تاریخ : 1397,سه شنبه 25 دي19:55
کد خبر : 63125 - سرویس خبری : مجلس شورای اسلامی

سرانجام پس از مدت ها کشمکش و پیگیری مستمر ایثارگران تحقق یافت؛

مشروح مصوبه مجلس برای بازگشت بیمه تکمیلی به بنیاد


مشروح مصوبه مجلس برای بازگشت بیمه تکمیلی به بنیاد

نمایندگان ملت در نشست علنی روز ۱۹ دی مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی طرح اصلاح ماده ۱۳ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران، با ۱۷۳ رأی موافق، ۱۴ رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۶ نماینده حاضر در صحن با کلیات این طرح موافقت کردند.

فاش نیوز - نمایندگان ملت در نشست علنی روز 19 دی مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی طرح اصلاح ماده 13 قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران، با 173 رأی موافق، 14 رأی مخالف و 7 رأی ممتنع از مجموع 216 نماینده حاضر در صحن با کلیات این طرح موافقت کردند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی فاش نیوز، نمایندگان مجلس با بررسی ماده واحده این طرح و بند (الف) ماده 13 قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران که برای تصویب به بیش از دو سوم رأی نمایندگان نیاز داشت، آن را به رای گذاشتند که با 165 رأی موافق، 9 رأی مخالف و 10 رأی ممتنع از مجموع 213 نماینده حاضر در صحن به تصویب رسید.

براساس بند الف اصلاح شده ماده 13 قانون مذکور؛ بعد از عبارت «هر ساله»، عبارت «براساس تعداد و سرانه» و بعد از عبارت «بودجه سنواتی»، عبارت «به صورت صد درصد تخصیص یافته» اضافه و تبصره های 1 تا 4 آن حذف شد.

در ادامه نمایندگان به بررسی بند (ب) ماده واحده این طرح پرداختند و آن را با 160 رأی موافق، 5 رأی مخالف و 4 رأی ممتنع از مجموع 210 نماینده حاضر در صحن به تصویب رساندند.

در بند (ب) اصلاح شده ماده 13 قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران نیز آمده است: با اجرای حکم این ماده، خدمات بهداشتی و بیمه درمانی مکمل آزادگان، جانبازان، ایثارگران شاغل و غیر شاغل، بازنشسته و والدین، همسران و فرزندان شهدا و افراد تحت تکفل آنان، برعهده بنیاد شهید و امور ایثارگران است.

- تعهدات دستگاه های اجرایی و بیمه های ذی ربط در این خصوص، از تاریخ 1 آبان 97 تا زمان تصویب این قانون و تا پایان سال 97 به بنیاد شهید و امور ایثارگران منتقل می شود.

- اجرای احکام این ماده مانع ارائه خدمات بیمه درمانی تکمیلی توسط دستگاه های اجرایی ذی ربط، به کارکنان شاغل موضوع این ماده نیست. این قانون از تاریخ تصویب لازم الاجرا می باشد.

 

طرح دو فوریتی اصلاح تبصره 1 و حذف تبصره های 2 تا 4 بند الف و اصلاح بند ب ماده 13 قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران

جلیل مختار به عنوان سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس با ارائه گزارشی از بررسی این طرح اظهار داشت: طرح دو فوریتی اصلاح تبصره 1 و حذف تبصره های 2 تا 4 بند الف و اصلاح بند ب ماده 13 قانون خدمات جامع خدمات رسانی به ایثارگران که به عنوان کمیسیون اصلی ارجاع گردیده بود با حضور طراحان، نماینده سازمان اداری و استخدامی و بنیاد شهید و امور ایثارگران مورد بحث و بررسی قرار گرفت و در جلسه مورخ 18/10/1397 با اصلاحاتی به شرح زیر به تصویب رسید.

وی ادامه داد: با توجه به مشکلات عدیده ای که در خصوص درمان ایثارگران و خانواده های آنها به وجود آمده است نیاز فوری وجود داشت تا سریعا مشکل بررسی و حل گردد. بنا بر این با توجه به ضرورت حل فوری آن و وجود اولویت نسبت به موضوعات مطروحه در مجلس و ضرورت بازدارندگی و جلوگیری از تضییق حقوق و بروز خسارت های جبران ناپذیر به ایثارگران و خانواده های آنها، این طرح به قید دو فوریت به مجلس شورای اسلامی تقدیم گردید.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: بنا بر این، اصلاح ماده 13 قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران، ماده واحده، بند "الف" و "ب" ماده 13 قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران به این شرح اصلاح گردید.

1- در بند الف، بعد از عبارت "هر ساله" عبارت "بر اساس تعداد و سرانه" و بعد از عبارت "بودجه سنواتی" عبارت به صورت صد در صد تخصیص یافته اضافه ی شود و تصره های 1 تا 4 حذف می گردد.یعنی ماده 13 به این صورت اصلاح می گردد: "تامین صد در صد هزینه بهداشتی و درمانی به صورت بیمه سلامت، بیمه همگانی، بیمه مکمل و بیمه خاص یا خدماتی که مشمول قوانین بیمه همگانی و تطبیقی نمی گردد خانواده شاهد، جانباز، آزادگان و افراد تحت تکفل آنها به عهده دولت بوده و اعتبارات آن هر ساله بر اساس تعداد و سرانه در قوانین بودجه سنواتی به صورت صد در صد تخصیص یافته منظور می گردد.

2- بر مبنای اجرای حکم این ماده، خدمات بهداشتی و درمانی و بیمه مکمل آزادگان جانبازان و ایثارگران شاغل و غیرشاغل بازنشسته و افراد تحت تکفل ان و والدین، هسران و فرزندان شهدا بر عهده بنیاد شهید و امور ایثارگران می باشد. در این زمینه تعهدات دستگاه های اجرایی و بیمه های ذیربط از تاریخ 1/8/ 1397 تا زمان تصویب این قانون و تا پایان سال 1397 به بنیاد شهید و امور ایثارگران منتقل می شود. اجرای احکام این ماده مانع از خدمات بیمه و خدمات درمانی و تکمیلی برای کارکنان شاغل ایثارگر در دستگاه های اجرایی ذیربط  نیست. این قانون از تاریخ تصویب لارم الاجرا می باشد.

 

موضع دولت پیرامون طرح اصلاح ماده (13) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران

در ادامه محمدباقر نوبخت در تشریح موضع دولت پیرامون طرح اصلاح ماده 13 قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران اظهار داشت: من از نمایندگان محترم و شریف مردم، به ویژه عزیزانی که جایگاه ایثارگران را تقدیس می کنند استدعا می کنم به بحث بسیار مهمی که  مطرح است و نیازمند مشاورت فکری و رای شما در اجرا است توجه کنند. ابتدا تقدیر می کنم از اینکه این طرح  آورده شد. قطعا هدف از ارائه این طرح، رفع مشکلی است که برای بیمه تکیلی خانواده بزرگ ایثارگران بوجود آمده است. اما اگر رفع این مشکل با همین یکی دو تا اصلاحی که فرمودید شدنی است ما تبصره 1 ماده 13 قانون جامع ایثارگران را حذف بکنیم و سالانه را به ماهانه تبدیل کنیم، این ها اگر بود چقدر خوب بود. چقدر خود دولت احساس ارامش می کرد که مشکل این عزیزان حل شده است.

وی گفت: اجازه بفرمایید بنده به عنوان کسی که مثل شما (البته شاید در این حد نتوانم به جرات بگویم) ولی به عنوان یک فرد ایرانی که خودم را مسئول و مدیون در برابر خون شهدا می دانم و متواضع در برابر ایثارگران هستم عرض کنم. حال شاید درست نباشد این را بگویم که در ایامی که خود بنده نماینده بودم برای نخستین بار تغییراتی را که برای مستمری خانواده های معظم شهدا بود را از همین تریبون چه پیشنهادی ارائه شد. الان به عنوان مسئول سازمان برنامه و بودجه که موظف است نسبت به رفع مشکل این خانواده ها عمل کنم و در مورد بیمه درمانی خدمت شما عرض و استدعا می کنم به عرایض بنده توجه داشته باشید.

 رئیس سازمان برنامه و بودجه خاطرنشان کرد: الان آنچه که برای بیمه تکمیلی خانواده بزرگ ایثارگران به صورت قانون است، در قانون جامع تصویب شده است. حتما التفات دارید؛ بنا بر این من ماده 13 را قرائت می کنم" تامین صد در صد هرینه بهداشتی درمانی به صورت بیمه سلامت، بیمه همگانی، مکمل و بیمه خاص، خانواده شاهد، جانبازان، آزادگان و افراد تحت تکفل آنها بر عهده دولت می باشد و اعتبارات آنها هر ساله در قوانین بودجه سنوانی منظور می گردد.

نوبخت یادآور شد: تبصره یک را استدعا می کنم مجددا التفات داشته باشید که قانونگذار اینطور برای رفع مشکل بیان کرده است که کلیه دستگاه های اجرایی موظفند از محل اعتبارات مصوب و در قالب تخصیص اعتباری نسبت به تامین و پرداخت کسورات بیمه درمانی و مکمل اقدام کنند. پس شما نمایندگان محترم برای اینکه مشکل حل شود به هر دستگاهی گفتید: "شما موظفید همانطوری که به همه سرویس و حقوق آنها (جانبازان و ایثارگران عزیزی که در حوزه دستگاه شما هستند) را از محل اعتبارات آنها  باید تحت پوشش قرار بدهید.

معاون رییس جمهور ادامه داد: این کار در حال انجام بود، قطعا به قصد خیر؛ چون یکی از برادران ایثارگر مجلس پیشنهادی را در سال 93 ارائه کرد که به جای اینکه تک تک دستگاه ها این کار را انجام دهند و هر کدام یک تعداد معدودی بودند و به نحو شایسته آنها را انجام می دادند؛ آنها را در بنیاد شهید تمرکز بدهند و بنیاد شهید همه را انجام دهد. مثل این می ماند که ما یک یا دو نفر را می گوییم ازاین ها پذیرایی کنید، در حالی که  به راحتی در سفره ما با یک خورده افزایش می توانیم این پذیرایی را انجام دهیم. اما اگر قرار باشد که همه بگوییم که شما این همه جمعیت را یک نفر بیاید پذیرایی کند حتما باید آذوقه کافی داشته باشد و برای او امکانات فراتری دیده شود.

 رئیس سازمان برنامه و بودجه متذکر شد: واقعیت امر این است که مبلغ اعتبار 142میلیارد تومان امروز به دو هزار و 570 میلیارد تومان رسیده است و بنیاد شهید قادر به انجام این کار نیست. ضمن اینکه سازمان برنامه و بودجه برای اینکه بتواند این مشکل را حل کند مبلغ 1800میلیارد تومان در این رابطه دیده است و 1250میلیارد تومان هم قبلا پرداخت کرده است.

نوبخت در ادامه استدلال خود تصریح کرد: الان بنیاد شهید از ما در هر سال تخصیص دارد اما قادر به این کار نیست. بنا بر این ما برای اینکه حرمت این خانواده را حفظ کنیم و وظیفه مان را انجام دهیم، همه دستگاه های دولتی را به خط و بسیج کردیم که شما باید پشتیبانی بکنید و در کنار بنیاد شهید باشید و بر این اساس اعتباراتی که دارید هر کدام از شما (دستگاه ها)جزئی از اعتبارات را بدهید تا مشکل بنیاد شهید حل  شود تا ما بتوانیم  بیمه تکمیلی را که الان از طرف بیمه دی در حال اجرا و انجام است انجام دهیم. منتهی  خواهش من این است که اصلا نباید ایثارگران عزیز نسبت به این مسئله مشکل داشته باشند، مشکل در درون خانواده دولت است که آیا با بیمه دی فقط بنیاد شهید باید برود تسویه کند یا همه دستگاه ها به نسبت آن تعدادی که ایثار گردارند و سرانه شان محدود است، آنها نیز مشارکت داشته باشند. استدعای من این است که ما الان داریم موضوع را مدیریت می کنیم و خود سازمان برنامه و بودجه نیزموظف شده است که از این دستگاه ها آن مقدار تخصیصات را بردارد و در این رایطه اعمال کنند و برای سال آینده هم التفات داشته باشید.

رییس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اهمیت موضوع بیمه مکمل و نشست مشترک با اعضای فراکسیون ایثارگران تاکید کرد: من از ساعت 6/5 صبح در خدمت اعضای محترم فراکسیون بودم و جلسه در ساعت 7 تشکیل شد که مقرر شد در بودجه سال 98 (که تقدیم کمیسیون تلفیق شده است) برای هر دستگاهی یک برنامه ای لحاظ شود و اعتباراتی  برای آن تعداد، هم از محل اعتبارات  ایثارگران آنها که از سر جمع اعتبارات دستگاه ها است لحاظ کنیم.

معاون رییس جمهور در پایان متذکر شد: بنا بر این با توجه به محدودیت اعتبارات، مقرر شد خود سازمان برنامه و بودجه نیز در تخصیص ها این کار را مدیریت کند، استدعای من این است، اگر چه خود ما هم علاقمند هستیم که مشکل بیمه ایثارگران حل و فصل شود، اما واقعیت امر این است که اگر چه این تبصره را حذف  و یا جمله ای از آن را کم  و یا زیاد کنیم مشکل ایثارگران عزیز حل خواهد شد، در این مورد اجازه بدهید که ما به همین ترتیبی که عرض کردم ( موضوع) را مدیریت کنیم.

 

بیانیه 150 نفر از نمایندگان مجلس خطاب به رئیس جمهور برای تمرکز خدمات درمانی ایثارگران در بنیاد شهید

علی اصغر یوسف نژاد در نشست روز چهار‌شنبه (19دی ماه) مجلس شورای اسلامی بیانیه 150 نماینده خطاب به رئیس جمهور در مورد تمرکز خدمات درمانی ایثارگران در بنیاد شهید را به شرح زیر قرائت کرد:

بسمه تعالی

از آنجایی که خدمات درمانی ایثارگران امری تخصصی است، انتظار می رود به دلیل زیر، دولت خدمات درمانی جانبازان و ایثارگران را به صورت متمرکز در بنیاد شهید انجام دهد.

- دولت در حالی به استناد ماده 13 قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران از ابتدای آبان 97 رویه منظم بیمه تکمیلی را به دستگاه های اجرایی محول نمود که زیرساخت های آن تعبیه نشده است. این موضوع موجب از بین رفتن آرامش روحی و روانی ایثارگران و بازنشستگان این حوزه شده است، همچنین سبب تبعض در درمان ایثارگران  و جانبازان در مراکز درمانی شده است.

با توجه به سردرگمی برای جانبازان و ایثارگران بازنشسته و وضعیت خاص صندوق های بازنشستگی و به جهت شأن و مقام بالای ایثارگران دستور فرمایید تا خدمات درمانی جانبازان و ایثارگران، در بنیاد شهید متمرکز شود و آنچه از بودجه که قرار است از هر منبعی در اختیار  وزارتخانه ها قرار گیرد به بنیاد شهید داده شود تا سردرگمی و دغدغه ها مرتفع گردد.

*معرفی


کد خبرنگار : 18