی می­‌کند و برجام را لنگ در هوا نگه داشته و تکلیف ادامه یا عدم ادامه برجام را مشخص نمی­‌کند.
کم‌­توجهی به دغدغه‌­های رهبری
برجام با اتکا به دروغِ جلوگیری از جنگ از جانب غرب‌گرایان شکل گرفت و تأیید شد. تلاش برای پذیرش کنوانسیون‌های غربی نیز با دروغِ قفل شدن روابط بانکی در حال پیگیری هستند در حالی که به اذعان غربگرایان با پذیرش آنها تحریم‌ها برطرف نمی­‌شوند و تضمینی هم برای رفع مشکلات و روان شدنِ روابط بانکی نیست و فقط بهانه‌­های آمریکا و غرب کمتر می­‌شود!
متأسفانه آنچه در سال‌های اخیر مشهود بوده است کم‌­توجهی به دغدغه‌­ها و دیدگاه­‌های مقام معظم رهبری است. رهبر انقلاب معمولاً دیدگاه‌های­شان را در قالب توصیه ارائه می‌‌فرمایند و اجباری ندارند اما تجربه نشان داده ما هر جا این توصیه­‌ها را نصب‌­العین قرار دادیم به پیشرفت و اقتدار رسیده­ایم مانند عرصه‌­های دفاعی و امنیتی.
اما در برخی عرصه‌­ها رویه برعکس بوده است. معظم­‌له سالهاست بر اقتصاد مقاومتی، اقتدار درونزا، اعتماد نکردن به دشمنان و فریب لبخند دشمن را نخوردن تأکید نموده­‌اند اما برخی مسئولان علاج مشکلات را در مذاکره و گرایش به غرب و برطرف کردنِ بهانه­‌های دشمنان اعلام کرده‌­اند و تمام هم و غم­شان را نیز در این مسیر به کار گرفته­‌اند.
رهبر انقلاب مکرراً بر مقاومت در برابر غرب و استکبار تأکید و بارها پیروزی این نسخه را خاطرنشان و مستندات آن را تبیین فرموده­‌اند و مکرراً شکست­‌خورده بودنِ نسخه‌­های غربی را گوشزد نموده‌­اند و ملت قهرمان و انقلابی و شهیدپرور ایران نیز در صحنه‌­ها و عرصه­‌های مختلف ثابت کرده‌­اند که پیرو رهبری هستند. هنوز تصاویر حماسۀ سیزده آبان امسال و فریادهای «مرگ بر آمریکا» در رسانه‌ها موجود است.
امید است که برخی مسئولان هم هر چه زودتر با رهبر و ملت همدل و همصدا و همگام شوند و در قول و عمل بر پیروزیِ نسخۀ مقاومت در برابر استکبار و شکست خورده بودنِ نسخه­‌های غربی را دنبال نمایند.


منبع : کیهان