تاریخ : 1397,سه شنبه 25 دي15:00
کد خبر : 63162 - سرویس خبری : حقوقی و قوانین

نکاتی درباره حقوق حالت اشتغال


نکاتی درباره حقوق حالت اشتغال

برخی فکر می کنند صحبت از دو حقوق برای جانبازان حالت اشتغال یا وظیفه بگیر زیاده طلبی است و اینان به دنبال زندگی اشرافی هستند ، اما از واقعیت دو حقوق بی خبرند

یوسف مجتهد - فهم درستی در مسئولین و جامعه وجود ندارد برخی فکر می کنند صحبت از دو حقوق برای جانبازان حالت اشتغال یا وظیفه بگیر زیاده طلبی است و اینان به دنبال زندگی اشرافی هستند ، اما از واقعیت دو حقوق بی خبرند و فقط این عنوان آنان را به اشتباه می اندازد.

دو نکته حائز اهیمت است که به آن می پردازیم:

1- حقوق حالت اشتغال که بنیاد به جانبازان حالت اشتغال می دهد حتی از اضافه کار مدیران بنیاد هم کمتر است . یک جانباز که دو چشم و دو پای خود را برای انقلاب هدیه کرده است و سایر عوارض جسمی هم در او بروز کرده و رزو به روز تشدید می شود، حکم حالت اشتغال او زیر دو میلیون و پانصد هزار تومان است . در حالیکه برخی مدیران بنیاد دریافتی بالای پانزده میلیون تومان دارند و مدیران سایر سازمانها هم بیش از این دریافتی دارند. نکته دیگر این است که این دریافتی برای جانبازی با این وضعیت جسمی در طول سال ثابت است و در این دریافتی اضافه کار ،‌ بهره وری ، هدیه ایام خاص ،‌پاداش ،‌حق ماموریت ، کارانه و ... وجود ندارد در حالیکه بخش عمده دریافتی کارکنان همین موارد است . البته از مدیران باید بگذریم که تافته جدا بافته اند و شرایط خاص دارند و قابل قیاس با دریافتی جانبازان حالت اشتغال نیستند.

2- اشتغال برای یک فرد فقط تامین معیشت و درآمد نیست بلکه حضور در اجتماع و جایگاهی که فرد احساس مفید بودن کند از اهمیت ویژه ای برخوردار است . قوانین بین الملل هم بر این امر صحه می گذارد که اگر افراد دارای معلولیت از جهتی توان کار ندارند ولی این به معنای ناتوانی در همه فعالیتهای اجتماعی و شغلی نیست. بنا بر این برای جانبازان که در عنفوان جوانی دچار آسیب های جسمی و روحی شده اند کار نوعی درمان است که متاسفانه به این امر بی توجهی می شود. به این نتیجه رسیده ایم که در هیج جای دنیا رفتاری که حاکمیت با معیشت ایثارگران خود می کند همانند وضعیت کشور ما نیست.

ما بدترین نوع حمایتهای معیشتی را از جانبازان داریم و به خیال خود به تعهداتمان عمل کرده ایم. اگر مجلس و دولت حقوق حالت اشتغال جانبازان حالت اشتغال را مناسب وضعیت جسمی وروحی آنان و با توجه به تورم در نظر می گرفت هیچ لزومی نبود این قش مجددا"‌ در دستگاههای اجرایی مشغول شوند بلکه تلاش می کردند به طرق دیگری حضور خود را در جامعه به نمایش بگذارند. متاسفانه دولت و مجلس و حتی بنیاد که متولی امور ایثارگران است در غفلت و گمراهی در امر معیشت ایثارگران به سر می برد و گویا هر کس به فکر خود است و از ایثارگران و جانبازان غفلت شده است . مسئولین باید بدانند که حقوق حالت اشتغالی که بنیاد پرداخت می کند بدترین وضعیت پرداخت حقوق در جامعه است و تنها شاید مشمولان تحت پوشش کیمته امداد از آنان کمتر دریافت کنند.


کد خبرنگار : 17