تاریخ : 1397,شنبه 24 آذر18:57
کد خبر : 62640 - سرویس خبری : حقوقی و قوانین

قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان(۳)


قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان(۳)

اجرای غیرعادلانه قانون یکی از معضلات اعمال قوانین در دستگاه های اجرایی است. ماده ۶۰ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران اجازه اعاده به خدمت به ایثارگران را داده است و آنان می توانند با دارا بودن شرایط موجود در این ماده قانونی برای یکبار به دستگاه محل خدمت خود اعاده شوند، لکن شیوه اعمال این ماده قانونی برای ایثارگران یکسان نیست.

فاش نیوز - اجرای غیرعادلانه قانون یکی از معضلات اعمال قوانین در دستگاه های اجرایی است. ماده 60 قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران اجازه اعاده به خدمت به ایثارگران را داده است و آنان می توانند با دارا بودن شرایط موجود در این ماده قانونی برای یکبار به دستگاه محل خدمت خود اعاده شوند، لکن شیوه اعمال این ماده قانونی برای ایثارگران یکسان نیست.

رئیس فدراسیون فوتبال برای استفاده از این ماده قانونی ابتدا باید از فدراسیون جدا می شد، سپس تقاضای اعاده به خدمت خود را به دستگاه محل خدمت قبلی ارائه می داد و در صورت ضرورت از طریق کمیسیون ماده 16 برای ایشان رأی بر اعاده به خدمت صادر می شد و سپس از دستگاه محل خدمت مجدداً به فدراسیون مأمور و با انتخابات مجدد در این سمت ابقا می شد.

اقدامی که برای سایر ایثارگران گاهی چند سال طول می کشد برای ایشان با حمایت وزارت ورزش یک شبه به سرانجام رسید، انتظار این است در اجرای قوانین، افراد از شرایط مساوی برخوردار باشند و ایثارگران برای اعاده به خدمت سال ها در مسیر دستگاه اجرایی، کمیسیون ماده 16 و دیوان عدالت اداری سرگردان نباشند.

از مشکلات دیگری که با برداشت سلیقه ای از این قانون برای ایثارگران به وجود آمد و نمونه بارز آن در صداوسیما اتفاق افتاد، بروز مشکل برای ایثارگران شاغلی بود که به مرز بازنشستگی قانونی رسیده بودند.

برابر بندهای(  چ )  و( ر )‌ماده ( 87 )‌ قانون برنامه ششم توسعه، با دارا بودن شرایط موجود در این بندهای قانونی، ایثارگران میتوانند تا  35 سال در دستگاههای مربوط ادامه خدمت دهند و سپس بازنشسته شوند، اما مسئولین صداوسیما و برخی ادارات، مصرانه به دنبال آن بودند که ایثارگران را با سنوات عادی بازنشسته کنند واستناد آنان، قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان بود، در حالی که اطلاق وصف بازنشستگی بر کسانی که هنوز مشغول خدمت بودند، مغایر با قانون بود. اصرار مسئولان صداوسیما ایثارگران را به پیگیری و احقاق حق خود واداشت و آنان با پیگیری از طریق مجلس و سایر دستگاههای مرتبط توانستند حق قانونی خود را اثبات کنند.

یکی از موارد مهم پیگیری ایثارگران صداوسیما طرح سؤالاتی بود که آقای امیرآبادی عضو -هیأت رئیسه مجلس- بنا به تقاضای ایثارگران از معاونت قوانین مجلس پرسیده بود. متن سؤالات و پاسخها به دلیل اهمیت آن برای سایر ایثارگران به شرح زیر درج میشود:

1- آیا با اصلاحیه اخیر قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان، بند( الف )  ماده ( 103 )‌ قانون مدیریت خدمات کشوری و بند ( ر)‌ قانون برنامه ششم توسعه لغو شده و ایثارگران نمیتوانند تا 35 سال خدمت کنند؟

پاسخ- موضوع قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان و اصلاحیه اخیر آن، صرفا بازنشستگان و افراد بازخرید شده است، بنابراین افرادی که به سن بازنشستگی اجباری نرسیده اند یا به موجب قانون، اعاده به خدمت شده اند، مشمول قانون نیستند و میتوانند تا زمان بازنشستگی به خدمت خود ادامه دهند.

2- آیا سازمان صداوسیما که دارای قوانین و مقررات اداری و استخدامی داخلی است میتواند از اجرای بند (الف)  ماده (103 ) قانون مدیریت خدمات کشوری و بندهای( ر) و( چ)  ماده 87 قانون برنامه ششم توسعه خودداری کند؟

پاسخ- در بند الف ماده 2 قانون جامع خدماترسانی به ایثارگران مصوب 91/10/2 صریحا از سازمان صداوسیما به عنوان یکی از دستگاههای مشمول این قانون نام برده شده است و در بند (ب) همان ماده نیز سایر دستگاهها و سازمانهای دارای قوانین خاص مشمول قانون اعلام شده اند.

بنابراین استناد به داشتن قانون خاص برای عدم اجرای قوانین مربوط به ایثارگران از هیچ دستگاهی مسموع نیست. بنابراین ایثارگران شاغل در سازمان صداوسیما نیز از مزایای مذکور در قوانین بهره مند هستند.

3- اداره سازمان صداوسیما با عنایت به اصل 175 قانون اساسی، قانون خاصی برای مدیریت و نظارت دارد و آیا قانون خاص صداوسیما میتواند قوانین ایثارگران را لغو یا تعلیق کند؟

پاسخ- اداره سازمان صداوسیما بر اساس اساسنامه مستقل مصوب مجلس و همچنین قانون نحوه اجرای اصل 175 قانون اساسی در بخش نظارت مصوب 1370/7/11 است. این قوانین نمیتواند قوانین مربوط به ایثارگران را لغو و یا تعلیق کند.

یوسف مجتهد